Thomas Hendrix van Luis Andújar:

"Steeds meer concurrentie op Spaanse specialty-tomatenmarkt"

Het Spaanse tomatenseizoen is volle gang na de vertraging, die werd veroorzaakt door hoge temperaturen. Specialty-tomaten hadden echter een betere start. "Het lijkt nu wel alsof iedereen besloten heeft om zijn oogst op hetzelfde moment te vermarkten," grapt Thomas Hendrix van de Commerciële afdeling van Luis Andújar. "Er zijn al grote volumes beschikbaar, dus de prijzen gaan naar beneden na de grote hoogtes waarvan bij de start sprake was."



Luis Andújar is gevestigd aan de kust van de Middellandse Zee in Almeria. Het bedrijf concentreert zich op de productie en verkoop van Specialty-tomaten, hoewel het productiesysteem van het bedrijf relatief uniek is. "Vijftien jaar geleden besloten we ons te focussen op specialiteitstomaten om de sterke concurrentie van de conventionele tomatenmarkt te omzeilen. Er waren toen heel weinig bedrijven verwikkeld in dit segment, maar na verloop van tijd is dit aan populariteit gaan winnen onder telers. Nu al maakt de concurrentie in de specialty's het een moeilijker," legt Hendrix uit.

De manier waarop Luis Andújar zich onderscheidt van de rest van de telers van Almeria is door het telenvan variëteiten uit Noord-Europa, die glastuinbouw met verwarming nodig hebben. Het bedrijf is een van de weinige met teeltkassen die voorzien zijn van systemen die gebruik maken van natuurlijke gassen.

"Hoewel Nederland steeds meer tomaten produceert door middel van kunstlicht, is het aanbod daar niet in lijn met de vraag. Wij combineren de optimale omstandigheden van het zonlicht van Almeria met temperatuurcontrole, dus kunnen we van september tot juni dezelfde kwaliteitsstandaard leveren."

Dit brengt echter hogere kosten met zich mee. "Onze uitgaven aan brandstof zijn te vergelijken met de jaarlijkse omzet van een teler die met plastic kassen werkt, die veel voorkomen in deze regio."

"Specialiteitstomaten gaan een moeilijke toekomst tegemoet"
"Ik geloof dat de markt voor specialty's in de komende jaren zal groeien, vooral wegens de grote toename in productie. Dit zal leiden tot het openen van nieuwe markten waar het product consumenten zal bereiken met vergelijkbare prijzen als die van conventionele tomaten," zegt Hendrix. "Vanaf nu zijn diegenen, die het niet lukken om te concurreren in deze sector om directe lijnen te zoeken en m onnodige kosten te vermijden, gedoemd om te falen."



Luis Andújar exporteert zijn tomaten voornamelijk naar Britse en Duitse ketens. Wat betreft de Spaanse markt gelooft Thomas Hendrix dat die nog te conservatief is voor dit soort product, hoewel ook rekening gehouden moet worden met de sociaal-economische context van Spanje."

Voor meer informatie:
Thomas Hendrix
Luis Andújar S.L.U.
T: +34 950 36 79 96
t.hendrix@luisandujar.es
www.luisandujar.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.