Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fresh & Easy bijna failliet / Auchan Russia geeft garanties aan leveranciers

Aldi profiteert van dip VK en Ierland

Aldi profiteert van dip in Verenigd Koninkrijk en Ierland
Aldi heeft een daling in de winst van £10 miljoen (€13,6 miljoen), ondanks een omzetstijging van 31% tot £1,6 miljard (€2,18 miljard) vergeleken met vorig jaar. De groepsomzet voor 2014 was £6,89 miljard (€9,37 miljard) vergeleken met de £5,27 miljard (€7,16 miljard) in de vorige 12 maanden. De winst werd met name verkleind door de toenemende administratieve kosten, die in deze periode verdubbelden tot £80,7 miljoen (€109,71 miljoen). Winst werd gemaakt door het desinvesteren in vaste activa, wat een extra €3,2 miljoen gaf. Er werd echter ook £438 miljoen (€595,4 miljoen) aan vaste activa uitgegeven, voornamelijk in de vorm van vastgoed. Er werden 54 nieuwe vestigingen geopend. Het netwerk in Ierland werd vergroot met 8 nieuwe vestigingen, waarvan 3 in Cork.(irishexaminer.com)

Booker wil meer versproducten in winkels van Londis en Budgens 
De CEO van Booker, Charles Wilson, heeft drie speerpunten benoemd in zijn ambities om de Londis- en Budgensketens te verbeteren. Deze zijn een focus op de kwaliteit van het versaanbod, versterken van het huismerk en een meer efficiënte leveringsketen. Booker verkreeg de buurtwinkels van deze ketens in een deal van £40 miljoen (€54,38 miljoen) in de vorige maand. (racplus.com)

Fresh & Easy bijna failliet
Fresh & Easy bereidt zich voor op de tweede faillissementsaanvraag in twee jaar tijd. De aanvraag komt misschien al in de komende week volgens bronnen die anoniem willen blijven. De supermarktketen kan misschien nog steeds een koper vinden voor een deel of het geheel van de keten, waarmee het faillissement uitgesteld kan worden. Een groot deel van bedrijf is voor het investeringsbedrijf Yucaipa overgenomen toen Fresh & Easy in 2013 al financiële problemen had. Toen was er sprake van intense concurrentie in de thuismarkt van Zuid-Californië, slecht geplaatste veestigingen en een algemeen nadeel van de economische recessie. (Bloomberg)

Uitgaves aan restauranten groter dan uitgaves aan boodschappe
Uitgaves bij restauranten hebben eerder dit jaar voor het eerst de uitgaves aan boodschappen ingehaald. Bij de cijfers werden hypermarkten uitgesloten die veel meer verkopen dan alleen boodschappen, zoals Walmart en Target, maar de trend lijkt ook te gelden voor deze winkels. Onderzoek van het J.P. Morgan Chase Instituut wijst uit dat het onderzochte publiek meer geld uitgeeft aan restauranten (18%) dan aan boodschappen (10%). De consumentenprijsindex-data van de Labor Department wijst hetzelfde uit. Buiten de deur eten is qua prijs toegenomen met 2,9% in het afgelopen jaar, terwijl thuis eten qua prijs is toegenomen met slechts 0,8%. (marketwatch.com)

Auchan Russia geeft garanties aan leveranciers
Auchan Russia wil zijn contracten met leveranciers verlengen met 1 tot 3 jaar, volgens turkrus.com. Auchan Russia heeft met veel leveranciers al 5 tot 10 jaar samengewerkt. CEO Wilhelm Hubner: "We moeten ze meer garanties geven voor onze toekomstige relaties. Lange contracten hebben met Auchan betekent dat onze leveranciers in staat zijn om onder betere voorwaarden leningen bij banken te krijgen." Langetermijnscontracten betekenen niet dat de prijzen herzien worden. Deze blijven in lijn met de prijzen van ruwe materialen..

Supermarktprijzen doelwit van Britse overheid 
De Britse overheid gaat onderzoeken hoe supermarkten hun prijzen duidelijker voor consumenten kunnen maken na een onderzoek door de mededingingsautoriteit. Het ministerie voor economische zaken zei dat het overwoog om regelgeving voor prijzen simpeler te maken als onderdeel van een advies dat in de komende weken wordt vrijgegeven. Het doel is om het eenvoudiger voor consumenten te maken om prijzen van individuele goederen als bananen of tomaten te vergelijken, die geprijsd kunnen worden volgens aantal of gewicht. (theguardian.com)

United Supermarkets deelt fruit uit tijdens supermarktbezoek
United Supermarkets trekt kinderen aan met zij nieuwe "Kids Club", dat een focus legt op voeding. De Kids Club geeft een verjaardagskaart voor een zoete traktatie en bonnen voor feestbenodigdheden, als ook gratis appelen, sinaasappels of bananen om tijdens het winkelbezoek te eten. (supermarketnews.com)

Australië: Omzetgroei Coles omlaag
Analisten verwachten dat de like-for-like-omzetgroei van Coles terug zal vallen in het kwartaal tot september van 4,3% naar 3,1%. (sbs.com.au)



Kroger trekt ongekoelde caramelappels terug

Kroger heeft aangekondigd dat het ongekoelde caramelappels uit het assortiment haalt. De reden hiervoor is dat er aanwijzingen zijn dat de appels, die doorboord zijn met stokjes, ongekoeld een risico vormen voor listeriose. (dispatch.com)


Russische consumenten wenden zich tot discounters 
Russische consumenten zijn zeer prijsgevoelig geworden nu hun koopkracht afneemt. Volgens een onderzoek kiezen consumenten winkels met lagere prijzen (zo blijkt uit de reacties van 65% van de ondervraagden van het onderzoek), kopen ze minder dure producten (61%) en kiezen ze producten die onderdeel zijn van kortingsacties (55%). Terwijl Russen zich wenden tot discounters, moeten duurdere ketens nieuwe manieren vinden om klanten te binden. Zo houdt de dure retailer Azbuka Vkusa voor het eerst een TV-campagne. Vertegenwoordiger van Azbuka Vkusa Andrey Golubov zei dat het bedrijf moeite heeft met de vermindering in winkelverkeer, die neerkwam op 4,5% in september 2015 vergeleken met het jaar ervoor. (rbc.ru)

Walmart voegt online besteldienst toe in Florida
Walmart is van plan om gratis online boodschappen aan te bieden in 20 steden in Florida. De dienst moet met het einde van deze maand in werking zijn en is onderdeel van een nationaal plan om beter te concurreren met online supermarkten en bezorgdiensten die drukke consumenten bedienen. (tampabay.com)

Bi-Lo verlaagt prijzen

Bi-Lo heeft de prijzen verlaagt van meer dan 1000 producten met een gemiddelde van 17%. Deze prijsverlagingen zijn ingevoerd in alle 182 vestigingen in de staten van Noord- en Zuid-Carolina en Georgia. (bizjournals.com)


Omzetgroei Carrefour naar verwachting
Carrefour heeft in het derde kwartaal een omzetgroei behaald van 2,2% tot €21,5 miljard. De groei werd gestimuleerd door met name landen als Spanje. De stijging komt overeen met de voorspelling van Bloomberg, net als de omzet in de thuismarkt van Frankrijk, die met 2,3% tot €10,3 miljard steeg. De retailer had in navolging van Spanje en Italië een sterk kwartaal in Frankrijk. Volgens analisten was Spanje de belangrijkste factor voor de goede resultaten, terwijl Italië een grote verrassing was. De omzet op like-for-likebasis steeg in Spanje met 4,6%, en deed het daarmee beter dan de voorspelde 3,5%. Italië steeg met 5,9%, terwijl 2,5% werd verwacht. (Bloomberg)

Omzet Booker omlaag, winst stijgt 
Booker heeft zijn resultaten voor het eerste halfjaar van 2015/16 gemeld. Er is sprake van een daling in omzet van 1,0%. Ondanks deze daling is er echter ook sprake van een winststijging van 10% en een bruto marge dat verbeterde van 4,8% naar 5,1% over dezelfde periode in 2014. (igd.com)

Publix benoemt nieuwe leider voor versproducten
Publix heeft een nieuwe onderdirecteur aangesteld voor zijn versproduct-afdeling. David Bridges, die de functie nu bekleedt, zal na 49 jaar dienst met pensioen gaan en wordt opgevolgd door Chris Litz. Chris Litz is momenteel nog regionaal directeur van de Atlanta-afdeling. (theshelbyreport.com)

Tesco verkoopt supermarkten voor £250m
Tesco gaat meer dan een dozijn locaties verkopen die de keten niet langer verder wil ontwikkelen in een deal van £250 miljoen (339,9 miljoen). Het gaat om bijna 50 projecten, waarvan Tesco eerder zei dat het deze wil afstoten. Veel van de locaties staan nu leeg. (BBC)

Faillissement A&P: Vakbond komt terug van eisen
Vakbondsleiders die de werknemers van A&P vertegenwoordigen zijn teruggekomen van hun eisen dat de failliet gaande supermarktketen zijn vestigingen alleen gaat verkopen aan retailbedrijven die contracten met vakbonden hanteren. In plaats daarvan eisen ze dat de kopers van de vestigingen bijna alle stafleden inhuren. Als A&P en de kopers hiermee instemmen, zeggen de vakbondsleiders dat ze alle protesten tegen de verkoop terugtrekken. De afgezwakte eis, die aan de faillissementsrechtbank voorgelegd zal worden als de rechter beslist over de overname van 72 A&P-vestigingen, is een teken dat de vakbond weinig opties over heeft. (lohud.com)

Grote Russische retailers blijven door crisis consumenten verliezen
In de eerste negen maanden van dit jaar blijven supermarktketens een afname in winkelverkeer zien, zo meldt rbc.ru. Magnit, X5 Retail Group en Dixi gaven hun cijfers over de negen maanden van januari tot en met september 2015. Het winkelverkeer van Magnit nam af met 0,69% en van Dixi met 4,3%. Alleen X5 Retail group liet een groei in winkelverkeer zien van 2,2%. Over het algemeen liet X5 de beste resultaten zien. De omzet in dezelfde periode steeg met 27,6% en de vergelijkende winkelomzet met 15,2%.

Maltese gezinnen spenderen €557M aan voedsel in 2014
In 2014 werden de huishoudelijke consumptie-uitgaves aan voedsel op de binnenlandse markt geschat op €557 miljoen. In 2014 was de totale landbouwproductie geschat op 143.040 ton, wat een toename is van 2,1% op 2013. De productie van groenten bedroeg 74.410 ton, wat een toename is van 0,6% ten opzichte van het jaar ervoor en bedroeg 52% van de totale productie. (maltatoday.com.mt)

Coop Danmark: nieuw assortiment met 150 items

Coop Danmark heeft zijn huidige aanbod aan biologische producten uitgebreid met 150 producten, waarvan er 34 al aanwezig zijn in de winkels. Het nieuwe assortiment krijgt ook een nieuw merk onder de naam 365. (igd.com)

Choppies plant Afrikaanse uitbreiding
Choppies Enterprises is van plan om 30 winkels geopend te hebben met het einde van juni volgend jaar. Ook wil de retailketen uitbreiden door middel van overnames, ten einde zijn marktaandeel in de regio te vergroten. "We zullen winkels openen in Botswana, Zuid-Afrika, Zimbabwe en Zambia," zei CEO Ram Ottapathu. De supermarktketen zoekt ook naar bedrijven om over te kopen en gaat misschien aan de slag in Tanzania en Kenia. (bdlive.co.za)

VS: Boodschappenleverings-app breidt snel uit in Florida
Klik hier om het artikel te lezen.

'Amazon gaat Britse supermarkten ernstig ontregelen'
Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: