Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcel van der Pluijm, Global Green Team:

"Vruchtgroentenexport naar de VS zal nooit verdwijnen"

Tholen - In het verleden was Nederland van april tot en met oktober hofleverancier van paprika's op de Noord-Amerikaanse markt. Door de toenemende zomerteelt in Mexico is dit venster verkort tot de zomermaanden juni, juli en augustus. Toch is Marcel van der Pluijm van Global Green Team optimistisch gestemd over de toekomst van de export naar de Verenigde Staten: "De Hollandse vruchtgroentenexport naar de VS zal nooit verdwijnen."
 
Global Green Team werd in januari 2012 opgericht en heeft zich ontwikkeld tot een wereldwijd opererende handelsonderneming met een breed assortiment groente en fruit, specialist op het gebied van luchtvracht. De focus ligt op de export van vruchtgroenten van telers uit Nederland, Israël en Spanje. Tot de klantenkring horen retailers, groothandels, service-providers en cateraars.


Marcel van der Pluijm met de Enjoya-paprika tijdens de United Fresh
 
Een goed paprikajaar
Marcel is als teamleider verantwoordelijk voor de export naar de Verenigde Staten en Canada. Het team bestaat verder uit Arno Verboom, Jos Hagen en Demian van Duivenbode. Voor de export naar de VS vormen paprika's verreweg het belangrijkste product. "We kijken terug op een zeer goed paprikajaar. Met name de augustusmaand is goed verlopen en heeft aangetoond dat de VS nog altijd een markt met enorme potentie is. Hierbij dient gezegd dat dit jaar alles onze kant op viel: Mexico had niet genoeg product, de Canadese telers kampten met teeltproblemen en we konden profiteren van de sterke dollar. Hopelijk kunnen we deze situatie doortrekken, maar we hebben geen garanties. Volgend jaar kan de situatie zomaar weer heel anders zijn. We zijn inmiddels rustig aan gestart met het Spaanse vruchtgroentenseizoen."
 
Jaarrond leverancier volgende stap
Hoewel ook de Canadese teelt de afgelopen jaren is uitgebreid, ziet Marcel vooral de jaarrond Mexicaanse teelt concurrerend worden op de Noord-Amerikaanse markt. "Ons voordeel is wel dat vanuit Nederland de paprika's per luchtvracht binnen 48 uur bij de klant in Amerika zijn, vanuit Mexico duurt dat minstens vijf dagen. Maar we sluiten onze ogen niet voor de groei van de high-tech kassenteelt in Mexico. De volgende stap is om jaarrond leverancier te worden en dat kan alleen door een samenwerking met producenten overzee. Dat is nu nog niet aan de orde, maar wellicht dat we in de toekomst een rol kunnen spelen in de Mexicaanse productie voor onze Noord-Amerikaanse klanten."
 
Sinds 2010 geldt er voor de export van Hollandse paprika's naar Canada een heffing van 193 procent op de invoerwaarde, nadat Canadese telers een zaak hebben aangespannen tegen de Nederlandse telers op verdenking van dumping van hun paprika's op de Canadese markt in 2009. "We hebben inmiddels aangetoond dat er geen sprake was van dumping. Deze maand volgt een uitspraak of de heffing weer voor vijf jaar wordt verlengd."
 
Vruchtgroenten hoofdmoot
"Hoewel er op onze mix-pallets ook producten als witlof en spruiten mee worden geleverd, vormen vruchtgroenten verreweg de hoofdmoot van het assortiment. Naar de zogeheten specialties is altijd wel vraag. Dit jaar hebben we de roodgeelgestreepte Enjoya-paprika op kleine schaal geïntroduceerd en daar was zeker interesse in. Het komende jaar gaan we het areaal voor dit product uitbreiden", vertelt Marcel. "De kasaardbeienteelt in de Verenigde Staten groeit en dat zie ik de komende jaren wel een vervolg krijgen, maar dat biedt alleen kansen voor de lokale teelt. Voor de overzeese export zijn aardbeien te kwetsbaar."
 
Urban Farming-projecten als dakkassen en stadstuinen in de VS ziet de exporteur niet als concurrentie. "Deze projecten weten veel aandacht op zich te vestigen, maar kunnen nooit in de volumes voorzien die de markt vraagt. Een daktuin heeft nou eenmaal niet de beschikking over tientallen hectare. Wel geloof ik dat dergelijke initiatieven kunnen leiden tot meer bewustzijn over groenten en gezonde voeding. Dat staat in de VS hoog in het vaandel. De vraag naar kasgroenten stijgt hierdoor de laatste jaren in de VS fors ten koste van de vollegrondsteelt en dat biedt voor ons enorme kansen!"
 
Global Green Team is als standhouder actief op het Holland-paviljoen (stand 3747) van de PMA die van 23 tot en met 25 oktober in Atlanta wordt gehouden.

 
Voor meer informatie:
Marcel van der Pluijm
Global Green Team
Honderdland 417
2676 LV Maasdijk
Tel: 0174-519420
pluijm@globalgreenteam.nl
www.globalgreenteam.nl