Cool Logistics Global

Wereldwijde logistieke markt ingewikkelder

Jan Debailli, Group Logistics-directeur van Ardo Group heeft samen met Thomas Eskesen van Eskesen Advisory en Joachin Voens van de Port of Zeebrugge gesproken op de laatste editie van Cool Logistics, dat gehouden werd in Brugge. Samen deelden zij hun meningen over hoe wereldwijde logistiek aan het veranderen is en over de inspanningen die verricht worden om producten naar consumenten over de hele wereld te brengen.

Volgens Debailli begint het werk van de Franse Ardo Group, dat zich richt op de productie van diepvriesgroente, in het veld waar het bedrijf contracten heeft met telers. "Uiteraard hebben we de logistiek om al deze producten naar onze klanten te brengen, met inbegrip van zowel kleine partijen in de leveringsketen als grote handelaars. 95% van wat we verkopen wordt beheerd onder ons eigen systeem."


Jan Debailli, Group Logistics-directeur, Ardo Group

Een belangrijk onderwerp is duurzaamheid en de bedrijfsfilosofie is om een maximum aan output te bereiken met een minimum aan impact. "De manier waarop we zaken aannemen van teeltbedrijf tot verwerking is revolutionair. De sleutel is om producten zo snel mogelijk van het veld in bevroren toestand te brengen. Hoe duurzamer je dat doet, des te minder problemen kom je tegen."

In deze zin is een van de grote garantie van de Ardo Group dat het product er nooit langer dan 150 minuten over doet om van het veld naar de fabriek te komen, wat een snelheid is die volgens Debailli nooit bereikt kan worden met versproducten. Hij benadrukt dat, om dit te bereiken, het bedrijf genoeg faciliteiten nodig heeft om de producten te distribueren. In feite neemt langeafstandsvervoer af.

In Europa is er sprake van dat diepvriesgroente goed is voor 7% tot 8% van de consumptie, terwijl blikgroente terrein verliest aan diepvriesgroente en versproducten. "In ieder geval ligt de groeimarkt overzee met name in de Verenigde Staten, Canada en in het bijzonder Australië. Europa heeft een enorm scala aan groenten en in landen als de VS worden biologische producten groot als exportproduct. Voor het nieuwe seizoen van volgend jaar proberen we om ons volume aan biologische producten te verdubbelen," legt Debailli uit.


Thomas Eskesen, Eskesen Advisory

Thomas Eskesen van Eskesen Advisory vertelde over hoe zeer de containersector is veranderd in de laatste 10 jaar. Dit is niet alleen wat betreft volume gebeurd, maar ook met betrekking tot tracking en traceerbaarheid met klanten die nu vragen om realtime informatie. "Dit, gecombineerd met andere factoren die in de afgelopen tien jaar naar voren zijn gekomen zoals voedselveiligheid en het broeikaseffect, hebben een grote impact gehad op de manier waarop klanten wereldwijd handelstransacties uitvoeren."

Joachin Coens, CEO van de Port of Zeebrugge, zei dat vandaag de dag meer dan 50% van het verkeer in de haven overeenkomt met containergoederen die naar bestemmingen in Europa, Azië, het Midden-Oosten en Amerika gaan. Hij vraagt zich af hoe de sector zal veranderen in de loop van de eeuw. "Er zijn zeer zeker veranderingen in consumentengedrag en de vraag. Bijvoorbeeld, mensen in India verplaatsen zich naar grotere steden en dit zorgt ervoor dat er een grotere vraag naar diepvriesgroenten uit het buitenland komt. De vaag is hoe we hiermee omgaan."

Andere trends hebben te maken met wat wij, als consumenten, accepteren als de definitie van goede voeding, wat ook de lokale landbouwsector vorm geeft en nieuwe methodes of productiemogelijkheden laat ontstaan. "Veranderingen in de demografie zijn ook belangrijk om te volgen om uit te zoeken waar vraag zal zijn, waar mensen meer koopkracht hebben of hoe dit moet veranderen."


Joachin Coens, CEO, Port of Zeebrugge

"Hoewel je met globalisatie zou verwachten dat dingen overal hetzelfde zullen zijn, geloof ik, dat er grotere uitdagingen zullen zijn wat betreft productdiversificatie. Dit brengt natuurlijk dezelfde uitdagingen naar de logistiek. Het probleem is dat investeringen op de lange termijn moeten plannen, terwijl de situatie altijd snel verandert," legt Coens uit.

Als het op de verschillende mogelijke logistieke modellen aankomt, zegt hij dat zowel een model voor verdere focus op het gebruik van grote containerschepen als een kleiner model dat gericht is op nichemarkten compatibel zijn, waardoor het mogelijk is om speciale dienstverleningen voor specifieke niches te hebben.

"Dat is iets dat we al begonnen zijn te ontwikkelen in het eerste deel van de 21e eeuw in de haven van Zeebrugge."

Om tegemoet te komen aan de behoeftes van deze nichemarkten, verzekert Coens dat flexibiliteit in het gebruik van intermodaal transport essentieel zal zijn op de lange termijn. Dat houdt het combineren van zee- en luchtvracht, treinen en wegen op een intelligente manier. "In dit opzicht moeten havens proberen om verschillende mensen met elkaar te laten samenwerken, zien hoe nieuwe vraag tegemoet kan worden gekomen, hoe markttoegang gefaciliteerd kan worden, hoe veiligheidsstandaarden geïmplementeerd moeten worden en hoe we nieuwe zakenmogelijkheden kunnen creëren. Iedereen van ons heeft een rol te spelen in deze intermodale activiteiten," besluit hij.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.