Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Village Super Market meldt toegenomen omzet

Tesco's winst halveert

Carrefour China voert aantal Easy-vestigingen op
Carrefour China verwacht met het einde van dit jaar 10 nieuwe Easy-buurtwinkels in de regio van Shanghai te hebben geopend. Carrefour opende vorige maand zijn derde Easy-winkel in het Changning-district van de stad. Als er eenmaal een netwerk van 10 vestigingen is opgezet, zal Carrefour zich verplaatsen naar andere Chinese steden. De nieuwe winkel van 450 vierkante meter heeft een assortiment van meer dan 4500 producten, die zorgvuldig geselecteerd zijn uit het aanbod van Carrefour's hypermarkten. (insideretail.asia)

Rewe investeert €1,7 mld in openingen en renovaties

In het jaar 2015, zal Rewe Group bijna €1,7 miljard hebben gespendeerd aan de bouw en renovatie van ongeveer 1100 vestigingen, onder alle merken die Rewe beheert. Ongeveer 200 hiervan betreffen nieuwe winkels of uitbreidingen. Het discountmerk Penny, dat wat problemen heeft gehad in de laatste jaren, zal meer dan 80 winkels geopend of heropend hebben na een ronde aan modernisatie. Rewe blijft doorgaan met zowel in het binnenland als internationaal uitbreiden. Door te investeren in het moderniseren van de vaste activa en meer te focussen op versproducten, ziet het zijn omzet toenemen bij de merken. In Duitsland gaat Rewe door met het openen van winkels bij tankstations, waarvan er nu 10 in bedrijf zijn. (igd.com)

Winst Tesco daalt met meer dan de helft

De winst van Tesco, de grootste Britse retailer, is meer dan gehalveerd in de eerste helft van dit fiscale jaar. De winst daalde van £779 miljoen (€1,058 miljard) naar £354 miljoen (€481 miljoen). De like-for-like omzet daalde met 1,1% en het bedrijf waarschuwde dat handelsomstandigheden moeilijk blijven. De cijfers waren echter beter dan sommige analisten hadden verwacht en Tesco heeft aangegeven dat in de internationale omzet voor het eerst in drie jaar tijd weer sprake was van groei, met 1%. De bruto winst was £74 miljoen (€100,57 miljoen), vergeleken met en verlies van £19 miljoen (€25,8 miljoen) voor dezelfde periode vorig jaar. CEO Dave Lewis zei dat Tesco een dramatische verandering had ondergaan in het jaar sinds hij aan het roer staat. "Elk belangrijk deel van Tesco is of wordt veranderd, zowel qua bedrijfsvoering als qua bedrijfscultuur als financieel," zei hij. Onlangs gaf Tesco aan dat het nieuwe minimumloon het bedrijf met 2020 £500 miljoen (€679,5 miljoen) zou kosten. Ook kondigde Tesco aan om betalingen aan zijn kleinste leveranciers te versnellen. (theguardian.com)

Tesco verlaagt betalingstermijnen naar 14 dagen
Tesco heeft plannen aangekondigd om zijn betalingstermijnen voor kleinere leveranciers met de helft te verkorten. Hiermee wil het bedrijf een nieuw tijdperk van eerlijkheid en transparantie instellen. De kleinste leveranciers, die voor £100,000 (€136.000) of minder per jaar leveren, worden binnen 14 dagen betaald. Dat is minder dan de sectorstandaard van 28 dagen. De tijdsduur die Tesco nodig heeft om te betalen verschilt enorm van product tot product. Zo worden leveranciers van vis, vlees, groenten en fruit binnen 23 dagen betaald, terwijl bedrijven die wijn, bier en alcohol of kleding en andere waren leveren nog steeds 55 dagen moeten wachten. (telegraph.co.uk)

Sainsbury's opent drie extra Netto-vestigingen
Sainsbury gaat door met het uitbreiden van zijn Netto-keten. In de komende weken worden drie nieuwe vestigingen geopend. Sainsbury's is vorig jaar een samenwerking aangegaan met het Deense Dansk Supermarked om de discount-retailer Netto terug naar het Verenigd Koninkrijk te brengen om zo te concurreren met de snelgroeiende goedkope rivalen Aldi en Lidl. (invezz.com)

METRO rond aanschaf Galeria Kaufhof af

METRO Group heeft de overname afgerond van de winkelketen Galeria Kaufhof van het Canades Hudson's Bay Company. De keten had 134 faciliteiten in Duitsland en België. De overeenkomst kwam neer op €2,8miljard. (malls.com.ua)

Morrisons stopt met prijsgarantie tegen Lidl en Aldi

Morrison's biedt niet langer een prijsgarantie aan consumenten ten opzichte van concurrenten Lidl en Aldi. In plaats hiervan kondigt Morrison's de introductie van een simpelere vorm van klantenbinding aan. Het Match & More programma van de winkelketen stopt met het geven bonuspunten aan klanten die goederen hebben gekocht die goedkoper verkrijgbaar zijn bij Aldi en Lidl. In plaats hiervan geeft het bonussysteem punten voor alle aanschaffen, waarbij bonuspunten aan voordeelartikelen zijn gekoppeld. (thedrum.com)

The Big Debate: interview met Mike Coupe 
In een interview met Nils Blythe, voorzitter van The Big Debate, gaf Sainsbury's CEO Mike Coupe zijn mening over belangrijke uitdagingen binnen de supermarktsector. Klik hier om verder te lezen.

Amazon voegt knooppunt van zijn leveringsdienst toe in Minneapolis
Amazon.com wordt actief in supermarktsector van de regio van Minneapolis. De online retailer heeft nog geen formele aankondiging gedaan, maar heeft details van zijn plannen voor thuisbezorging van boodschappen in een brief aan het stadsbestuur van Minneapolis uiteen gezet. (bizjournals.com)

Target zet nieuw distributiecentrum in Melbourne op 

Target heeft bijna een overeenkomst afgerond voor het opzetten van een nieuw distributiecentrum van 61.300 vierkante meter in het westen van Melbourne. De plannen zijn onderdeel van een grotere opwaardering van $300 miljoen (€194,4 miljoen) van zijn faciliteiten in de grootste steden van Australië. (smh.com.au)

Prijzenoorlog tussen Coles en Woolworths lijkt af te nemen

Volgens analisten van de Deutsche Bank is de dreiging van een prijzenoorlog tussen de twee grootste Australische supermarkten, Coles en Woolworths afgenomen. "Ons onderzoek naar supermarktpijzen laat zien dat prijzen in het kwartaal van september jaar-op-jaar gelijk was, wat onveranderd is ten opzichte van het kwartaal van juni," zeggen analisten Michael Simotas en Daniel Wan. Beide supermarkten zijn doorgegaan met het snijden in prijzen van het huismerk, maar de investering van Woolworths in merkproducten was lichtelijk aangepast. Coles is doorgegaan met het controleren van zijn prijzen van merkproducten en laat een sterke inflatie zien. Volgens de Deutsche Bank is het prijzenverschil tussen Coles en Woolworths nu ongeveer gelijk aan 2012. de Deutsche Bank creëert een prijzenindex van ongeveer 100 goederen van Coles, Woolworths en IGA. In het kwartaal van september daalde de prijzen van versproducten met 3,2% vergeleken met de deflatie van 1,6% in het kwartaal van juni. Het meeste hiervan betrof prijzen voor groenten en fruit. (businessinsider.com.au)

Bingo ontkent verkoop aan Lidl
De Bosnische retailketen Bingo heeft tegen de lokale pers ontkend dat het bedrijf verkocht zal worden aan Lidl. In een verklaring zei Bingo dat het geen contact heeft met Lidl, noch dat er enige onderhandelingen hebben plaatsgevonden met betrekking tot overname van zijn activiteiten. (esmmagazine.com)

Village meldt toegenomen omzet en winst in vierde kwartaal
Village Super Market heeft onlangs bekend gemaakt dat er sprake is van een stijging in omzet bij vestigingen in Morristown and Sterling te New Jersey. Hierdoor is heeft de winkelketen in het vierde kwartaal en het fiscale jaar een toegenomen winst en omzet. In de periode tot 25 juli is de omzet gestegen met 2,3% tot $405,8 miljoen (€360,2 miljoen) met een vergelijkende winkelomzet die ook steeg met 2,3%. De vergelijkende winkelomzetstijging was het gevolg van een hogere omzet bij de vervangende winkels, een hoger gemiddelde voor de grootte van transacties en een toegenomen aantal klanten. Het bedrijf verwacht dat de vergelijkende winkelomzet in het fiscale jaar van 2016 zal stijgen met 1% tot 3%. De netto winst kwam neer op $6,9 miljoen (€6,12 miljoen), wat een toename is van 16,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. (supermarketnews.com)

Supervalu gaat consumenten verzekeren
Supermarktketen SuperValu maakt zijn entree op de markt voor verzekeringspolissen en biedt zijn consumenten goedkope auto- en inboedelverzekeringen. (irishexaminer.com)


Food City-supermarkten bieden nu een stoep-afhaalservice
Klik hier om het artikel te lezen.



Flipkart lanceert hyperlokale leveringsapp Nearby
Klik hier om het artikel te lezen. 



SoftBank kan leiden tot ronde van $100m in Grofers
Klik hier om het artikel te lezen. 

Publicatiedatum: