Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tesco blijft voorlopig in Slowakije

Rabobank: big data schudt retail retail op

Gelson's, Smart & Final bieden op 36 Haggen-vestigingen
Gelson's Markets en Smart & Final hebben boden uitgebracht op in totaal 36 vestigingen van Haggen, die moeten sluiten. Het betreft winkels in Los Angeles, Orange, Riverside en San Diego, aldus vertegenwoordigers van Haggen. Gelson's wil acht winkels overnemen in Californië, te weten in Carlsbad, Del Mar, Ladera Ranch, Laguna Beach, San Diego, Rancho Mirage, Santa Monica en Thousand Oaks. Smart & Final heeft aangeboden 28 locaties over te nemen, waarvan er een zich in Las Vegas bevindt en de rest ook in Californië te vinden is. De overnameboden zijn nu ter goedkeuring voorgelegd aan een faillissementsrechtbank. Haggen heeft aangegeven een hoorzitting te hebben aangevraagd om overnameprocedures voor andere vestigingen voor te leggen. (timesofsandiego.com)

Toezichthouder onderzoekt jaarverslag Sainsbury's 
De Britse toezichthouder voor boekhouding heeft met een brief contact opgenomen met Sainsbury's nadat de retailketen had verzuimd om in zijn recente jaarverslag het inkomen van leveranciers bekend te maken. Dit is in navolging van een boekhoudschandaal bij Tesco vorig jaar, waar een gat van £263 miljoen (€355 miljoen) werd ontdekt in de boekhouding. De Financial Reporting Council (FRC) waarschuwde dat alle retailers investeerders voldoende informatie moeten geven over hun boekhouding. Ongeveer een derde van de bedrijven waarvan de boekhouding is onderzocht, is benaderd met vragen. De eerste stap in het onderzoek van de FRC is een introductiebrief zoals gestuurd is naar Sainsbury's. (theglobeandmail.com)

Tesco blijft voorlopig in Slowakije
Tesco gaat niet zijn zaken verkopen in Centraal-Europa. "Op dit moment is onze bedoeling om te houden wat we hebben en dit te ontwikkelen en er het beste van te maken," zei Tesco voorzitter John Allan tegen Reuters. Dit gaat ook de afdelingen in Thailand, Maleisië, Centraal Europa en Ierland aan. John Allen gaf echter ook aan dat er omstandigheden kunnen zijn, waardoor dit kan veranderen. Het is naar verluid niet makkelijk om de afdelingen in Centraal- Europa te verkopen. (spectator.sme.sk)

Albertsons stelt prijs voor beursgang van $1,9 miljard
Albertsons, dat in januari zijn fusie van $9,2 miljard (€8,20 miljard) met Safeway heeft afgerond, heeft de prijs bepaald voor zijn beursgang. De beursgang werd aangekondigd in juli en zal het begin zijn van de laatste jaren als bezit van een consortium dat wordt geleid door Cerberus Capital Management.(globest.com)

Walmart ontslaat 450 mensen van hoofdkwartier
Van zijn ongeveer 18.000 werknemers heeft Walmart 450 werknemers ontslagen bij zijn hoofdkwartier in Arkansas. De ontslagen waren bedoeld om prijzen concurrerend te houden en om uitgaves te verminderen, gezien het bedrijf al zwaar geïnvesteerd heeft in zijn e-commerce activiteiten en is begonnen met het betalen van hogere lonen. (zacks.com)

Ralphs voert nieuw HemisFares-merk voor internationale producten in
Winkelketen Ralphs Grocery Company heeft aangekondigd dat zijn vestigingen een nieuwe merklijn voor geïmporteerde producten aan zal bieden. De merklijn is ontwikkeld door het moederbedrijf van Ralph, Kroger. De naam van de nieuwe merklijn is Hemisfares en zal exclusief te vinden zijn bij Kroger-winkels, waaronder ook Ralphs-vestigingen in Zuid-Californië vallen. (prnewswire.com)

Rabobank: big data zorgt voor opschudding in voedingsretail

Nu online boodschappenkanalen zich wereldwijd ontwikkelen, voorziet Rabobank de noodzaak voor zowel retailers als producenten van fast-moving consumer goods (FMCG) om hun bedrijfsmodel grondig te herzien. De Rabobank gelooft dat, als ze blijven zoals ze nu zijn, veel bedrijfsmodellen in voedingsretail niet kunnen overleven in deze moderne tijd. Zowel producenten als retailers moeten hun doelmarkt aanpassen, big data in hun tactieken voor de leveringsketen integreren en andere gerelateerde media-strategieën toepassen als ze nog relevant willen blijven. (Rabobank)

Aanschaf verpakte voedingsmiddelen buiten supermarkten stijgt, voedingswaarde daalt
Een nieuw onderzoek naar statistieken voor de aanschaf van voedingsmiddelen laat zien dat Amerikanen meer voedingsmiddelen kopen buiten supermarkten om en dat in hun selectie een toenemend aantal voorverpakte voedingsmiddelen zitten, die vaak een verminderde voedingswaarde hebben. Volgens onderzoekers zijn de voorverpakte voedingsmiddelen overal verkrijgbaar in de soorten winkels die ze hebben onderzocht, waaronder ook supermarkten. (upi.com)

Zuid-Afrika: Pick n Pay werpt licht op moeilijke omstandigheden retailsector 

De in Zuid-Afrika gevestigde retailketen Pick n Pay heeft een handelsstatement gepubliceerd waarin het aangeeft dat de bedrijfsomstandigheden in zijn thuismarkt "moeilijk" zijn en dat ook zullen blijven gedurende de tweede helft van het fiscale jaar. Ondanks dat zegt de retailer dat de omzetgroei versnelde in de eerste helft van het jaar, van 6,1% naar 8,5%. 

Klik hier om verder te lezen. (igd.com)

Italiaanse supermarktfusie creëert Coop Alleanza 3.0
De fusie van drie Italiaanse supermarktketens heeft geleid tot de vorming van Coop Alleanza 3.0 (Alliance Cooperative 3.0), het grootste samenwerkingsverband in Italië. De partners die fuseren zijn Coop Adriatica, Coop Estense en Coop Consumatori Nordest, drie van de negen coöperatieven die nu samen de grootste supermarktketen Coop vormen. Door deze fusie komt de Coop-keten tot een totaal van 2,7 miljoen leden, een omzet van €5 miljard, 419 vestigingen in 12 regio's (waaronder 56 hypermarkten) en meer dan 22.000 werknemers. (esmmagazine.com)

Sprouts kondigt 12 nieuwe locaties aan
Sprouts Farmers Market heeft 12 nieuwe locaties aangekondigd die het vroeg in 2016 verwacht te openen. Het gaat om vijf vestigingen in Californië (Alhambra, Los Angeles en San Clemente in Zuid-Californië, Clovis in Centraal-Californië en Oakland in Noord-Californië), twee in Georgia (Atlanta en Marietta), twee in Colorado (Colorado Springs en Lakewood) en enkele winkels in El Paso, Texas en Franklin, Tennessee (supermarketnews.com)

Ocado creëert 2000 banen voor de kerst

Online supermarkt Ocado zoekt voor december naar 1798 permanente stafleden om zijn teams te versterken. De reden is dat het bedrijf op het punt staat een overeenkomst te sluiten met een buitenlandse winkelketen. Ocado wordt in verband gebracht met overeenkomsten met zowel Carrefour in Frankrijk en Safeway in de VS, als onderdeel van plannen om uit te breiden door zijn technologie beschikbaar te stellen aan buitenlandse supermarkten. (telegraph.co.uk)

Groep dringt aan op duidelijke definitie "natuurlijk"

Een op de drie consumenten maakt geen kwaliteitsverschil tussen de termen "natuurlijk" en "biologisch" en/of overheidsregulering van voedingsproducten die deze labels dragen. Dit blijkt uit resultaten van een onderzoek dat onlangs werd vrijgegeven door de Organic and Natural Health Association. Volgens vertegenwoordigers is het onderzoek, dat ook de verwarring op marktplaatsen rondom het woord "natuurlijk" bevestigde, een eerste stap in de richting van het doel van de vereniging om een nieuwe standaard voor de termen vast te stellen. (supermarketnews.com)

Walmart Canada plaatst afhaalkluisjes bij 7-Elevenwinkels
Walmart Canada en 7-Eleven Canada hebben een strategisch partnerschap aangekondigd, waarin Walmart "Grab & Go"-kluisjes in zes 7-Elevenvestigingen installeert in de regio van Toronto. Hiermee kunnen consumenten online hun boodschappen samenstellen en op locatie deze gratis afhalen. (supermarketnews.com)

Famima verlaat US
FamilyMart, de in Tokyo gevestigde retailer die acht Famima-buurtwinkels in Zuid-Californië in beheer heeft, gaat de VS verlaten. Vertegenwoordigers van de winkelketen, die hun kantoor in de VS in Torrance te Californië hebben, waren niet bereikbaar voor commentaar. Het bedrijf opende zijn eerste Amerikaanse vestiging in 2004 in de regio van Los Angeles en had op een punt 12 locaties in bedrijf. Dit jaar daalde dit aantal echter tot 8. (supermarketnews.com)

Sysco levert kant-en-klare producten aan Kroger 

Kroger schakelt Sysco in om kant en klare producten te leveren, zoals sandwiches en salades voor de delicatessen-afdeling bij Kroger-vestigingen. Dit kondigde Sysco aan bij zijn investeerdersdag vorige maand. (supermarketnews.com)

Whole Foods leveranciers verdedigen het gebruik van gevangenisarbeid
De leveranciers die gebruik maken van gevangenisarbeid om producten bij Whole Foods te verkopen verdedigen hun beleid, door te zeggen dat gevangenen nieuwe vaardigheden opdoen en gerehabiliteerd worden. Whole Foods staat onder druk van activisten voor hervormingen in het gevangenisstelsel, die demonstreren tegen de lage lonen die door gevangenen verdiend worden. Onlangs gaf de supermarktketen aan dat het volgend jaar zal stoppen om producten aan te bieden die gemaakt zijn door gevangenen. (abcnews.go.com)

Canada: toezichthouder blijft prikken in prijspraktijken van Loblaw
De Canadese toezichthouder The Competition Bureau blijft doorgaan met zijn onderzoek naar het prijsbeleid van Loblaw ten opzichte van zijn leveranciers, hoewel de supermarktketen heeft aangegeven om met zijn omstreden beleid te stoppen. The Globe en Mail meldden dat Loblaw zijn leveranciers heeft gezegd dat het beleid geschrapt zou worden met ingang van 3 januari, als onderdeel van een poging om zijn werkzaamheden te stroomlijnen en relaties met verkooppunten glad te strijken. Sommige leveranciers, hoewel tevreden met de beslissing van Loblaw, maakten zich zorgen dat The Competition Bureau zijn onderzoek zou verslappen in reactie op de mededeling van Loblaw, zonder dat er sprake is van de formulering van richtlijnen. Loblaw paste in het verleden onder andere kortingen met terugwerkende kracht op orders van leveranciers toe. Deze kunnen leiden tot hogere prijzen bij concurrenten, vindt de toezichthouder. (theglobeandmail.com)

De explosie aan online leveringsdiensten
Volgens een onderzoek van Nielsen zegt een kwart van de mensen die wereldwijd meehielpen aan het onderzoek dat ze al online boodschappen bestellen en thuis laten bezorgen. Meer dan de helft gaf aan bereid te zijn dit in de toekomst ook te gaan doen. De omzet van de online supermarktsector zal naar verwachting een sprong maken van meer dan 16% tot €11,6 miljard dit jaar, volgens marktonderzoeksbedrijf IBIS World. De groei wordt gestimuleerd door de opmars draadloze apparaten en breedbandverbindingen, als ook door geavanceerde en snelle leveringskanalen. (foxbusiness.com)

IGD: gemak zal kernpunt worden in vooruitgang supermarktsector
Volgens Joanne Denney-Finch, CEO van IGD, zal gebruiksgemak beslissend zijn in het bepalen van de marktwinnaars, wat betreft de vooruitgang van de supermarktsector. Joanne sprak op een evenement van IGD onder de naam The Big Debate, dat op 6 oktober plaatsvond in Londen. Ze vertelde vertegenwoordigers dat gemak nu al belangrijker voor consumenten is dan dat ze zelf beseffen en verwees naar een recent onderzoek waaruit bleek dat slechts 8% van de consumenten aangaf dat "gemak" doorslaggevend is bij het boodschappen doen, vergeleken met 46% die "prijs" noemde en 44% die belang hechtte aan "kwaliteit". (esmmagazine.com)

Groei retailomzet Hongarije op laagste punt in jaar tijd
De Hongaarse retailomzet steeg in Augustus met het traagste tempo in een jaar tijd, zo meldt het Hongaarse centrale bureau voor statistieken. De retailomzet steeg met 4,7% in augustus. De laatste keer dat deze groei trager was, was in vorig jaar september toen er sprake was van een groei van 4,6%. In juli steeg de omzet met 6,8% en in juni met 6,2%. De groei nam af in zowel de omzet van voedingsmiddelen als van non-food-producten. De omzet van voedingsmiddelen, drank en tabak steeg met 3,7% en van non-food-producten met 4,6%. (rttnews.com)

Publicatiedatum: