Fusie Delhaize en Ahold op schema
In het afgelopen kwartaal steeg de omzet bij gelijkblijvende wisselkoersen met 2,3 procent tot 6,1 miljard euro. Inclusief wisselkoerseffecten was er zelfs sprake van een 14,5 procent hogere omzet. In Amerika steeg de vergelijkbare omzet van Delhaize met 1,7 procent. De vergelijkbare omzet bij de Belgische supermarkten groeide met 1,7 procent en in Zuid-Europa kwam de omzettoename zelfs uit op 5,1 procent.
Het onderliggende bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg exclusief wisselkoersen nipt met een half procent tot 383 miljoen euro en onder de streep restte een 8,4 procent lagere nettowinst van 118 miljoen euro.
In 2015 blijft de strategische focus van Delhaize onveranderd. Dit betekent dat het bedrijf zich blijft toespitsen op de verdere verfijning en lancering van de 'Easy, Fresh & Affordable-strategie' in 162 Food Lion-winkels en de uitvoering van de reorganisatie in Belgiƫ. Voor het vierde kwartaal van 2015 verwacht Delhaize een positieve volumegroei in alle drie de segmenten en een positieve ontwikkeling van het marktaandeel en vergelijkbare omzetgroei, in het bijzonder in Belgiƫ.
Topman Muller sprak verder van vooruitgang in de voorgenomen fusie van Delhaize met Ahold. De twee bedrijven liggen op schema om de transactie halverwege 2016 af te ronden.
www.delhaize.be
Bron: De aandeelhouder