Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Urs Luder GKE:

"Kanzi zal niet in een 'Jonagold-modus' gaan vervallen"

Tholen - Urs Luder, de man achter de Kanzi appel, vertelt over de laatste ontwikkelingen in het Europese seizoen. Hij geeft aan dat het tot nu toe naar tevredenheid loopt. "Ondanks de moeilijke appelmarkt blijft het goed gaan met Kanzi. "Juist in moeilijke jaren moeten we ons bewijzen en tot op heden houden we het vol", vertelt hij.

Op waarde verkocht
Urs vertelt dat de prijzen aansluiten op vorig seizoen. "Kanzi wordt op waarde verkocht. Het verschil met de 'gewone' appel is dit keer alleen nog groter. Daarnaast blijft de prijs van Kanzi stabiel. Dit komt omdat we ons onderscheiden met een uitstekende kwaliteit. Kanzi is smaakvol en heeft een lang uitstalleven." Natuurlijk zijn er ook wel perikelen. "Zo moeten we nu bijvoorbeeld meer sorteren, maar dat is logisch als het seizoen al even gaande is." Ook de maatverdeling is goed. "Vorig jaar was de maatvoering redelijk klein, maar dit jaar zijn de appelen iets grover."



Rusland was ook een afnemer van Kanzi. "In het totaalplaatje waren het geen extreme aantallen. Dus er ontstond geen paniek, want de vraag is zeer goed in alle andere landen. Er was zelfs even te weinig voor de oogst. "Van overzee was er minder aanvoer, dus in de zomer hadden we even een gat in sommige markten. Op social media liet de consument dat wel weten. Toen de Europese Kanzi eenmaal weer vers op de markt was, werd hij weer heel enthousiast ontvangen."

Niet in een 'Jonagold-modus'

Kanzi heeft acht verdelers in Europa. Urs geeft aan dat de uitbreiding van Kanzi gecontroleerd blijft om de afzet te blijven waarborgen. "Er was een sterke groei van Kanzi, maar dat is nu weer afgezwakt. Kanzi moet wel Kanzi blijven. We willen natuurlijk niet in een 'Jonagold-modus' gaan vervallen. We blijven verantwoord groeien binnen de huidige partners en willen telen op kwaliteit. Dat betekent ook in zorgvuldig gekozen gebieden. Kwaliteit is het belangrijkste. Als we de consument één keer teleurstellen, kun je dat niet meer goedmaken. Je hebt jaren nodig om een consument te winnen, maar die kan na een teleurstelling weer snel weg zijn." Volgens Luder is er voldoende animo om Kanzi te telen, maar hebben niet alle telers interesse.



Veel acties
Om Kanzi nog bekender te maken, worden elk jaar acties gehouden. Dit jaar stond Kanzi onder andere op de Good Food Show in Londen. De appelen werden daar enthousiast ontvangen. De Engelsen houden wel van een iets zuurdere smaak. De markt is alleen heel moeilijk te bereiken. Een groot voordeel is dat we daar lokale productie hebben." Zulk soort evenementen lopen volgens Urs als een trein. "Neem nu de huishoudbeurs in Nederland. De interesse is daar geweldig! Je bereikt dat de consument die Kanzi kan permitteren." Er zullen nog behoorlijk wat acties volgen, zowel online als offline. "In januari komt de tweede golf van de productie en we hebben hele leuke dingen in petto: op social media, via radio, acties op de winkelvloer en nog veel meer."



Jaarrond Kanzi
Naar verwachting zal in 2015 het hele jaar door Kanzi beschikbaar zijn in meer afzetgebieden. "In het Zuidelijk Halfrond is de productie goed op weg, dus we verwachten tot in de zomer voldoende te hebben. Vorig jaar was er veel hagel in Zuid-Afrika en daardoor was er minder productie. Nu telen we ook in andere gebieden, dus het risico is meer gespreid. We kunnen nu eindelijk ook meer in Amerika gaan leveren. We vertellen al jaren dat we eraan komen en de consument zit vol ongeduld te wachten. Kanzi is daar echt uniek. Met een overaanbod aan zoete appelen in de VS, hadden we niet verwacht dat de reacties op de zoetzure smaak van Kanzi zo positief zouden zijn. Blijkbaar heeft de consument daar ook behoefte aan verandering."

Competitie is gezond
Natuurlijk zijn er ook concurrenten van Kanzi. "Maar dat is goed, competitie is gezond", vindt Urs. "Door uitgedaagd te worden, blijf je continue scherp. En als je een sterk product hebt, hoef je niet bang te zijn dat het mis gaat. Niet elke appel kan een Kanzi zijn. Deze appel is breed inzetbaar en smaakt bij velen. Zelfs in de 'zoete' markten zoals Spanje, loopt Kanzi als een gek." Samen met de partners wordt gezocht naar afzetmarkten. Qua volumes zijn Nederland en Duitsland nu de grootste afnemers. "We waren al van plan om nieuwe markten te benaderen, maar dat wordt nu alleen maar bevorderd door de Russische boycot. We zien binnen de huidige markten ook nog veel kansen, zoals in Duitsland. In Nederland wordt er bijna driekwart kilo per capita gegeten. Duitsland zit daar nog ver vandaan."

Voor meer informatie:
Voor meer informatie:
Urs T. Luder
GKE NV
Tongersesteenweg 152
B- 3800 Sint-Truiden
Tel: +32 116 706 11
Fax: +32 116 727 76
www.kanziapple.com