Ocado is gemiddeld 45% duurder dan Amazon als het op gekoelde en bevroren producten aankomt, aldus analytici van Profitero. Amazon is onlangs begonnen met het online aanbieden van deze producten. (retail-week.com)
Walmart verandert van CFO
Walmart heeft een nieuwe CFO en een nieuwe chief merchantile officer aangesteld. Dit is wederom een wisseling in management, terwijl het bedrijf tegenvallende omzetcijfers behaalt. De 47-jarige Brett Biggs, die de financiën beheert van de internationale divisie van Walmart, zal de rol van CFO overnemen van Charles Holley, 59, die aan het eind van dit jaar met pensioen zal gaan. Steve Bratspies is benoemd tot chief merchantile officer, wat een sleutelrol is die bepaalt hoe en wat Walmart zal verkopen in zijn 4500 Amerikaanse vestigingen. Deze rol was een jaar lang niet ingevuld na het vertrek van Duncan MacNaughton. Bratspies begint vanaf 19 oktober. (Reuters)
VS: Whole Foods opent nieuw distributiecentrum
Whole Foods Market heeft een nieuw distributiecentrum geopend in Vernon, Californië. Het centrum bedraagt een oppervlakte van iets minder dan 11.900 vierkante meter, verschaft aan bijna 100 mensen fulltime werk en ondersteunt 56 winkels in Arizona, Hawaii, Zuid-Californië en Zuid-Nevada. Het vervangt een ouder centrum dat ook in Vernon staat. De faciliteit verscheept en ontvangt 1,2 miljoen kratten aan producten per maand, met inbegrip van bederfelijke waren zoals vlees, gevogelte, kaas en versproducten. Ook heeft het centrum het grootste recyclepunt van het hele bedrijf. (supermarketnews.com)
VK: Tesco concurreert in nieuwe prijzenoorlog
Tesco gaat de confrontatie aan met mijn grootste Britse rivalen door een prijsgarantie-programma te introduceren dat onmiddellijke kortingen geeft, in plaats van waardebonnen. Tesco zal de totale kosten van merkgoederen die door de consument worden verkocht vergelijken met de prijzen van Sainsbury's, Asda en Morrison. Als het totaal bedrag elders goedkoper zou zijn, wordt dit direct in mindering in de rekening aangebracht. Het programma wijkt af van de meer gangbare waardebonnen die retailers aan hun klanten geven, die bij een volgend bezoek kunnen worden gebruikt.
Turkije: voedselprijzen ter discussie op retailconferentie
De Turkse Retailers-Federatie(TPF), het Ministerie van Voeding, Landbouw en Veeteelt, retailers, fabrikanten, leveranciers en afgevaardigden van relevante particuliere organisaties zullen aanwezig zijn bij een retailconferentie in Izmir op 14 oktober om te praten over voedselprijzen en innovaties in de landbouwsector, zo meldt memleket.com. De conferentie wordt sinds 1989 in verschillende Turkse provincies gehouden. De stabiliteit en toename van voedselprijzen zullen ter discussie staan, net als de focus op het toe laten nemen van werkgelegenheid in de retailsector, het verlagen van prijzen voor wekelijkse consumentenuitgaves en voedselprijzen die boven de algemene mate van inflatie uitstegen.
Usdaw blij met loonomslag Lidl Northern Ireland
De vakbond van winkelmedewerkers Usdaw is blij met de beslissing van Lidl om een nieuwe loonsverhoging ook voor Noord-Ierland te laten gelden. Oorspronkelijk was het plan van Lidl om de loonsverhoging alleen door te voeren in Engeland, Schotland en Wales. (talkingretail.com)
Walmart opent vestiging in 2017 in Punjab
Walmart gaat verder met zijn voorzichtige uitbreiding in India. In 2017 wil de supermarktketen in Punjab een cash & carry-vestiging openen. Walmart heeft in augustus zijn 21ste winkel in India geopend, na een gat van meer dan twee jaar. Verder wil Walmart binnen 4 tot 5 jaar 50 groothandelsvestigingen openen. (indiatimes.com)
India: Hypermarkt-merk Easyday verdwijnt
Future Retail is van plan om 15 Easyday-hypermarkten te fuseren met zijn Big bazaar-format, terwijl de 188 Easyday-supermarkten behouden blijven. Big Bazaar is een belangrijk format voor de Future Group en is goed voor 90% van zijn omzet. Het bedrijf wil 20 nieuwe Big Bazaar-vestigingen openen in het fiscale jaar van 2016. (igd.com)
Irish online besteldienst stimuleert omzet Tesco
Uit eerder deze week bekend gemaakte resultaten blijkt dat de Ierse like-for-like omzet inkrimpt. Informatie van consumentenonderzoeksbureau Kantar Worldpanel geeft ondertussen aan dat de Ierse tak van Tesco een omzetstijging van 0,3% in de 12 weken tot 14 september heeft gekend. Dit is de eerste kwartaalgroei voor de Ierse tak sinds 2013. Het omzetvolume en het aantal omzettransacties zijn beiden in de afgelopen maanden toegenomen. Dit komt door uitgaves door gezinnen en een toename in het gebruik van de online besteldienst. (independent.ie)
Amazon Pantry lanceert in Duitsland
In navolging van het succes in de VS, heeft Amazon zijn Amazon pantry-concept gelanceerd in Duitsland, dat exclusief door Prime-leden gebruikt kan worden. De bezorgkosten bedragen €4,99, waarbij klanten voor 20 kilo aan boodschappen in kunnen laden. Het assortiment bestaat uit 2000 verschillende producten, waaronder brood, frisdrank en snoepgoed. Amazon speelt op deze manier in op de groeiende behoefte aan online retail. Dezelfde dienst in de VS biedt nu een assortiment van rond de 45.000 producten. (igd.com)
Mexico: Toestemming verleend voor Soriana/La Comer-overeenkomst
VS: Woods verkrijgt drie winkels
Woods Supermarket heeft aangegeven in te stemmen met de overname van drie Paul's Supermarkets in de staat Missouri. Met deze drie winkels komt het aantal locaties van Woods met het einde van oktober op 12 te staan. (supermarketnews.com)