



Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Grote tekorten en historisch hoge prijzen op de aardappelmarkt"
- Verwoeste Oekraïense stuwdam bedreigt groente- en fruitteelt
- "We voelden dat er bij het personeel een serieus gebrek is aan kennis over groenten en fruit"
- Agroberries verwerft aandelen in BerryWorld
- Foodtruck Festival bij de Groot fruit & vegetables in Breda
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Weer
Deterra helpt lokale teelt door middel van crowdfundingsactie
Het kopen van lokale producten is om meerdere redenen erg in trek. Niet alleen het feit dat de producten van hoge kwaliteit zijn, het is ook gezonder door minder (kunstmatige) toegevoegde stoffen. En 'van dichtbij' halen betekent direct een enorme reductie van de afstand die het product aflegt voordat het op je bord ligt, het stimuleert de lokale economie en je hebt volledige transparantie voor wat betreft herkomst en productiewijze. Met name dat laatste is steeds meer consumenten van groot belang.
Klassieke win-win situatie
Door het samenbrengen van de lokale producent met de consument ontstaat er een klassieke win-win situatie. De boeren hebben een geheel nieuw afzetkanaal, waarbij ze zelf de prijzen mogen bepalen. Nol van Rijssel van biologische boerderij de Blije Big: "Ik sta op de markt en heb een eigen boerderijwinkel, omdat ik dan zelf de marges in de hand heb. Maar ook wij zien een verschuiving naar online en daar heb ik geen verstand van. Met Deterra met ik 24/7 aanwezig op de digitale markt.". En daar profiteert de consument dan ook weer van. Wieteke Balk uit Rosmalen bestelt al geruime tijd en is erg blij met de boeren uit de buurt: "De producten zijn heel erg lekker, ze zijn vers en hebben veel smaak. Ik vind Deterra een super goed initiatief. Ik kan zo vers (bio) eten en hoef niet alle boeren in de buurt af. Daar heb ik simpelweg geen tijd voor. Het afhaalpunt is voor mij op de route naar huis. Ideaal! Ben tot nu toe heel erg tevreden."
De boer als investeerder
Nu de telers door de inzet van online weer steeds meer zichtbaar zijn, is het belangrijk om hun te betrekken bij de groei van de online foodmarkt. Deterra doet dit onder andere door een crowdfundingcampagne via Oneplanetcrowd. In de eerste weken hebben wij meer dan € 33.000 opgehaald met dank 41 investeerders, dus de start is veelbelovend!". Iedereen, en dus ook de boeren, kunnen mede-eigenaar worden van Deterra en hierbij zelf bijdragen aan de groei van hun populariteit.
Bijdragen aan de crowdfunding kan op oneplanetcrowd.nl.
Meer informatie:
Deterra
Frans Broeders
T: +31 6 37 44 93 48
E:frans@deterra.nl
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-08 Australië: Truffels in opmars
- 2023-06-08 "Het asperge-areaal krimpt ieder jaar verder in"
- 2023-06-08 "Zomerreductie houdt paddenstoelenaanbod in balans"
- 2023-06-07 Noord-Amerikaanse paddenstoelenteler verwondert zich over Nederlandse innovatiekracht
- 2023-06-07 Daling in productomzet en aanvoer voor Belgische tuinbouwcoöperaties in 2022
- 2023-06-07 Gecompliceerde start Frans tomatenseizoen
- 2023-06-07 "Witlofverkoop terug op het niveau van voor corona"
- 2023-06-06 "Door koude voorjaar en aanhoudende regen in april minder tomaten in regio München"
- 2023-06-06 Duitsland verhoogt tomatenimport uit Marokko
- 2023-06-06 Tomatenprijs veert op
- 2023-06-06 "De zessen haalden prijzen tot €16"
- 2023-06-06 “Losse Honingtomaatjes zijn nog harder gaan lopen”
- 2023-06-06 Bulgarije importeert in twee maanden meer dan 55.000 ton groenten en 66.000 ton fruit
- 2023-06-05 Turkse export +16%
- 2023-06-05 Initiatief om groenten eten weer leuk te maken voor kinderen
- 2023-06-05 Handgeplukte sperziebonen uit Mexico jaarrond verkrijgbaar
- 2023-06-05 Prijs Poolse witte kool +30%
- 2023-06-05 Plantx gaat 200 winkels bevoorraden
- 2023-06-05 "Duitse radijs wint de afgelopen jaren flink terrein"
- 2023-06-05 Cuba is te arm om genoeg groenten en fruit te produceren