Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter van Osch, Veiling Zaltbommel:

"Zolang onze klanten het waarderen, zetten wij in op klokverkoop"

Tholen - Officieel gaat Veiling Zaltbommel als sinds 1917 door het leven als Coöperatieve Tuinbouwveiling Zaltbommel en omstreken. Die omstreken van de ongeveer 300 telers die bij Veiling Zaltbommel zijn aangesloten, gaan door het hele land en tegenwoordig zelfs buiten de landsgrenzen. Algemeen directeur Peter van Osch is tevreden over hoe dit jaar tot dusver verloopt. "Omzettechnisch zitten we 17% boven vorig jaar. Wel hebben de weersomstandigheden consequenties gehad voor de aanvoer. Zo moest na de hagelbui van 30 augustus één van onze paprikatelers van 6 hectare stoppen met zijn oogst en werden eveneens aardbeien uit met een totale oppervlakte van 7 hectare geruimd."

De belangrijkste drie producten binnen Veiling Zaltbommel zijn aardbeien, paprika's en frambozen. Dit pakket wordt gecomplementeerd met een forse aanvoer van overig zachtfruit, hardfruit en vollegrondsgroenten, eventueel aangevuld met aanvoer van buitenlandse producenten indien het product in Nederland niet voorradig is. "Een groei hiervan sluiten we niet uit voor de toekomst, maar het moet wel toegevoegde waarde hebben", zegt Peter. "Wel hebben we duidelijk de keuze gemaakt om niet te exporteren, zodat we onze exportgerelateerde klanten niet in de weg te zitten. We opereren op een open markt, maar nemen feitelijk geen commerciële positie in."

Zachtfruit
De veiling vaart wel bij de toenemende belangstelling voor zachtfruit. "De afzet van zachtfruit neemt al jaren toe. Ons volume frambozen is dit jaar tot op heden met 24% gegroeid en dat gaat ook zeker niet minder worden. Frambozen en met name het ras Kwanza nemen binnen deze categorie een steeds belangrijkere positie in. Ook de kasaardbeienteelt wordt bij ons steeds belangrijker en daarmee gaan we in feite terug naar onze roots, want in de jaren 60/70 van de vorige eeuw vervulde de glasaardbeienverkoop hier een prominente rol."



Paprika's
Voor de afzet van paprika's werkt Veiling Zaltbommel al jarenlang samen met Van Nature en Veiling Hoogstraten. De opgerichte Federatie VruchtgroenteOrganisaties die onder leiding van Cees Veerman de Nederlandse glastuinbouw gaat herstructureren, volgt Peter met belangstelling. "Wij hebben samenwerking hoog in het vaandel staan, dat zie je al met onze afzetstructuur bij de paprika's en staan dan ook achter deze coalitie. De Nederlandse glastuinbouw verkeert al jaren in zwaar weer. Dit jaar waren de rendementen een stuk beter, maar die omstandigheden hebben geen structurele basis. Eén zwaluw maakt nog geen zomer en in 2016 begint iedereen gewoon weer op nul."

Klokverkoop
De klantenkring van Veiling Zaltbommel bestaat uit zelf inkopende Nederlandse detaillisten, groothandelaren en exporteurs. "Onze klantenkring is nauwelijks aan verandering onderhevig", vertelt Peter. De aangevoerde producten worden via de veilingklok verkocht maar ook via bemiddeling en een klein deel van de verkoop verloopt via contracten. "Zo'n 35% van ons volume verloopt via de klok. Wij vinden de klok nog altijd een belangrijk verkoopinstrument en onze zuiderburen bewijzen dagelijks dat ze hier niet minder mee scoren. Zolang onze klanten, zowel aanvoerders als afnemers, de klok blijven waarderen, zetten wij in op de klok als verkoopinstrument."



Zeker voor niche-producten zien wij een belangrijke rol voor de klok weggelegd. Wellant-appels, Kwanza-frambozen en Enjoya-paprika's zijn mooie voorbeelden van onderscheidende producten waarvoor veel belangstelling is in de markt. We staan altijd open voor verbreding en verdieping van het assortiment met merken en rassen, maar het is geen doel op zich. Wel zullen we in de toekomst een bepaalde schaalgrootte nodig hebben om onze klanten te bedienen. Daarom staan we altijd open voor telers die onze visie aanhangen. We gaan hiervoor actief de markt op en mogen ons verheugen in een groeiend telersbestand."

De toekomst van Veiling Zaltbommel ziet de directeur met vertrouwen tegemoet. "We staan als flexibel in de markt bekend en werken met korte lijnen. Doordat we feitelijk alles op kavel verkopen, kunnen we heel gericht inspelen op specifieke verpakkings- en kwaliteitswensen. De komende jaren hopen we ook ons bedrijfspand verder te moderniseren met nieuwe koelinstallaties, het vervangen van de emballagehal en het saneren van asbest. Maar onze belangrijkste doelstelling is het realiseren van de beste uitbetaalprijs voor onze telers en dat heeft na 98 jaar nog altijd onze focus!"

Voor meer informatie:
Peter van Osch
Veiling Zaltbommel
Stationsweg 28
5301 KH Zaltbommel
Tel: 0418-579911
[email protected]
www.veiling-zaltbommel.nl