ALL LEMON, het keurmerk voor geëxporteerde citroenen uit Argentinië, sluit zijn zesde seizoen. De export steeg, ondanks een reeks uitdagende weersomstandigheden die de kwaliteit van het gewas bedreigde, met 25 procent ten opzichte van 2014. "Dit jaar zou de citroenproductie met bijna 60 procent stijgen ten opzichte van vorig seizoen, met inbegrip van productie voor de verwerkende sector," aldus Romain Corneille, president van ALL LEMON. "Hoewel we niet echt terugkeren naar de traditionele volumes, was het een goed seizoen met name door de complicaties als gevolg van barre weersomstandigheden. Het is belangrijk te onthouden dat vorig seizoen slecht was in termen van productie (ongeveer 750.000 ton), met volumedalingen leidend tot een historisch dieptepunt. Daarom leek onze productie het jaar daarna van een enorme omvang."
Ondanks de grotere productie steeg de totale export slechts met 25 procent, mede door de mindere kwaliteit van het fruit. De telers en exporteurs, verbonden aan ALL LEMON, moesten veel inspanningen leveren om te voldoen aan de standaarden en voorwaarden van ALL LEMON's keurmerk. "Hoge temperaturen in de zomer, gevolgd door voortdurende en zware regenval aan het begin van dit jaar, waren de belangrijkste factoren achter de controle- en kwaliteitsproblemen," stelde Carlos Parravicini, vice-president van ALL LEMON.
Tijdens het seizoen voerde ALL LEMON dagelijkse inspecties uit bij 22 verpakkingslijnen. Het inspectieteam controleerde nauwgezet meer dan 600.000 dozen met citroenen om eventuele problemen die de kwaliteit van het fruit in gevaar kunnen brengen, te traceren. De gecertificeerde bedrijven zijn: Argenti Lemon, Cecilia Martínez Zuccardi, Citromax, Citrusvil, FGF Trapani, Frutucuman, Juan Sigstad SRL, La Moraleja SA, Lapacho Amarillo, La Patria SRL, Latijns-Citroen, Ledesma, Pablo Padilla en San Miguel. Voor het tweede opeenvolgende jaar doorliep ALL LEMON met succes de audit van SGS International voor de ISO 9001-2008 kwaliteitscertificering. "Een geweldige prestatie die het engagement en de professionele aanpak van ALL LEMON bevestigt," aldus Parravicini.
De economische ontwikkelingen
Het seizoen in 2015 werd ook gekenmerkt door gecompliceerde, economische ontwikkelingen. "Dit is een zeer interessant jaar voor Argentijnse citroenen. De prijzen zijn sterk op de Europese markt. In 2015 zagen we een grotere stabiliteit van de prijzen in het algemeen, die in schril contrast met 2014 staan," stelde Ricardo Trapani, directeur van FGF Trapani, een van ALL LEMON's gecontroleerde bedrijven."Hieraan moeten we de negatieve gevolgen van de versterking van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro toevoegen. De meeste van onze citroenen worden verkocht in Europese valuta, maar de rendementen worden weer omgezet in dollars." Trapani merkte ook op dat "de prijzen in Rusland aantrekkelijk zijn, maar de devaluatie van de roebel speelde ook een belangrijke rol in het uithollen van de FOB-prijzen, die worden gemeten in dollars."
Ook het besluit van Rusland om de import van Europese producten te beperken, is van invloed op de Argentijnse citroenen. "De situatie in Rusland heeft een aantal operationele complicaties tot gevolg, omdat de toelatingseisen voor overzeese citroenen (in termen van etikettering) nu veel groter zijn. We hebben ervoor gezorgd dat we in staat waren om te voldoen aan de nieuwe eisen van de Russische autoriteiten om hen gerust te stellen over het werk dat we doen op het punt van oorsprong, om daarmee eventuele complicaties te verminderen," aldus de manager van FGF Trapani.
Toegang tot nieuwe markten: VS, China en India
De fytosanitaire problemen in de Verenigde Staten met betrekking tot citroenen die vanuit Argentinië werden geïmporteerd, zijn wetenschappelijk weerlegd door Argentinië; waaruit blijkt dat import geen bedreiging vormt voor de citroengewassen in de VS. Deze belangrijke stap heeft geleid tot een bezoek van vertegenwoordigers van de USDA-APHIS, in de maand juli van vorig jaar, aan de noordwestelijke provincies Tucumán, Salta, Jujuy en Catamarca. De groep bezocht vele plantages, pakhuizen en bedrijven. Verdere bijeenkomsten werden ingezet voor verdere samenwerking tussen beide landen, en verdere regelingen omtrent de export en import van citroenen uit het noordwesten van Argentinië naar de Verenigde Staten te bevorderen.
Recentelijk nam een delegatie van ALL LEMON deel met een stand op de China Fruit and Vegetables Fair, die van 9 tot 11 september werd gehouden in Beijing. ALL LEMON werd uitgenodigd om de hoge kwaliteit van de citroenen uit Argentinië te promoten. "India is een nieuwe markt die geïnteresseerd is in ons fruit. We werden uitgenodigd voor de Annapoorna World of Fruit in Mumbai," stelde Lucci, directeur van Citrusvil. "Azië is een van de belangrijkste opkomende exportmarkten. De markt is veeleisend en geografisch gezien heel ver weg, maar de Aziaten vertrouwen op onze kwaliteit en willen ons fruit kopen. Azië vertegenwoordigt een grote toekomst voor ons en we zullen nauw blijven samenwerken om aan de eisen van de Aziatische markten en consumenten te voldoen."
Voor meer informatie:
Martina Delacroix
[email protected]
www.all-lemon.com