"AGF-transport van Nederland naar China kan prima via spoor"
Vijf keer zo goedkoop en milieuwinst
Zhang was in december 2014 bij de openingsceremonie van de YuXinOu Railway tussen Rotterdam en Chongqing, China. Daar hoorde ze dat goederen in slechts dertien dagen per trein vervoerd kunnen worden tussen de Chinese industriestad en Rotterdam. Dat is een stuk langer dan per vliegtuig, uiteraard, maar ook vijf keer zo goedkoop. Om nog maar te zwijgen over de milieuwinst die zo behaald wordt. Vergeleken met transport per schip is de trein dertig tot veertig dagen sneller, en slechts anderhalf keer zo duur, rekende Zhang uit. Klinkt goed, dacht ze. Op de bijeenkomst vroeg ze wat men de andere kant op transporteerde, van Nederland naar China. Als antwoord kreeg ze dat treinen vaak goeddeels leeg terugkeren. Dit prikkelde Zhang om uit te zoeken of de Nederlandse agrifoodsector de treinverbinding zou kunnen benutten.
Kunnen er verse producten per trein vervoerd worden?
Wat haar betreft is het duidelijk: 'Chinezen kunnen hun groente, fruit, vlees, bloemen en melkpoeder ook uit andere landen importeren. Voor hen is het niet interessant om uit te zoeken of er verse producten per trein vervoerd kunnen worden. De vraag is: kan Nederland het zich permitteren om deze markt te verliezen? Nederland mag dan netto de tweede exporteur zijn van agrarische producten, de export naar China is nog heel beperkt.'
Verse voedingsmiddelen en bloemen
Een goederentrein die voornamelijk wordt ingezet voor het transport van laptops (van China naar Europa) en auto's (van Europa naar China) vergt natuurlijk nog wel wat aanpassingen wil je er ook verse voedingsmiddelen en bloemen in vervoeren. 'De trein reist door een gebied waar de temperatuur 's zomers stijgt tot 45 graden Celsius en 's winters zakt naar -45 graden. Bloemen of fruit moeten altijd worden bewaard en vervoerd bij ongeveer dezelfde temperatuur en luchtsamenstelling. Maar daarvoor zijn gewoon containers beschikbaar,' legt Zhang uit.
Bron: WUR