"Oorsprongslogo Frankrijk volledig overbodig"
Volgens Freddy Dutoit, directeur VLAM in Frankrijk, wil men in Frankrijk de consument overtuigen dat het Franse product getraceerd is en dus kwaliteit. "Maar we weten ook wel dat er helemaal geen verband bestaat tussen oorsprong en kwaliteit. Ten tweede is dit voor mij een volledig overbodig logo, want op de verkoopspunten is de vermelding van de oorsprong wettelijk verplicht, dus het is al vermeld."
Bedreiging voor importproduct?
Hij vervolgt: "Het is al langer gekend dat de Franse landbouw van Europa houdt om te exporteren maar niet om te importeren. Ze voelen zich bedreigd door het buitenlands aanbod en zoeken naar alle mogelijke middelen om het Frans product op te dringen."
Is dit een bedreiging voor exporteurs naar Frankrijk? "Frankrijk is wat betreft groenten niet zelfvoorzienend voor veel producten. Het ingevoerde product zal een plaats blijven behouden. Alleen zal de druk bij de grootdistributie weer toenemen om Frans te kopen en exclusief voor dit logo promotie te voeren. Inmiddels richt de Franse productie nu ook de pijlen op de horeca en dan vooral de publieke catering, zoals bij ministeries, scholen en gevangenissen. Hier blijkt het ingevoerde product de belangrijkste oorsprong te zijn. Dit is ook logisch: de openbare sector moet via aanbestedingen de leverancier zoeken. Prijs is hierbij essentieel en dus komt het ingevoerde product hier veelal als beste naar boven. De Franse minister van landbouw heeft nu een handleiding gemaakt over hoe je dit kunt omzeilen om toch het lokale product voorrang te geven. Maar grosso modo zal dit het probleem niet oplossen: Frankrijk zal blijven en zal wellicht nog meer moeten invoeren. Hun eigen productie blijft namelijk onder druk staan."
Voor meer informatie:
Freddy Dutoit
VLAM | Office Flamand d'Agro-Marketing
6 rue Euler – 75008 Paris
T 01 56 89 14 68
M 06 07 44 90 37
www.freshfrombelgium.com
[email protected]