Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veiling Haspengouw en Univeg onderzoeken commerciële samenwerking

De Raad van Bestuur van Veiling Haspengouw en UNIVEG kondigden vandaag in een persconferentie aan dat zij een intense vorm van commerciële samenwerking onderzoeken.

Hierover ondertekenden ze een Letter of Intent waarbij UNIVEG een participatie zou nemen in twee filialen van Veiling Haspengouw, H-Fruit en H-Ppack. AIF, het investeringsfonds van Boerenbond, zal het project ondersteunen met een achtergestelde lening. De afronding hiervan is onder voorbehoud van een Due Dilligence, de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten en de goedkeuring van de Nationale GMO autoriteit.

In de overwogen structuur, blijft Veiling Haspengouw als coöperatie bestaan. Ze wordt versterkt met een uitbreiding van de afzetkanalen in een structuur die een correcte prijs voor de telers garandeert.

Naar de wereldmarkt
"Al van bij de eerste gesprekken tussen Veiling Haspengouw, UNIVEG en Boerenbond was duidelijk dat de goesting er was om een nieuw hoofdstuk te schrijven over het naar de wereldmarkt gaan met ons fruit", verklaart Luc Bels, voorzitter van Veiling Haspengouw. "Zo bekomen we een win-win-win voor telers, personeel en H-fruit."
De werking van Veiling Haspengouw en H-Fruit blijft dezelfde als vandaag. H-Fruit zal zijn huidige klanten blijven bedienen, maar krijgt ook toegang tot het commercieel netwerk van UNIVEG. Dit samenwerkingsverband biedt voor alle partijen een sterkere concurrentiële positie.

Vernieuwend en logisch
Volgens de voorzitter van UNIVEG, Hein Deprez, past de samenwerking met Veiling Haspengouw perfect binnen de twee basisprincipes waarop UNIVEG werd gebouwd: enerzijds het creëren en organiseren van een geïntegreerde toeleveringsketen waarbij het aanbod afgestemd wordt op de vraag van de markt, anderzijds het bundelen van verschillende productstromen door gebruik te maken van efficiënte platforms in functie van onze klanten.

"Als wereldwijde leverancier en handels- en distributiebedrijf is UNIVEG een belangrijke speler in de import vanuit Europa en overzeese gebieden", zegt Francis Kint, CEO van UNIVEG. "Vandaag is onze belangrijkste doelstelling echter onze competenties nog beter in te zetten voor het lokaal product, zowel naar de lokale als de exportmarkt. Een intensere vorm van samenwerking met een producentenorganisatie is hierbij misschien vernieuwend, maar ook logisch. Dat we die stap zetten met Veiling Haspengouw stamt voort uit een jarenlange relatie."

Strategische heroriëntatie
Volgens Piet Vanthemsche, voorzitter van Boerenbond, is AIF een logische partner in dit verhaal. "Wij ondersteunen elk samenwerkingsverband dat de positie van de Belgische producent versterkt en een markt-gestuurde productie in de hand werkt bij voorkeur vanuit de coöperatieve gedachte. De creatie van dit platform kan bijdragen tot de diversifiëring van de afzetkanalen. Het platform staat bovendien open voor andere producentenorganisaties die hieraan wensen deel te nemen."

"De voorgestelde samenwerking maakt deel uit van een bredere strategische heroriëntatie", verklaart Marijke Vanderstukken, CEO van Veiling Haspengouw. "Die heroriëntatie bestaat uit drie pijlers: een efficiëntere werking, een verbeterde service aan de teler en een versterking van zijn commerciële slagkracht. Het geeft een positief antwoord op de veranderende marktomstandigheden waar telers en personeel de veiling klaarstomen voor de toekomst."
Publicatiedatum: