Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ben van der Most, Driscoll's:

"Grote vraag naar bramen leidt tot grotere productie in Europa"

Tholen - Het zachtfruitjaar is over de hele linie erg goed verlopen. "De retail krijgt een steeds grotere focus op de hele zachtfruitcategorie. Zo zien we bij aardbeien, blauwe bessen en frambozen steeds meer vraag naar meerlijnige presentaties, waarbij we naast de 125 gram ook andere verpakkingsmaten aanbieden", vertelt Ben van der Most. "De bramen zijn nu nog een relatief kleine categorie, maar daarin zien we wel een enorme consumptiegroei."



Aardbeien
"Het Egyptische aardbeienseizoen startte dit jaar met goede prijzen, opgevolgd door de Spaanse en Marokkaanse aanvoer en de Nederlandse kasaardbeien. Het zomerseizoen verliep zowel voor de tunnels als open grond goed in producties, prijzen en kwaliteit. Komende weken beleeft de aanvoer van de Elsanta's en Sonato's een piek. Driscoll's heeft die pieken vorige week gehad met Driscoll's rassen, waarmee we met de doordragers in de kas het seizoen wat langer doortrekken. De prijzen van de Elsanta's en Sonata's zie je traditioneel de komende weken dalen, terwijl wij met onze eigen rassen standvastig zullen zijn dankzij retailprogramma's", vertelt Ben.

De Nederlandse teelt van aardbeien onder glas is gegroeid naar een areaal van 350 hectare en ook het kasareaal van Driscoll's is in drie jaar tijd verdubbeld. "Een goede ontwikkeling", vindt Ben: "Onze glasteelt produceert een constante kwaliteit en is van week 10 tot 48 te vinden in de markt, zonder zomerstop. Ik zie de groeipotentie van de kasaardbeien nog wel even aanhouden. Natuurlijk heeft de Spaanse en Marokkaanse aanvoer van week 12 tot 20 een overlap met het Nederlandse glasseizoen, maar afgelopen jaar ging dat ook prima samen en vonden beide producten prima hun weg."



Bramen

Ook het bramenseizoen verliep bij Driscoll's goed. Ben: "Het Mexicaanse bramenseizoen verliep al uitstekend aan het begin van het jaar en wij hebben met de teelt in Portugal, Belgiƫ en in de Nederlandse kassen onze productie verdrievoudigd. Wij zien dat onze nieuwe rassen echt zorgen voor een nieuwe smaakbeleving en ik verwacht dat deze consumptiegroei gaat resulteren in veel grotere bramenteeltgebieden in Nederland en elders in Europa. Momenteel is er in heel Europa sprake van een tekort aan bramen."

Blauwe bessen / frambozen
"Ook in de blauwe bessen zien we voor de toekomst flinke potentie. We hebben fors ingezet op teelt in Marokko, Portugal en Spanje. Dat zijn momenteel nog lage volumes, maar we verwachten daar de komende jaren zeker de vruchten van te plukken", vervolgt Ben. "Ook de frambozenproducties zijn dit jaar goed geweest, met constante volumes en prijzen."

We investeren naast onze onderscheidende rassen ook in de gehele koelketen, waarbij we door een nauwe samenwerking met transporteurs garanderen dat het product met een temperatuur tussen de 0 en 2 graden op DC-niveau wordt afgeleverd. Samen met supermarkten werken we er hard aan om de consumptie van zachtfruit te vergroten, waarbij we drie strikte voorwaarden hanteren. Het product moet vers (geconditioneerd) aankomen bij de supermarkt, het moet mooi zijn, zodat de consument graag een punnet wil kopen en het fruit moet lekker smaken, zodat de consument terugkomt voor meer", somt Ben op.



"Bij ons vindt de grootste groei plaats in de Benelux-, Nordics en het Midden-Oosten. De groei op de Britse markt is vrij constant. We zien ontwikkelingen om het zachtfruit in mix-verpakking of bijvoorbeeld in cupjes bij tankstations aan te bieden, maar onze indruk is dat sommige markten hier nog niet klaar voor zijn. Daarom werken wij eerst graag aan de basis om de consumptie van zachtfruit te verhogen. Retailers geven bijvoorbeeld aan dat ze naast een premiumlijn ruimte hebben voor een 'value pack' in het schap.

Voor meer informatie:
Ben van der Most
Product Business Manager
Driscoll's of EMEA
+31 (0)85 0217 203,
+31 (0)61 018 6476
bvandermost@driscolls.eu
www.driscolls.eu