"Wat betreft de omzet is het omslagpunt in de detailhandel bereikt" stelt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail. "De verschuiving van omzet van de winkel naar internet en van formule naar formule is echter nog in volle gang" aldus Mulder.
Bescheiden omzetgroei
De groei in omzet in de detailhandel bedraagt in 2015 naar verwachting 1,3% nadat de omzet in 2014 ook al licht toeneemt (0,6%, figuur 1). Het sterke verval in 2012 en 2013 is daarmee een halt toegeroepen. Hoewel het consumentenvertrouwen nog wisselvallig is, trekken de economische groei, dalende werkloosheid en stijgende koopkracht de consumentenbestedingen langzaam omhoog. Diverse branches in de detailhandel schrijven in 2014 voor het eerst in jaren weer positieve cijfers. Denk bijvoorbeeld aan (food) speciaalzaken die van 2008 tot en met 2013 hun omzet zagen dalen. Ook non-food winkels kampten sinds 2009 met krimp, maar onder andere schoenenwinkels, elektronicazaken en doe-het-zelf zaken lijken de daling in 2014 te kunnen stoppen.Detailhandelsomzet vertoont licht herstel
Banenverlies en -creatie gaan hand-in-hand in detailhandel
Winkeliers krijgen in 2015 weer iets meer lucht maar hebben geen tijd om op adem te komen. De herstructurering van het winkellandschap is in volle gang. Het aantal fysieke vestigingen neemt af, een ontwikkeling die wordt onderstreept door recente faillissementen bij winkelketens. De dynamiek in de detailhandel is echter groot. Winkelpanden die vrijkomen op centrale locaties worden ingevuld door nieuwe formules of door bestaande bedrijven die willen uitbreiden. Banenverlies en banencreatie volgen elkaar in rap tempo op want de snelle groei van nieuwe formules en het grotere belang van internet als afzetkanaal creƫren ook banen. Al met al zijn er nu meer banen in de detailhandel dan voor het uitbreken van de crisis. De hoeveelheid werk, gemeten in arbeidsjaren, ligt echter wel lager dan voorheen.Lees voor meer achtergronden het kwartaalbericht.