Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Coop promoot lelijke AGF | Metro breidt aanbod bio AGF uit

M&S lanceert landelijk plan tegen voedselverspilling

M&S lanceert landelijk plan tegen voedselverspilling
Een plan om versproducten te verzamelen die bijna hun uiterste verkoopdatum naderen is onlangs landelijk ingezet bij Marks & Spencer-vestigingen. De retailketen werkt hiervoor samen met Neighbourly, een sociaal netwerk en mobiele app die gemeenschapsprojecten met het zakenleven combineert. Elke dag geven winkels informatie over producten die ze over hebben en aanbieden. Liefdadigheidsorganisaties die gebruik maken van de app kunnen deze dan claimen en afhalen van de winkels. Producten die op deze manier opnieuw gedistribueerd zijn onder andere groenten, fruit en brood. Organisaties kunnen uit het aanbod kiezen wat ze nodig hebben. Het doel van M&S is om de verspilling van voedingsmiddelen bij de eigen winkels rond 2020 met 20% te hebben verminderd. (resource.co)

Fondsen in VS nemen legale stappen tegen Tesco
Een groep Amerikaanse pensioen- en investeringsfondsen zijn een rechterlijke procedure van meerdere miljoenen dollar begonnen tegen Tesco PLC wegens het boekhoudschandaal van £263 miljoen (€351,6 miljoen). 

Metro breidt aanbod uit met biologische AGF
De Servische tak van de Duitse groothandelretailer Metro heeft een aanbod van biologische AGF toegevoegd aan twee van zijn vestigingen in Belgrado. Hier worden nu groenten van de Bulgaarse leverancier Gimel aangeboden, zoals cherrytomaten, groene paprika's, komkommers, tomaten, courgettes, wortelen, knoflook en gember. Consumenten kunnen ook biologisch fruit kopen zoals sinaasappelen, citroenen, kiwi's, grapefruit en peren. (esmmagazine.com)

Opnieuw 8 winkels A&P geveild
A&P heeft bij de Amerikaanse faillissementsrechtbank aangegeven dat opnieuw acht van zijn vestigingen met succes zijn geveild in een tweede veiling van zijn vaste activa. De transacties, die toestemming van de rechtbank nodig hebben, zorgen ervoor dat nu nog 72 locaties van de oorspronkelijke 300 A&P-vestigingen nog in onzekerheid zijn. Volgens bronnen was op deze winkels geboden voor een prijs die A&P niet geschikt vond, of was men er in het geheel niet in geïnteresseerd. Als ze onverkocht blijven, zullen ze waarschijnlijk door A&P gesloten worden, waardoor nog meer claims de kant van het noodlijdende bedrijf op zullen komen. (supermarketnews.com)

Walmart Mexico schiet omhoog
Walmart de Mexico, De grootste retailketen van Latijns-Amerika dat zijn eigen aandelen heeft, heeft melding gemaakt van omzet in september die beter is dan werd verwacht. Walmex heeft dit jaar in al zijn formats een omzetstijging gezien. De vergelijkende winkelomzet steeg met 7% ten opzichte van een jaar terug. De aandelen stegen hierdoor met 31% in 2015. Ze veren daarmee terug van de val van 40% die in 2012 werd veroorzaakt door een schandaal waarin het bedrijf werd beschuldigd van het omkopen van Mexicaanse ambtenaren om vestigingen sneller te kunnen openen. Ondertussen zijn de aandelen van het moederbedrijf dit jaar met 22% gedaald. (esmmagazine.com)

Zuid-Afrika: winst van Pick n Pay stijgt

Pick n Pay heeft zijn winst in het eerste halfjaar zien stijgen met 23%, ondanks dat het consumentenvertrouwen in de thuismarkt in mineur blijft. De stijging komt door de toevoeging van nieuwe outlets en het snijden in kosten. De winst nam toe met 322,5 miljoen rand (€21,1 miljoen) in de zes maanden tot 30 augustus, vergeleken met 261,9 miljoen rand (€17,1 miljoen) het jaar ervoor. De omzet steeg met 8,5% en er werden 83 Pick n Pay- en Boxer-vestigingen bij geopend in deze periode. Het interim dividend werd met 24% verhoogd tot 0,24 rand (€0,02) per aandeel. (Bloomberg)

Whole Foods gaat partnerschap aan met restaurants
Whole Foods Market heeft een investeringsdeal en een partnerschap opgezet met restaurantketen Mendocino Farms, wat zal leiden tot een restaurants in een aantal vestigingen van de retailketen. (supermarketnews.com)

Aldi op tweede plaats in Times Top 100 academische werkgevers
Aldi is op de tweede plaats gekomen van de prestigieuze Times Top 100 voor academische werkgevers voor het aankomende academische jaar. Deze lijst wordt ieder jaar opgesteld op basis van feedback van 18.000 afgestudeerden. Sinds de invoering van de lijst in 1999 is er nog nooit een retailer zo hoog in de lijst geëindigd. Aldi bevindt zich al 9 jaar op rij in de top 10. (onrec.com)

Brady Family opgenomen in assortiment Budgens

Brady Family, een Iers merk voor voorverpakte ham, is opgenomen in het assortiment van de gehele Britse Budgens-keten, na een succesvolle proefperiode in drie Londense vestigingen. (kamcity.com)

Instacart drijft boodschappenlevering aan voor Allrecipes
On-demand boodschappenleveringsdienst Instacart werkt samen met een site voor recepten genaamd Allrecipes. Met dit partnerschap heeft Allrecipes een knop op zijn site waarmee automatisch de 40 miljoen bezoekers van de site automatisch de ingrediënten voor de recepten kunnen bestellen, die dan met een uur geleverd zullen worden. De nieuwe feature zal beschikbaar zijn op zowel mobiel internet als op PC. Dit is de tweede receptensite die met Instacart gaat samenwerken. Eerder werd met de site Yummly een zelfde soort overeenkomst gesloten. (venturebeat.com)

VS: Wegmans roept knijpzak voor groenten en fruit terug
Een product dat was ontworpen om kinderen te stimuleren meer groenten en fruit te eten, is teruggeroepen wegens zorgen over schimmel. Vertegenwoordigers van het bedrijf zeiden dat het product dat in vier 3,2 ounce-zakken wordt verkocht weer ingenomen moet worden. (wivb.com)

Bon Preu gaat verder met aanbod op alle kanalen
Drie jaar naar de introductie van het Iquodrive-platform heeft Bon Preu aangekondigd dat zijn "Drive"-assortiment goed is voor 1,5% van de omzet van het bedrijf, hoewel in 2014 slechts 3 van de 164 locaties dit beschikbaar hadden. Bon Preu zei dat het €300.000 heeft geïnvesteerd in elk van zijn Drive-outlets. De retailer gaf ook aan dat de acceptatie door consumenten van het Drive-assortiment werd bevorderd door het feit dat er geen extra kosten voor de service in rekening werden gebracht en dat er geen minimum bestedingsbedrag was ingesteld. (igd.com)

Covirán bevestigt toewijding aan samenwerkingsmodel

In navolging van de bekendmaking van zijn positieve financiële resultaten heeft Covirán's CEO Luis Osuna aangegeven dat de groei van het bedrijf komt door het bedrijfsmodel. Osuna gaf aan dat de basis ervoor zorgde dat er in de toekomst kon worden geïnvesteerd. Een belangrijk punt voor deze investering op de middellange termijn zal de leveringsketen zijn, waardoor de toevoeging van nieuwe winkels ondersteund kan worden. Osuna zei dat daarom €5 miljoen in zijn logistieke platform in Coslada gestoken wordt voor meer efficiëntie.(igd.com)

Ulabox versterkt zijn commerciële team
Ulabox, waarin het Portugese Sonae een meerderheidsaandeel heeft, heeft twee vacatures gevuld die zullen helpen met het stimuleren van omzet, het creëren en uitvoeren van promoties en bedrijfsplannen zal verbeteren en de relaties tussen fabrikanten en merken zal aansterken. De retailer die voornamelijk in Barcelona en Madrid actief is, heeft Carmen Wilke aangenomen voor de categorie Vers, Diepvries en Baby, terwijl Cesar Pahl dezelfde rol zal vervullen voor non-food-categorieën. (igd.com)

IFC investeert $25 miljoen in SGSPL
International Finance Corporation heeft gezegd dat het $25 miljoen (€22 miljoen) zal investeren in Supermarket Grocery Supplies(SGSPL), dat ondersteund wordt door Ascent Capital en Helion Ventures. Andere investeerders in het bedrijf zijn Zodius Capital en Bessemer Venture Partners. Het in Bengaluru gevestigde bedrijf is ook gepromoot door verscheidene ondernemers en ervaren professionals waaronder V S Sudhakar, Hari Menon, Abhinay Choudhari, Vipul Parekh en VS Ramesh. Momenteel opereert SGSPL in negen steden, waaronder Bengaluru, Mumbai, Hyderabad, Pune, Chennai, Mysore, Kolkata, Ahmedabad en Delhi-NCR. (business-standard.com)

Costco opent eerste locatie in Washington 
Costco Wholesale heeft een nieuwe vestiging geopend in Lynnwood vlakbij het Alderwood-winkelcentrum. Dit is de eerste nieuwe Costco-winkel in Washington sinds 2008. De opening is onderdeel van een plan om 32 winkels wereldwijd te openen gedurende het huidige fiscale jaar, dat op 1 september begon. Kayleen Burnett van Costco zei dat het bedrijf normaliter nieuwe winkels opent met een tempo van 10 tot 20 vestigingen per jaar. Er zijn plannen voor 18 nieuwe winkels in de VS, 3 in Canada en meer in Azië en Europa. Vorig jaar opende het bedrijf wereldwijd 23 nieuwe locaties. (bizjournals.com)

Filipijnen: SMIC opent 2 gerenoveerde Cherry-winkels
SM Investments Corp. (SMIC) opent twee gerenoveerde Cherry Foodarama supermarkten. SMIC verkreeg Cherry Fooderama van de familie Ong in juni van dit jaar. (manilatimes.net)

Tesco's Price Promise volgens analisten een doorbraak
Tesco heeft zijn Price Promise-prijsgarantie omgedoopt tot Brand Guarantee, waarmee onmiddellijk prijzen worden gereduceerd als bepaalde boodschappen van consumenten aan de kassa duurde blijken dan bij Asda, Morrisons en Sainsbury's. Analist Nick Bubb zei: "Veel voordeelacties van supermarkten zijn in nevelen gehuld, maar het nieuwe Brand Guarantee-plan van Tesco kan echt een doorbraak voor de sector zijn, omdat het voordeelbonnen afschaft ten faveure van een directe korting bij de kassa. Het zal interessant zijn om te zien hoe Sainsbury's en de rest hierop gaan reageren." Analist Clive Black zegt: "Zo'n plan zorgt ervoor dat Tesco niet langer bonnen aan de kassa hoeft uit te delen, wat op zichzelf al een kostenbesparing is."(theguardian.com)

Mercadona in top 10 meest waardevolle merken
De Spaanse retailer Mercadona staat in de top tien van meest waardevolle merken volgens Spaanse consumenten, blijkt uit een onderzoek door reclamebureau Tapsa/YR. De lijst waarin ook wereldmerken als WhatsApp, Google, Coca-Cola en Nestlé staan, rangschikt merken volgens hun immateriële waarden. Mercadona was het enige Spaanse merk dat op de lijst stond en bereikte de zevende plaats. (esmmagazine.com)

Axfood presteert boven verwachting in winst en omzet in derde kwartaal
Axfood, de tweede grootste retailketen van Zweden, heeft in het derde kwartaal een omzetstijging van 6,7% behaald en een toename in de winst van 21,9% ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. De omzet in het derde kwartaal bedroeg€1118,4 miljoen en de winst €59,3 miljoen. Hiermee krijgt Axfood een winstmarge van 5,3% voor dit kwartaal, wat een toename is van 0,7%. (esmmagazine.com)

Coop promoot verkoop van lelijke AGF
Retailer Coop zal beginnen met het aanbieden van "lelijke" AGF in de komende weken. Het draait allemaal om het leveren van kwalitatief goede ingrediënten in andere vormen dan we gewend zijn, zoals kromme komkommers, knobbelige tomaten en dikke bananen, die met goedkopere prijzen verkocht worden dan de mooiere tegenhangers. In Zweden komt per jaar 400.000 ton aan AGF het teeltbedrijf niet af en wordt in de EU jaarlijks een totaal van ongeveer 89 miljoen ton aan voedsel weggegooid. (kristianstadsbladet.se)

Edeka presenteert spectaculair snelle levering 
In een nieuwe reclamecampagne benadrukt Edeka de spectaculair korte afstand tussen teler en supermarkt. Het spotje laat zien hoe snel appelen de schappen van een Edeka supermarkt bereiken.



Australië: Zorgen van 7-Eleven-franchisenemers nemen toe
Klik hier om het artikel te lezen. 


Investeerders vertrappelen start-ups in Britse supermarktsector
Klik hier om het artikel te lezen. 


Hyperlokale leveringsbedrijven zoeken verse bronnen voor omzet
Klik hier om het artikel te lezen. 



Publicatiedatum: