Na het uitvoeren van lokaal onderzoek naar de basale behoeften van lokale telers, die over het algemeen arm zijn, werd duidelijk dat kennis een sleutelrol speelt in hun ontwikkeling. Met name kennis en ondersteuning op het gebied van methodes in de voor- en naoogst zijn belangrijk. Dit betekent het helpen van telers met hun marketing door middel van het bijwonen van handelsconventies en met de directe benadering van klanten. Dit houdt ook in dat ze geholpen worden met het uitwerken van de logistiek voor de levering aan de internationale markt.
Een grote rol wordt gevuld door de lokale exportpartner in India. Deze leverancier van druiven voor export heeft ervaring als teler en relevante kennis van de sector. Via een netwerk wordt deze expertise gedeeld met kleine telers. Daarnaast speelt de exporteur ook een sleutelrol in het controleren van de productie en het rekruteren van lokale experts met betrekking tot de werkvelden waar nieuwe telers met name ondersteuning voor nodig hebben.
Hiermee samenhangend is de samenwerking aan de Europese kant van de markt met Debjit Ghosh van Don Limon, die afkomstig is uit dezelfde provincie in India waar het Social Impact Project wordt uitgevoerd. Hij staat via Skype en telefoon telers te woord, maar bezoekt ook regelmatig telers op locatie. De oogst op deze locaties zal medio januari beginnen en doorgaan tot medio mei. In de eerste ronde waarin dit project in werking is gesteld, wordt een volume van 15 containers van 35 verschillende telers verwacht. In het volgend seizoen wordt verwacht dat het aantal telers toeneemt tot 65 en in het derde seizoen tot 135 telers.
Voor meer informatie:
Debjit Ghosh
Don Limon
Email: dghosh@don-limon.de
www.don-limon.com