Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Reactie Freddy Dutoit: geen bedreiging voor exporteurs

"Oorsprongslogo Frankrijk volledig overbodig"

Tholen - Vorige week werden in Frankrijk nieuwe oorsprongslogo's geïntroduceerd voor groenten en fruit en aardappelen. Het ligt in de lijn van de labels voor vlees en bloemen en planten. De logo's zijn geen echte kwaliteitslabels, maar labels om de Franse oorsprong van AGF extra te promoten. De logo's worden eind deze maand beschikbaar gesteld. Op de verkoopspunten moet de oorsprong even groot te worden aangeduid als de prijs.



Volgens Freddy Dutoit, directeur VLAM in Frankrijk, wil men in Frankrijk de consument overtuigen dat het Franse product getraceerd is en dus kwaliteit. "Maar we weten ook wel dat er helemaal geen verband bestaat tussen oorsprong en kwaliteit. Ten tweede is dit voor mij een volledig overbodig logo, want op de verkoopspunten is de vermelding van de oorsprong wettelijk verplicht, dus het is al vermeld."

Bedreiging voor importproduct?

Hij vervolgt: "Het is al langer gekend dat de Franse landbouw van Europa houdt om te exporteren maar niet om te importeren. Ze voelen zich bedreigd door het buitenlands aanbod en zoeken naar alle mogelijke middelen om het Frans product op te dringen."

Is dit een bedreiging voor exporteurs naar Frankrijk? "Frankrijk is wat betreft groenten niet zelfvoorzienend voor veel producten. Het ingevoerde product zal een plaats blijven behouden. Alleen zal de druk bij de grootdistributie weer toenemen om Frans te kopen en exclusief voor dit logo promotie te voeren. Inmiddels richt de Franse productie nu ook de pijlen op de horeca en dan vooral de publieke catering, zoals bij ministeries, scholen en gevangenissen. Hier blijkt het ingevoerde product de belangrijkste oorsprong te zijn. Dit is ook logisch: de openbare sector moet via aanbestedingen de leverancier zoeken. Prijs is hierbij essentieel en dus komt het ingevoerde product hier veelal als beste naar boven. De Franse minister van landbouw heeft nu een handleiding gemaakt over hoe je dit kunt omzeilen om toch het lokale product voorrang te geven. Maar grosso modo zal dit het probleem niet oplossen: Frankrijk zal blijven en zal wellicht nog meer moeten invoeren. Hun eigen productie blijft namelijk onder druk staan."

Voor meer informatie:
Freddy Dutoit
VLAM | Office Flamand d'Agro-Marketing
6 rue Euler – 75008 Paris
T 01 56 89 14 68
M 06 07 44 90 37
www.freshfrombelgium.com
[email protected]