Kansen voor gezonde innovaties in Groot-Brittannië
Vraag naar speciale producten groeit
Britse retailers spelen op de gezondheidstrend in door een groot en gevarieerd aanbod van "health foods" aan de bovenkant van de markt. Naast het traditionele "Organic (biologisch) en Free Range" komen nieuwe marktsegmenten "Free From", allerlei etnische keukens en "Superfoods", zoals kokosmelk en groentesappen, die bijna magische gezondheidseffecten zouden hebben, op. De winstmarges op deze producten zijn doorgaans goed. Dit marktsegment biedt, mits men op het juiste moment met het juiste product komt, goede kansen omdat in Groot-Brittannië volgens het LEI relatief veel omzet kan worden behaald met nieuwe producten.
Ook prijsvechters richten zich op gezonde voeding
Het is lastiger om aan de onderkant van de markt met innovaties te komen. De prijsconcurrentie is hevig en consumenten moeten ook bereid zijn hun gedrag te veranderen; verse producten in plaats van goedkope kant-en-klaar maaltijden met veel vet en vulmiddelen. Het laatste halfjaar is er een begin van een kentering, de Britse retailers proberen te komen met gezondere kant-en-klaar maaltijden. Aldi en Lidl die sterk groeien ten koste van de middenmoot van Britse retailers profileren zich sterk met gezonde betaalbare verse producten.
'Buy British'
Traditioneel is Nederland op de Britse markt sterk in versproducten, groenten en fruit, varkens- en pluimveevlees. Dikwijls producten met een lage mate van zelfvoorziening. Nederland concurreert hier, zeker met de huidige koers van het pond, succesvol op prijs/kwaliteit. De consument behoudt bij deze versproducten echter een duidelijke emotionele voorkeur voor "British". Bij innovatief verwerkte producten is dat minder prominent. De Britse consument accepteert die ook gemakkelijk.
E-retail neemt grote vlucht
Nederland is relatief sterk in innovatieve productiemethoden en systeem(keten)innovaties, de Britten juist in het op de markt zetten van nieuwe producten en het ontwikkelen van nieuwe afzetkanalen. E-retail is op de Britse markt veel prominenter aanwezig dan in Nederland en groeit, vooral in de stedelijke gebieden, snel (15 – 20 % per jaar). Dat biedt kansen voor Nederlandse producenten.
Start-up heaven
Het ondernemersklimaat in Groot-Brittannië behoort tot de beste ter wereld, ook in de levensmiddelenindustrie. Dat geldt ook voor start-ups. Belangrijk voor deze bedrijven is dat veel "venture capitalists" het Verenigd Koninkrijk als thuisbasis hebben. Dat biedt mogelijkheden voor Nederlandse start-ups die willen doorgroeien.
Bron: Holland UK Trade