Hein Deprez:

"Coöperatieve gedachte nobel, maar uitwerking niet van deze tijd"

Het Financieel Dagblad besteedt vandaag aandacht aan Greenyard Foods van de 'Belgische groentekoning' Hein Deprez.

Het Belgische familiebedrijf Greenyard Foods zet in Nederland al €1,1 mld om in groenten en fruit, net zo veel als The Greenery. Deprez praat liever niet over The Greenery, maar ziet zijn Nederlandse concurrent wel steeds verder wegzakken. 'De coöperatieve gedachte is misschien nobel, maar de uitwerking is niet meer van deze tijd.'

Deprez: 'De sterkste telers zijn in Nederland uit de mand gesprongen. Er zijn nieuwe telersverenigingen opgezet. Er kwam nog meer infrastructuur bij. Iedere groep probeert zijn eigen product met de beste intenties te verbeteren, maar de beschikbare middelen worden gewoon niet efficiënt ingezet.'

Hij raadt de Nederlandse coöperaties aan hun pijlen te richten op de bedrijven, die vóór in de keten zitten: veredelaars, verpakkingsbedrijven en leveranciers van meststoffen. 'Door beter in te kopen en te innoveren, verlaag je de bedrijfskosten en worden de marges beter.'

Klik hier voor het volledige artikel van het Financieel Dagblad

In het Vakblad Primeur van deze maand gaat Marleen Vaessen, CEO van de nieuwe onderneming, in op de fusie, de nieuwe bedrijfsstructuur van Greenyard Foods en de sector.



Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Slim en Bijzonder van Hein Deprez om de aandacht te verleggen naar andere delen in de keten waardoor hij de aandacht ergens anders legt hij vergeet daarbij wel zijn andere dochter te vermelden om te besparen, mogelijk om deze buiten schot te houden.
Leo Hoogeveen, Etten-Leur - 2015/08/25 21:44:46.000


"Met veel genoegen en herkenning heb ik het artikel van Hein Deprez gelezen.
Hein Deprez geeft inzicht in zijn strategische keuze, die eigenlijk heel logisch is.
Coöperatieve afzetorganisaties, uitgedaagd door McKinsey komen niet tot een toekomstvisie, waar wringt hier toch de schoen?
Het oude verlaten en gaan voor een marktgerichte visie met een verticale "keten-strategie", dus geen supermarktstrategie, vraagt om meer dan er nu gebeurt. De consument is het eindstation in de keten, hij of zij besteden hun geld aan onze producten.
De regie in de keten moet bij de producent liggen en niet bij de handel of grossiers (dozenschuivers).
Kijk naar andere afzetketens in de economie. Is in de automobiel-wereld een producent bereid een auto te leveren en af te wachten hoeveel de dealer gaat betalen?"
Theo Douven, Horst - 2015/08/26 10:15:30.000



© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven