Morrisons test nieuw to-go-concept | Whole Foods lid van GLOBALG.A.P.

Walmart wil boodschappen leveren met drones

VS: Grote interesse consumenten in lokale producten
Uit een rapport van een het bureau A.T. Kearney in Chicago blijkt dat het voor supermarktketens voordelig is om lokale producten aan te bieden. "Retailers en restaurants die vooruit denken met en goede definitie van lokale producten en een focus op de marketing en verkoop hiervan, zien een directe impact en verkrijgen een voordeel op de lange termijn." Volgens de studie beschouwt 96% van de consumenten "lokaal" als afkomstig binnen 160 kilometer. In 2014 was 58% van mening dat dit "lokaal" definieerde. 65% beschouwt producten als lokaal als het is geteeld binnen dezelfde staat en 57% ziet lokaal als het afkomstig is van een ambachtelijke boerderij van minder dan 40 hectare groot of geproduceerd is in een kleine onderneming (supermarketnews.com)

Thailand: Tesco Lotus geeft Bt1,6 miljard uit voor uitbreiding

Tesco Lotus is investeert dit jaar en volgend jaar minstens Bt1,6 miljard (€40 miljoen) voor het herorganiseren van retailruimte in een aantal van zijn 170 hypermarkten in Thailand. Het bedrijf streeft hierbij naar het uitbreiden van de winkelruimte voor individuele huurders. Dit plan is in lijn met de strategie om zijn positie te versterken als het winkelcentrum bij uitstek voor families. Dankzij de grotere verhuurbare winkelruimte zullen de hypermarkten van Tesco Lotus meer inkomen genereren vanuit een breder scala aan bronnen. Tesco heeft dit jaar al ongeveer Bt800 miljoen (€20,4 miljoen) uitgegeven om 46.000 vierkante meter toe te voegen aan 16 Tesco Lotus-hypermarkten, wat 7% meer is dan het jaar ervoor. Minstens Bt800 miljoen zal ook toegekend worden in het komende jaar voor het vergroten van winkelruimte bij 15 tot 20 hypermarkten. (nationmultimedia.com)

VS: Lulu wil Amerikaanse versproducten
De Lulu-groep heeft plannen bevestigd om inkoopkantoren op te zetten in de VS als onderdeel van een plan, waardoor het assortiment van de supermarkten van Lulu voor 20% uit Amerikaanse producten zal bestaan. Momenteel is 70% van de producten afkomstig uit Azië en nog eens 15% tot 20% afkomstig uit Europa. Lulu verkent locaties in New Jersey en Californië voor de inkooppunten. Verse AGF is het belangrijkste onderdeel dat de bulk van de toekomstige inkoop zal beslaan, direct gevolgd door vleesproducten. "Nadat we een bepaald punt bereiken, kan de Lulu-groep opkomen als een van de grootste inkoop-entiteiten voor Amerikaanse versproducten in de Golf en de Verenigde Arabische Emiraten. Met meer dan 100 supermarkten en hypermarkten hebben we het netwerk om dit op ons te nemen." (gulfnews.com)

VS: Walmart wil boodschappen leveren met drones

Walmart heeft bij Amerikaanse wetgevers toestemming gevraagd om drones te testen voor de mogelijkheden van thuisbezorging. Dit is een teken dat de keten van plan is om de concurrentie aan te gaan met Amazon wat betreft het gebruik van drones in het leveren van online bestellingen. Walmart heeft al enkele maanden binnenshuis tests uitgevoerd met wat door de wetgeving omschreven wordt als "kleine onbemande luchtvaart-systemen" en zoekt nu naar de eerste gelegenheid om de machines in de open lucht te testen. De retailer wil ook de drones testen voor zijn afhaal-service, die onlangs is uitgebreid tot 23 markten en waarvoor 20 extra markten op de planning staan in het volgende jaar. De testvluchten zouden kunnen bevestigen of een drone in staat is om een bestelling te vervoeren vanaf het afhaalpunt tot de parkeerplaats van de winkel. (Reuters)

VK: Morrisons test nieuw pompstationwinkelconcept

Morrisons heeft plannen aangekondigd om een buurtwinkelconcept te testen bij 5 pompstations van de Motor Fuel Group (MFG). De testfase zal met het eind van het jaar beginnen en zal Morrisons in staat stellen om merk- en huismerkproducten te leveren aan de pompwinkels. De winkels, die allemaal groter zijn dan 110 vierkante meter, zullen het Morrisons-merk dragen en zullen versproducten verkopen door middel van het logistieke netwerk van Morrisons. MFG heeft 373 pompstations in bedrijf onder de merken BP, Shell, Texaco en JET. Hiermee is het de tweede grootste onafhankelijke pompwinkelketen in het Verenigd Koninkrijk. (igd.com)

Australië: Supermarktbladen stimuleren ongezond eetgedrag

Ongezonde voedingsmiddelen zijn de meest gepromote producten in supermarktbladen rond de wereld, zo blijkt uit een analyse van Australische onderzoekers die obesitas willen voorkomen. In de studie werd de inhoud van de reclamebladen grote supermarktketens in 12 landen bekeken. Daaruit bleek dat in de meeste landen met name ongezonde voedingsmiddelen aangeprezen werden. Dit gebeurde vooral in Hong Kong, het Verenigd Koninkrijk, de VS, Australië en Maleisië. De uitzonderingen waren India (11% aan ongezond voedsel) en de Filipijnen (geen ongezond voedsel). "Er bestaat een duidelijke mogelijkheid voor supermarkten om hun bladen te gebruiken om gezond eetgedrag te bevorderen," zei Adrian Cameron, een van de onderzoekers. (mmdnewswire.com)

Retailers openen supermarkten in West-Oekraïne

Supermarktketens verminderden het tempo van ontwikkeling in de Oekraïne in de eerste negen maanden van dit jaar. Er werden 242 winkels geopend, terwijl in dezelfde periode het jaar ervoor sprake was van 279 openingen, aldus ua-retail.com. De retailers vertraagden het tempo om meerdere redenen, zoals geen geld voor ontwikkeling, verlies door de oorlog, de annexatie van de Krim en het verlies in koopkracht. Statistieken laten echter een nieuwe trend zien in de retailsector: 28% van alle nieuwe winkels werden geopend in West-Oekraïne, 25% in Kiev en slechts 16% in het oosten. Dit is ongewoon voor de sector, omdat in de laatste jaren retailers het meest actief waren in het dichtbevolkte oostelijke deel van het land. In de eerste negen maanden van 2014 werd hier 28% van alle nieuwe winkels geopend en in het westen slechts 21%. Omdat het westen in mindere mate getroffen is door de oorlog wordt Lviv een aantrekkelijkere regio voor commerciële ontwikkeling.

Spanje: bruto omzet DIA stijgt met 14% in derde kwartaal
De supermarktketen DIA heeft in het derde kwartaal een omzetgroei van 14,1% tot €2,73 miljard meegemaakt. De retailgroep zei dat de organische groei neerkwam op 5,6% (met uitsluiting van El Arbol en Eroski), met een verbetering in de vaste activa van zijn thuismarkt. De bruto winst in deze periode van 5,7% hoger bij een constante wisselkoers. (esmmagazine.com)

VS: Whole Foods wordt lid van GLOBALG.A.P.
Whole Foods is in augustus lid geworden van GLOBALG.A.P.. GLOBALG.A.P. heeft met Whole Foods samengewerkt om zijn IFA-standaard te ijken volgens het Responsibly Grown-systeem, waarmee aan de eisen tegemoet wordt gekomen voor IFA-gecertificeerde telers. (internationalsupermarketnews.com)

VS: NGA's Ferrara wint lobby-onderscheiding

De National Grocers Association heeft aangegeven dat onderdirecteur Greg Ferrara erkend is door Association Trends als een "toonaangevende verenigingslobbyist" voor zijn inspanningen om onafhankelijke supermarkten te beschermen tegen overheidsregulering. (supermarketnews.com)

Rusland: Lenta trekt grote investeerder aan
De Russische retailketen Lenta heeft een grote investeerder aangetrokken in de vorm van de Qatar Investment Agency, zo meldt vedomosti.ru. In totaal is er $275 miljoen (€248,6 miljoen) geïnvesteerd in Lenta. Dit is de tweede keer dat Lenta steun zocht via de aandelenmarkt in 2015. In maart werden aandelen verkocht voor $6,40 (€5,79) per aandeel en verkreeg het bedrijf zo $225 miljoen (€203,4 miljoen). Dankzij de investering zal Lenta in staat zijn om op zijn minst 40 nieuwe hypermarkten te openen in het komende jaar. 

Australië: supermarktoorlog veroorzaakt record aan uitgave voor reclame
De strijd om marktaandeel in de supermarktsector heeft gezorgd voor een grote stimulans voor de reclame-industrie, met uitgaves die gestegen zijn met 5,7%. (smh.com.au)

VK: Sainsbury's doet proef met nieuwe formats
Sainsbury's heeft informatie gegeven over de zes nieuwe winkelformats, waarmee het bedrijf hoopt consumenten aan te trekken en de resultaten van het bedrijf te verbeteren. De winkels zijn zo opgesteld dat alle versproducten op een plek staan.(igd.com)

Vietnam: Vingroup neemt supermarktketen Maximark over
Vingroup, een toonaangevend vastgoedbedrijf in Vietnam, heeft supermarktketen Maximark volledig overgenomen. "De overname is gericht op het uitbreiden van het retailnetwerk van Vingroup en het verstevigen van de status van Vietnamese merken om tegenwicht te bieden aan de internationale merken die nu naar Vietnam komen," zei een woordvoerder van Vingroup. Volgens het bedrijf beheert Maximark momenteel 9 vestigingen verspreid of Centraal- en Zuid-Vietnam. Deze supermarkten zullen gerenoveerd worden tot het merk VinMart of Vinmart+ wat betreft supermarkten en onder het merk Vincom als het op winkelcentra aankomt. Het streven is om het aantal winkelcentra te vergroten naar 40 met het einde van volgend jaar en naar 100 met 2020. (dealstreetasia.com)

Amazon.com's bezorgdienst stuit op snelheidsdrempels
Klik hier om het artikel te lezen.

Waarom je niet moet verwachten dat online boodschappen doen snel aan gaat slaan in Canada
Klik hier om het artikel te lezen.

 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven