Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chileens fruit dringt door op wereldmarkt

Ongeveer 20 jaar geleden werd de Chileense exporteursvereniging (ASOEX) opgericht. De organisatie had volgens voorzitter Ronald Bown twee speerpunten: de duurzaamheidsstrategieën van de sector en wat er moet gebeuren in exportmarkten. "De belangrijkste doelen waren het verkrijgen van voedselveiligheid, bescherming van ons milieu en sociale verantwoordelijkheid, dat onze mensen centraal stonden." Het was ook belangrijk om nieuwe markten te openen en om strategieën op te stellen voor de toekomst.

Dit heeft geleid tot een voortdurende, wereldwijde uitbreiding van Chileense producten. Ronald Bown zegt dat het ASOEX met betrekking tot fytosanitaire issues samen heeft moeten werken met het fytosanitaire bureau van de overheid om markten te openen, wat niet makkelijk was. "We zijn eindelijk in staat geweest om na vele jaren Japan binnen te komen. We hebben daar nu veel producten, net als in Zuid-Korea, China en vele andere landen."

Met het tekenen van het Trans-Pacifisch Partnerschap (TPP) is een nieuw stadium in dit proces aangebroken. Het TPP omvat 12 landen. Met het TPP kunnen Chileense citroenen en andere producten met een lagere invoerbelasting naar Japan worden geëxporteerd. "Hierdoor waren we ook in staat om te besluiten waar we onze doelen wilden plaatsen: op de korte termijn in de VS, Europa en omliggende landen; op de middellange termijn Rusland en Centraal-Europa en op de lange termijn Azië. We verwachten dat de Aziatisch-Pacifische regio binnen tien jaar de belangrijkste ontvanger voor onze fruitexport wordt."

Wat specifieke producten betreft legt hij uit, als gekeken wordt naar exportcijfers, kersen er het meest veelbelovend uitzien. 5 jaar geleden zouden dit echter avocado's zijn geweest. Vandaag de dag zien blauwe bessen en druiven er ook geweldig uit. Wat volgens Ronald Bown belangrijk is om in het achterhoofd te houden, is dat je fruit moet verkopen dat aan bepaalde voorwaarden wat betreft smaak of kwaliteit voldoet en de klant moet leveren wat hij wil. "De belangrijkste aspecten zijn geloofwaardigheid, helderheid en flexibiliteit, terwijl je altijd werkt met een visie op de middellange termijn."

Over het algemeen bevestigt hij dat Chhili verder zal investeren in de productiviteit van het land, waardoor het een belangrijke leider zal blijven op het gebied van fruitexport. Op de lange termijn zou het ASOEX graag zien dat er sprake is van realistische marktregulering in China voor eerlijke concurrentie. Ook zou de vereniging graag een liberalisering willen zien van de wereldwijde kiwi-sector, omdat deze momenteel slechts door een enkele instantie wordt beheerd.

Op binnenlands niveau wordt er inspanning verricht om relevante issues aan te kaarten die vanuit de overheid direct van invloed zijn op telers. Juan Carolus Brown Bauzá is directeur van Fedefruta, een organisatie die de fruitteeltsector vertegenwoordigt en ondersteunt met training. "De Chileense markt is nu niet in staat om ons aanbod geheel op te nemen. Het risico ligt daarom altijd in de buitenlandse markt, maar de wisselkoers is momenteel 30% tot 40% beter dan 3 tot 4 jaar geleden. We bevinden ons daarom nu in een goede positie om te investeren, variëteiten te vernieuwen of om nieuwe machines te kopen.
Publicatiedatum: