Stephan Weist tijdens de jaarlijkse Freshfel meeting:

"Consumptiestijging van 10 gram per persoon zou AGF-sector al enorm helpen"

De jaarlijkse meeting van Freshfel vond dit jaar plaats op 14 oktober. De sector werd opgeroepen om 'outside the box' te denken en te zoeken naar creatieve manieren om consumenten te stimuleren meer groenten en fruit te eten. Eén van de belangrijkste boodschappen van de dag was dat de sector trots moest zijn op haar grote aanbod versproducten.



Plezier en positief effect promoten

De sector heeft het afgelopen jaren geweldige initiatieven genomen zoals het opzetten van promotiecampagnes en het openen van nieuwe markten. De sector moet verder blijven werken om de consumptie te stimuleren en het positieve imago van AGF te verbeteren. De prioriteiten van Freshfel voor het komende jaar zijn daarom ook gefocust rondom deze onderwerpen. Freshel wil het concurrentievermogen van de Europese productie van groenten en fruit stimuleren, doorwerken op het gebied van voedselveiligheid, onderzoek innovatie en het veiligstellen van gezondheids- en voedingsbeleid. De missie van Freshfel voor het komende jaar zal de waarde van AGF binnen en buiten de EU benadrukken. Consumenten zijn zich bewust van de gezondheidsvoordelen van AGF, maar er kan meer worden gedaan om het plezier en de positieve effecten van groenten en fruit te promoten.



De avond voor het jaarlijkse event had de AGF-sector een ontmoeting met een aantal leden van het Europees Parlement en de beleidsmakers bij de Europese Commissie voor een netwerkdiner in het Résidence Palace.



Hoe AGF promoten?
De vicepresident van Freshfel, Stephan Weist, gaf aan dat zelfs een minimale stijging van slechts 10 gram per persoon per dag enorm zou helpen om de sector meer stabiliteit te geven. "Maar natuurlijk moeten we wel ambitieuzer zijn als het gaat om een potentiële stijging in de consumptie." Tijdens het jaarlijkse event presenteerden enkele vooraanstaande sprekers verschillende creatieve manieren om AGF te promoten.



Communiceren

Samuel Levie, van Food Cabinet in Nederland, startte met een presentatie van een succesvolle low-budget campagne genaamd 'Big Bang'. Daarnaast showde hij ook de campagne 'Power to the Pieper', om de aardappel als een hedendaags superfood te profileren. Daniel Fritz, social media expert en werkt o.a. voor de Europese commissie, creëerde bewustwording voor het gebruik van social media in de AGF-sector. Hij toonde een aantal verrassende woorden en aanbevelingen die de sector kan gebruiken om op een makkelijke manier te communiceren over haar producten.

Lotfi El-Ghandouri van Creative Society presenteerde de het 'outside the box'-denken. Hij hield een inspirerende sessie, die duidelijk een positief effect had op de deelnemers om hen te stimuleren anders te denken en een nieuwe beweging voor de sector durven te maken.



MEP Marc Tarabella presenteerde de huidige stand van zaken met betrekking tot de EU-schoolfruitregeling en het standpunt van het Europees Parlement in de onderhandelingen met de Commissie en de Raad. Na de lunch gaf Jésus Zorrilla van de Europese Commissie een update van de status van enkele dossiers voor de AGF-sector, waaronder het Russische embargo, de schoolfruitregeling en handelsnormen. Professor Ludwig Theuvsen van de Universiteit Göttingen presenteerde een overzicht van de Europese sector in een internationale setting en de gevolgen van de opkomende economieën, zoals Azië, op de AGF-sector.

Het volgende jaarlijkse Freshfel event is gepland op 1&2 juni 2016 in Brussel.

www.freshfel.org


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.