Bakkavor heeft de M&S Plan A Supplier Group of the Year 2015-onderscheiding gewonnen. Deze wordt gegeven aan een leverancier die zich heeft opgesteld met helder en duurzaam beleid, een consistente toewijding aan het leveren van duurzame uitkomsten en die als voorbeeld dient voor andere ondernemingen wat betreft duurzaamheid.
Leclerc beschuldigd van gebruik gewasbeschermingsmiddelen
Greenpeace heeft supermarktketen Leclerc beschuldigd van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. In een persverklaring zei de organisatie dat het met zijn actie in advertenties een persiflage wil geven op de toon die Leclerc gebruikt. "We willen het ware gezicht onthullen: de gevolgen van het vast blijven houden aan het kopen van grote volumes AGF voor de laagst mogelijke prijzen is dat onze velden en onze borden vol gewasbeschermingsmiddelen zitten." Greenpeace doet een beroep op de supermarktketen om te stoppen met het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Volgens een woordvoerder heeft Greenpeace versproducten van de keten getest en bevatten al deze producten sporen van gewasbeschermingsmiddelen. (english.rfi.fr)
VS: Albertsons verwacht sterk tweede kwartaal
Albertsons verwacht een omzet van $13,4 miljard (€12,2 miljard) en een verlies van $9 miljoen (€8,17 miljoen) tijdens het tweede kwartaal. De redenen hiervoor zijn een sterke vergelijkende winkelomzet en het effect van de onlangs overgenomen Safeway-vestigingen. De vergelijkende winkelomzet steeg met uitsluiting van olie met 4,4% in deze periode die op 4 september eindigde. Albertsons maakte de cijfers bekend als een addendum voor een aandelenprospectus, in verband met een aankomende beursgang. (supermarketnews.com)
VK: Woolworths vervangt "frequent flyer"-regeling met kortingen.
Woolworths schrapt zijn "frequent flyer"-puntensysteem en vervangt deze met kortingen op levensmiddelen en drank in een poging om meer klanten te winnen en het marktaandeel te vergroten. De supermarktketen heeft bevestigd dat het Qantas Frequent Flyer-plan op 31 december wordt beëindigd. (theguardian.com)
VS: A&P verkoopt merk en data
Terwijl de winkels en vaste activa van A&P in de belangstelling stonden wegens het faillissement van de retailketen, is nu ook het merk zelf ter overname beschikbaar. Hilco Streambank zei onlangs dat er geboden kan worden op het het intellectuele eigendom van A&P, wat onder andere de merknamen, huismerken, slogans en consumentendata inhoudt. (supermarketnews.com)
Auchan breidt uit in Luxemburg
Auchan gaat eind 2017 een nieuwe supermarkt openen in Differdange. Een andere supermarkt is in aanbouw in Gasperich. De nieuwe locaties zullen een aanvulling zijn op de hypermarkt in Kirchberg. Auchan heeft ook zijn Drive-dienstverlening uitgebreid in de markten en heeft nu vier ophaalpunten. (igd.com)
Auchan plant 20 vestigingen in Senegal
Auchan heeft ambitieuze plannen voor Senegal en gaat van 2015 tot 2020 tussen de 6 en 7 miljoen CFA (€9 miljoen tot €10 miljoen) investeren om 20 vestigingen te openen. De lokale partner, Sénégal Atac Supermarchés, zal een modern retailnetwerk ontwikkelen met winkels met zowel lokale als Franse producten in het assortiment. (igd.com)
Sainsbury's experimenteert met "microwinkels"
Sainsbury's probeert een "microwinkel"-format uit, dat de keten in staat stelt om op meer dan 1000 locaties kleine vestigingen te openen. CEO Mike Coupe zei dat de supermarktketen mogelijk zijn aantal aan kleinere winkels tot meer dan het dubbele kan vergroten, gegeven dat het nieuwe format een succes blijkt te zijn. De microwinkel is qua grootte een derde van een conventionele buurtwinkel en heeft een assortiment van ongeveer 1000 producten, met onder andere brood, sla, sushi, ontbijtgranen, koud vlees en kant-en-klaarmaaltijden, die geschikt zijn om een snelle maaltijd in elkaar te zetten. Er is geen sprake van schoonmaakproducten, tabak of prijsloten. (theguardian.com)
Aldi volgt concurrenten in het verhogen van het Britse minimumloon
Aldi heeft besloten om het minimumloon van al zijn Britse werknemers te verhogen tot boven het nieuwe nationale minimumloon dat door de overheid is aangekondigd. Daarmee volgt Aldi het voorbeeld van de concurrenten Lidl en Morrison. (marketwatch.com)
VK: Marc Bolland meldt Marks & Spencer dat hij blijft waar hij zit
Marc Bolland is van plan om aan te blijven als CEO van Marks & Spencer voor op zijn minst de komende twee jaar. Hiermee maakt hij een einde aan de aanhoudende geruchten dat hij het geploeter van de winkelketen om met sneller groeiende concurrenten mee te kunnen komen zat zou zijn. In plaats daarvan heeft Marc Bolland de raad van bestuur verteld dat hij van plan is om te blijven, omdat hij denkt dat zijn pogingen voor een omslag zijn vruchten af beginnen te werpen. (telegraph.co.uk)
Servië: DIS zoekt groei met nieuwe formats en producten
De Servische retailketen DIS richt zich op twee winkelformats en de introductie van kwaliteitsproducten om groei te stimuleren na een teleurstellend 2014.
Groupe Auchan wordt 'Auchan Holding'
Auchan gaat zijn topmanagement reorganiseren. Als gevolg van recente resultaten worden belangrijke seniorfuncties aangepast en verschoven, meldt lsa-conso.fr. Groupe Auchan zal vanaf nu de naam Auchan Holding dragen. De dochteronderneming Immochan, het nieuw opgerichte Auchan Retail en zijn bank Banque Accord zullen elk een nieuwe mate van zelfstandigheid krijgen door middel van een eigen managementketen (esmmagazine.com)
Metcash mikt op omzetstijging in China
De Australische groothandelaar Metcash is de nieuwste retailer die gaat samenwerken met Alibaba. Het bedrijf lanceert een nieuwe website om producten te verkopen aan Chinese consumenten. De site zal populaire Australische producten verkopen, naast een focus op belangrijke categorieën voor Chinese consumenten zoals melkpoeder. (igd.com)
EU: Prijzenoorlog houdt prijzen laag
De voortdurende prijzenoorlogen in landen als het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Frankrijk en Spanje houden de prijzen laag, maar geven geen impuls voor omzetgroei in de voedingssector in Europa. Dit blijkt uit een nieuw verslag van onderzoeksbureau IRI genaamd "Price & Promotion in Western Europe: Encouraging signs of Recovery", dat kijkt naar prijzen en promoties van FMCG (fast moving consumer goods, oftewel consumentengoederen met een snelle omloop) in Europa. Hoewel Europese economieën zich herstellen, laat het rapport zien dat de prijzen van voedingsmiddelen in Europa slechts stegen met 0,3% vorig jaar en dat non-food-producten nauwelijks enige verandering qua prijs liet zien, met 0,1%. De waarde van de omzet in voedingsmiddelen steeg een klein beetje met 0,5% tot €276,3 miljoen. Bij de helft van het aantal gemeten landen daalde de omzet zelfs. De dalingen waren het grootst bij het Verenigd Konkinkrijk, Griekenland en Spanje, terwijl de omzet het meest steeg bij Frankrijk, Duitsland en Italië. De omzet gezien in volumes steeg iets met 0,2%.