Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco betuigt spijt voor graaien / Monoprix lanceert BUT-winkels in Tunesië

AGF-retailer gaat fruit direct op Londense werkplekken leveren

Tesco halfjaarsresultaten: wat analisten zeggen:
David Gray, retail-analist bij Planet Retail: "Zoals verwacht wijzen de cijfers op verdere tekens van stabilisatie bij de binnenlandse tak van Tesco, met een afname in like-for-like-omzet die dichterbij die van het eerste kwartaal komt. Er waren ook hoopvolle tekens over volumes bij Tesco, die wijzen op een herstel dat door volume geleid wordt. Deze cijfers bevestigen de splijting van de Britse markt in twee kampen: Tesco en Sainsbury's die zich verbeteren tegen Asda en Morrisons, die achterlopen. Als je in acht neemt dat twaalf maanden geleden Tesco nog verwikkeld was in een boekhoudschandaal, is het op zich al een prestatie dat het in dat eerste kamp zit."

Sophie McCarthy, retail-consultant bij Conlumino: "Tesco-CEO Dave Lewis is sinds zijn aanstelling in de herfst van 2014 een substantieel hervormingsprogramma begonnen met de supermarktketen, dat een aantal positieve tekenen van vooruitgang laat zien. De keerzijde van deze veranderingen die hij is gestart is echter dat de winst nog steeds tegenslagen kent. Tesco verdiende £354 miljoen (€480,6 miljoen) aan winst in het eerste halfjaar, wat 55,1% minder is dan dezelfde periode het jaar ervoor. In navolging van de opkomst van de Duitse discount retailers Lidl en Aldi, die bij hebben gedragen aan een bredere consumentenverschuiving naar simpele, goedkope prijsmodellen, is er sprake van een nieuwe norm waar de grote vier Britse supermarkten niet langer immuun voor kleinere rivalen zijn. Ze hebben allemaal hun positie opnieuw moeten evalueren, terwijl ze een krimpende like-for-like-omzet en een deflationaire prijzendruk meemaken. 

Klik hier om meer te lezen.

Tesco Ireland ziet afname van 3,7% in omzet eerste halfjaar

Tesco Ireland heeft melding gemaakt van een afname in like-for-like-omzet van 3,7% voor de zes maanden tot 29 augustus. De omzet bedroeg €1,23 miljard. Het nieuws komt net terwijl de supermarktketen een daling van 55% in het eerste halfjaar heeft onthuld voor zijn zaken in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, ondanks dat er een verbetering is in de onder druk staande omzet. (irishtimes.com)

Tesco H1: stappen in de goede richting

Klik hier om het artikel te lezen op igd.com.

AGF-retailer gaat fruit direct op Londense werkplekken leveren
AGF-retailer Natoora introduceert de Natoora Office Fruit box. Dit is een nieuwe service waarmee fruit aan kantoren in Londen wordt geleverd. Elke doos bevat 50 porties seizoensfruit, wat genoeg is voor 10 personen voor 3 tot 5 dagen. "Er zijn al een dozijn bedrijven in het Verenigd Koninkrijk die fruit aan kantoren leveren, maar niemand koopt fruit in op de manier waarop wij dat doen," zegt directeur Tim Ballard. (dailymail.co.uk)

Polen: Les Mousquetaires-groep wil in 5 jaar 500 vestigingen openen
Les Mousquetaires, dat zowel Intermarché als Bricomarché beheert, is van plan 500 nieuwe vestigingen in Polen te openen in de komende vijf jaar. Verder zullen bestaande Intermarchévestigingen gerenoveerd worden. De keten lanceerde onlangs een online shopping service. "Met het einde van dit jaar zullen er 15 nieuwe Intermarchéwinkels zijn en 17 Bricomarché-vestigingen. We focussen op versproducten (inclusief groenten en fruit), met duidelijke verdelingen tussen elke afdeling. We leggen de nadruk op kant-en-klare producten en biologische producten," legt Krzysztof Waligórski van Intermarché uit. (fakt.pl)

Monoprix lanceert BUT-winkels in Tunesië
Het Tunesische bedrijf SNMVT-Monoprix lanceert de opening van de Franse onderneming BUT in de komende 9 maanden in Tunesië. Deze eerst BUT-winkel zal een oppervlakte beslaan van 5000m² en zal zich in de stad Tunis bevinden in het winkelcentrum dat aan de gebroeders Mabrouk behoort. BUT specialiseert zich in huishoudelijke apparaten. (investir-en-tunisie.net)

Aantal online boodschappenaankopen zal omhoog schieten
Het aantal online aanschaffen zal omhoog schieten, volgens Brian Lee, hoofd van het communicatie-programma op de SIM Universiteit. Dr Lee wees op onderzoek door PayPal dat liet zien dat de online boodschappenomzet in Singapore dit jaar $4,4 miljard (€2,8 miljard) zal zijn. "Als we het aantal auto's op de weg in te toekomst verminderen, zullen meer mensen het ongemak van het wachten op de bus of taxi meemaken terwijl ze een zware boodschappentas bij zich hebben. Online supermarkten die een snelle en goedkope leveringsservice bieden zullen dan in trek zijn," zegt hij. Een van de online supermarkten is het in Singapore gevestigde RedMart, dat in 2011 is opgezet. Eerder dit jaar verkreeg dit bedrijf US$26,7 miljoen (€23,7) aan investering. (digital.asiaone.com)

Uchumi sluit vier winkels als onderdeel van hervormingen

Als onderdeel van zijn hervormingsprogramma heeft Uchumi de sluiting aangekondigd van vier winkels. Twee hiervan bevinden zich in Kenia en twee in Oeganda. De recentelijk aangestelde CEO Julius Kipng'etich zei dat de retailer zich moet focussen op winkels die ondermaats presteren als onderdeel van zijn focus op het snijden in kosten en het stoppen van het financieel doodbloeden van het bedrijf. (igd.com)

Meikles ziet omzetstijging van 15%

In de vijf maanden tot augustus heeft het in Zimbabwe gevestigde Meikles, dat supermarkten beheert onder de merken TM en Pick n Pay en eigen merken, een omzetstijging meegemaakt van 15%. Meikles gaf aan dat de omzet bij TM steeg met 17%, wat betekent dat het marktaandeel in het land aan het groeien is en dat de omzet gestimuleerd werd door betaalbare prijzen en promoties. (igd.com)

Woolworths wijst nieuwe CEO aan

Woolworths (Zuid-Afrika) heeft John Dixon aangewezen als CEO van zijn David Jones-winkelketen. Dixon, die voorheen heeft betrokken was bij de voedingsafdeling van Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk zal Iain Nairn vervangen. (igd.com)

Pick n Pay bevestigt lokale inkoop in Namibië
Pick n Pay Namibia, dat een dochteronderneming is van de Ohlthaver en List-groep, heeft gezegd dat het lokaal geteelde groenten en andere Namibische producten zal verkopen in zijn vestigingen. Deze stap wordt genomen als onderdeel van een samenwerking met Natural Value Foods om het kopen van een lokaal assortiment aan te moedigen en om Natural Value Foods' teelt van spinazie, kool, gerst en haver te stimuleren. (igd.com)

Condis lanceert Hypermarktketen, nadat Sonae JV beëindigt
Het Portugese Sonae heeft 49% van zijn aandelen in een joint venture verkocht, dat had moeten leiden tot de hypermarktketen Continente in Angola. Sonae heeft zijn aandelen verkocht aan de partner, Condis, dat gerund wordt door het lokaal gevestigde Isabel dos Santos. De twee partijen tekenden een overeenkomst in 2011, maar er is niets van gekomen. Na volledig eigenaar geworden te zijn van het bedrijf, heeft Condis aangekondigd dat het zijn eigen retailketen zal opstarten onder de naam Candando. Naar verluid zal de keten US$400 miljoen (€355,4 miljoen) in de toevoeging van nieuwe vestigingen investeren. (igd.com)

Tesco betuigt spijt voor graaitactieken

Tesco's CEO Dave Lewis heeft zijn excuses aangeboden voor de tactieken voor winstbejag die geleid hebben tot het zwarte gat in de boekhouding van £326 miljoen (€442,5 miljoen), dat een jaar geleden escaleerde tot een grof schandaal en onderzocht werd door de Serious Fraud Office. "Ik wil mijn excuses aanbieden voor de manier waarop we ons hebben gedragen in het verleden. We zijn aan het herstellen van grote, slechte beslissingen," zei hij. (independent.co.uk)

Tesco ziet af van verkoop Dunnhumby
Tesco annuleert de verkoop van zijn data analytics unit Dunnhumby. Hierbij worden vragen gesteld over de financiële staat van Tesco met betrekking tot de schuld van £21,9 miljard (€29,73 miljard). (Bloomberg)

Dia breidt online aanwezigheid uit
De Spaanse supermarktketen Dia gaat zijn digitale aanwezigheid in december uitbreiden met de lancering van een website voor zijn aanbod cosmetische en hygiëne-producten onder het label Clarel, meldt Reuters. De keten zal in eerste instantie 5000 producten via de site clarel.es aanbieden en zal ook zijn online supermarkt uitbreiden die momenteel in Madrid, Barcelona en Malaga beschikbaar is. Het doel is om te concurreren met gevestigde ketens als Carrefour, Mercadona en El Corte Ingles, als ook Amazon Spain dat onlangs zijn supermarktsectie heeft gelanceerd op zijn amazon.es portal.

Eroski kondigt stabiele halfjaaromzet aan
Eroski heeft een stabiele omzet voor de eerste helft van zijn fiscale jaar onthuld. Deze bedroeg €2,966 miljard, terwijl de winst neerkwam op €36,7 miljoen. De retailer gaf aan dat het zijn strategie had gefocust, waarmee winkels in Zuid-Spanje had verkocht om zich te richten op Baskenland en Navarra. Dit hielp om goed te presteren ondanks een erg lage olieprijs. Belangrijke onderdelen van de strategie draaien om het contingo-format, dat is toegepast op 61 vestigingen (8 hypermarkten, 53 supermarkten) en om de franchising van zijn winkels met de toename van 52 nieuwe winkels door franchisenemers in het eerste halve jaar. Dankzij de prestaties in dit halve jaar voorspelt Eroski dat het 100 franchise-vestigingen zal behalen in 2014, met name in Andalusië, Madrid, Castilla La Mancha, Catalonië, Extremadura en Levante. (igd.com)

Buitenlandse retailers komen en masse binnen in Vietnam
Het Japanse Aeon plant de opening van een winkelcentrum in Hanoi, deze maand. Dit zal de derde in Vietnam zijn en de eerste in de hoofdstad. Het winkelcentrum Long Bien zal een van de grootste commerciële faciliteiten in Hanoi worden met een oppervlakte van 96.000 vierkante meter. Aeon ziet Vietnam als zijn tweede meest belangrijke markt na Maleisië. Zijn eerste winkelcentrum in Vietnam, dat in januari 2014 werd geopend in Ho Chi Minh-stad, trok vorig jaar 12 miljoen mensen. Aeon is van plan 200 winkels in het land te openen. Ook de Zuid-Koreaanse retailer Lotte heeft zijn aantal supermarkten in Vietnam vergroot tot 10. Lotte is van plan dit uitgebreid te hebben tot 60 in 2020. De voorzitter van de Hanoi Supermarket Association, Vu Vinh Phu, zei dat Vietnam met zijn toenemende uitgaves door consumenten in de laatste jaren, frontaal in het vizier zit van buitenlandse retailers.. (thanhniennews.com)

Online boodschappenlevering bloeit op

Het online boodschappenleveringsmodel heeft wat opstartproblemen gehad, maar nu lijkt het dat Amerikanen volledig bereid zijn om hun boodschappen met een muisklik te voltooien. Fox Business News meldde dat de omzet van online supermarkten voorspeld worden op $13 miljard (€11,6 miljard) dit jaar. Dat is een sprong van 16% volgens IBIS World research. (nacsonline.com)

IGD Awards 2015 – de winnaars

Central England Co-op, Spar, Kellogg's en United Biscuits waren enkele van de winnaars voor de IGD Awards 2015, die onlangs in Londen uitgereikt werden. De prijzen zijn onderscheidingen voor het zware werk, de toewijding en de innovatie in de sector. De winnaars worden geselecteerd door de top van de sector, waar onder andere vertegenwoordigers van IGD en van bedrijven uit de gehele leveringsketen zitten. Central England Co-operative won de IGD Employability Award voor zijn initiatief om werkervaringsplekken en CV-trainingen te geven aan studenten van een lokale school. Eat 17 bij Spar won de IGD Innovative Store of the Year Award voor zijn revolutionaire partnerschap waarmee een concept voor kwalitatief hoogwaardige voedingsmiddelen via onafhankelijke Spar-vestigingen werden geboden. (talkingretail.com)

Omzet Costco in september stijgt met 2%
Costco Wholesale meldt dat zijn totale vergelijkende omzet voor de maand september gelijk is gebleven, met een stijging van 3% in de VS, een afname van 10% in Canada en een daling van 6% in andere internationale vergelijkende omzet. De totale maandelijkse vergelijkende omzet, met uitsluiting van de negatieve impact van olieprijsdeflatie en vreemde valuta, steeg met 8%, met een stijging van 8% in de VS, 11% in Canada en 8% elders. De netto omzet bedroeg in september $10,75 miljard (€9,55 miljard). Dit is een toename van 2% ten opzichte van de $10,57 miljard (€9,39 miljard) van vorig jaar. (rttnews.com)

Omzet Hiperber steeg met 4,3% in eerste halfjaar
Hiperber meldde dat zijn omzet steeg met 4,3% in de eerste helft van het jaar. De omzet steeg door een toename van het aantal consumenten met 6% in deze periode en de opening van twee nieuwe vestigingen. Dankzij deze prestaties was Hiperber om te voorspellen dat voor het hele jaar de omzet zal stijgen met ongeveer 5%, waarmee het totaal aan het einde van 2015 neerkomt op €140 miljoen. (igd.com)

Grupo Hermanos Martin: omzet steeg met 1% in 2014

In zijn fiscale jaar van 2014 had Grupo Hermanos Martin, dat 138 winkels beheert in Andalusië, een omzetstijging van 1% tot €360 miljoen. Dit kwam door de toevoeging van vier nieuwe vestigingen in het jaar. Gedurende 2014 heeft de onderneming de renovatie van winkels afgerond, faciliteiten gemoderniseerd en dankzij een klantenbindingsprogramma coupons ter waarde van €325.000 uitgegeven. Als onderdeel van deze resultaten benadrukte de retailer zijn toewijding aan het lokaal inkopen van producten en claimde het bedrijf dat 60% van zijn versproducten uit de Andalusische regio afkomstig is. (igd.com)

Bon Preu zet investering voort in 2016
In navolging van de positieve resultaten in het eerste halve jaar heeft Bon Preu aangegeven dat het van plan is om in 2016 €60 miljoen te investeren in nieuwe winkels en zijn leveringsketen. De retailer zei dat de investering zou helpen om zijn groei van 11% die voor 2015 werd voorspeld te stimuleren, waarmee een omzet van €1 miljard wordt gegenereerd. Ook helpt de investering om op de korte termijn boven de gemiddelde omzetgroei uit te komen. (igd.com)

Eroski-Vegalsa lanceert online winkel 
Eroski-Vegalsa heeft een online winkel geopend voor zijn cash & carry-merk, Cash Record. De winkel is bereikbaar via PC, mobiel en tablets. De retailer zegt dat de online winkel zijn volledige assortiment aanbiedt, inclusief huismerk. (igd.com)


Aldi vs. Grocery Outlet: Het vergelijken van discount supermarkten en wat ze naar O.C. brengen

Klik hier om het artikel te lezen.




Werknemers vragen rechter A&P om onername zonder vakbondverwerpen

Klik hier om het artikel te lezen.


Publicatiedatum: