
Concurrentie
Jaar na jaar ziet hij het moeilijker worden voor de groothandelaren. "Je merkt dat de kleinhandel ertussenuit valt. Daarnaast hebben degenen die overblijven het steeds moeilijker door grote supermarkten zoals Aldi en Lidl." Een andere klantengroep bij Mabru zijn de restauranteigenaars. "Ook die zie je hier steeds minder. Velen vinden het wel makkelijk om alles in één keer te kopen bij een horecagroothandel zoals een METRO of een ISPC. Die zijn gewoon overdag open."
Het Europees Centrum is de importmarkt, gelegen naast Mabru. "Ook die markt is veranderd. Jaren geleden werd daar nog met pallets tegelijk gehandeld, maar nu verkopen ze ook 2 tot 3 kisten aan een klant. Zo gaan klanten, die normaal hierheen kwamen, ook makkelijker daar heen."
'Vreemdelingen'
Hij verzucht dat je niets aan deze ontwikkelingen kunt veranderen. "Velen op MABRU willen er een avondmarkt van maken, maar dat is ook niet gelukt. We werken nog steeds 's nachts. Onze klanten, die een hele dag in hun winkel moeten staan, willen liever 's avonds inkopen dan 's morgens vroeg. Zelf vind ik het niet erg om 's nachts te werken. Ik ben het gewoon." Een andere ontwikkeling die hij ziet op de vroegmarkt is het wegvallen van Belgische handelaren en het toenemende aantal 'vreemdelingen': de buitenlandse bedrijven. "Soms is het moeilijk om ertegen te concurreren. Ze werken hard en met scherpe prijzen. Wij onderscheiden ons nog door kwaliteit. Ik heb in de loop der jaren mijn cliënteel opgebouwd en die zijn gelukkig trouw."
Als laatste merkt hij op dat hij het jammer vindt dat er steeds minder klanten op de markt komen. "Velen bestellen per fax en jaren geleden kwamen ze het nog zelf uitzoeken en werd er nog echt gehandeld. Er was 'beweging'. Daarnaast zie je ook de kennis van klanten en personeel afnemen. Mensen met echte kennis over groenten en fruit zijn bijna niet meer te vinden. De waren worden amper meer bekeken."
Voor meer informatie:
+32 (0)2 241 3169