Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ING: Omzetherstel geeft detailhandel wat lucht

Na een sterk verval in de afgelopen jaren krabbelt de detailhandel overeind. In 2015 is naar verwachting sprake van een lichte omzetgroei van 1,3%, terwijl de omzet in 2014 ook licht toeneemt (+0,6%). De detailhandel krijgt daarmee wat lucht, maar kan niet tot rust komen. De komst van nieuwe spelers leidt tot prijsdruk in veel branches. De komende jaren staan dan ook in het teken van een verdere herstructurering van het winkellandschap. De opkomst van nieuwe namen in de winkelstraat en op internet voltrekt zich ten koste van gevestigde bedrijven.

"Wat betreft de omzet is het omslagpunt in de detailhandel bereikt" stelt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail. "De verschuiving van omzet van de winkel naar internet en van formule naar formule is echter nog in volle gang" aldus Mulder.

Bescheiden omzetgroei

De groei in omzet in de detailhandel bedraagt in 2015 naar verwachting 1,3% nadat de omzet in 2014 ook al licht toeneemt (0,6%, figuur 1). Het sterke verval in 2012 en 2013 is daarmee een halt toegeroepen. Hoewel het consumentenvertrouwen nog wisselvallig is, trekken de economische groei, dalende werkloosheid en stijgende koopkracht de consumentenbestedingen langzaam omhoog. Diverse branches in de detailhandel schrijven in 2014 voor het eerst in jaren weer positieve cijfers. Denk bijvoorbeeld aan (food) speciaalzaken die van 2008 tot en met 2013 hun omzet zagen dalen. Ook non-food winkels kampten sinds 2009 met krimp, maar onder andere schoenenwinkels, elektronicazaken en doe-het-zelf zaken lijken de daling in 2014 te kunnen stoppen.


Detailhandelsomzet vertoont licht herstel

Banenverlies en -creatie gaan hand-in-hand in detailhandel

Winkeliers krijgen in 2015 weer iets meer lucht maar hebben geen tijd om op adem te komen. De herstructurering van het winkellandschap is in volle gang. Het aantal fysieke vestigingen neemt af, een ontwikkeling die wordt onderstreept door recente faillissementen bij winkelketens. De dynamiek in de detailhandel is echter groot. Winkelpanden die vrijkomen op centrale locaties worden ingevuld door nieuwe formules of door bestaande bedrijven die willen uitbreiden. Banenverlies en banencreatie volgen elkaar in rap tempo op want de snelle groei van nieuwe formules en het grotere belang van internet als afzetkanaal creƫren ook banen. Al met al zijn er nu meer banen in de detailhandel dan voor het uitbreken van de crisis. De hoeveelheid werk, gemeten in arbeidsjaren, ligt echter wel lager dan voorheen.

Lees voor meer achtergronden het kwartaalbericht.
Publicatiedatum: