Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Filip Vanaken: "Meer betrokkenheid met telers"

Veiling Haspengouw gooit het roer om

Tholen - 2014 was een roerig jaar bij Veiling Haspengouw. Er is een nieuwe algemeen directeur, financieel directeur én een nieuwe sales directeur aangesteld. Daarnaast heeft de coöperatie enorm te kampen met de Rusland-boycot, aangezien Rusland een belangrijke afnemer was voor de veiling en haar telers. De komende jaren zal Veiling Haspengouw haar nieuwe visie, missie en kernwaarden laten zien.


Algemeen directeur Filip Vanaken

In september nam de veiling afscheid van algemeen directeur Renaat Kuipers. De Raad van Bestuur en hij hadden verschillende meningen over de operationele invulling van de strategie. Filip Vanaken was voorheen financieel directeur en is nu algemeen directeur geworden. Hij kent het bedrijf als zijn broekzak. "Een belangrijke uitdaging is het ontwikkelen van een nieuwe strategie. Deze heeft de naam STAM2020. (STAM = Slagkracht, Teamkracht, Aandacht, Marktkracht). "In de komende maanden zal onze nieuwe directeur deze visie moeten concretiseren", aldus Luc Bels, voorzitter van Veiling Haspengouw. De nieuwe financieel directeur is Marijke Vanderstukken en de sales en marketing directeur van H-fruit is Patrick D'Espallier (zie foto rechts). Commercieel directeur Etienne Leclere is momenteel ziek.


Financieel directeur Marijke Vanderstukken

Telers te weinig betrokken
Om de nieuwe strategie te formuleren is er heel wat onderzocht. Dienstverlener Coopbureau kwam tot de conclusie dat er grote verschillen zijn tussen de leden. Daarnaast kennen de telers de toekomstvisie niet goed genoeg. Een ander belangrijk punt is dat telers zich te weinig betrokken voelen bij de veiling. Daarom is besloten om gesprekken aan te gaan met telers, personeel en directie. Er zijn de afgelopen tijd workshops georganiseerd, sessies met het personeel en Thuiscafé's. Laatstgenoemde waren meetings waarbij telers uitgenodigd werden om hun zegje te doen bij één van de bestuurders thuis. Iedereen was het over eens om samen te werken aan een krachtige veiling.

Zes prioriteiten

De komende tijd zal in teams worden gewerkt aan zes strategische prioriteiten. De aandachtspunten zijn: door middel van conceptrassen en marktsegmentatie het marktaandeel verhogen, innoveren door duurzaam ondernemen, rendabiliteit van bedrijven verbeteren, samenwerken, essentiële informatie delen en uitwisselen en marktkracht bundelen. Om hieraan te werken is de veiling daar begin december in teams mee gestart.

Betrokkenheid
Volgens Filip Vanaken was er een reden dat telers minder betrokken waren. "Er is veel veranderd, ook de manier van aanleveren. Vroeger kwamen telers veel vaker nog zelf naar de veiling en sprak dan met het personeel. Maar dat veranderde. Telers wisten op den duur niet meer waar Veiling Haspengouw mee bezig was en er werd ook opgemerkt dat de veiling te duur was. In de toekomst moeten we zorgen dat de kosten lager worden en onze telers blijven helpen. Informatie delen en betrokkenheid tussen telers en personeel vernieuwen."

Crisis

Volgens Filip was Rusland een belangrijke afnemer van de producten. "Er werd veel naar Rusland gedaan, met name omdat het zo'n 'makkelijke' markt was. Het is een enorme crisis, maar we zijn actief op zoek naar nieuwe opportuniteiten. Om nieuwe markten goed te kunnen bedienen zullen er ook zaken worden aangepast op het gebied van variëteiten en teelt. Daarnaast gaan we onze producten op een nieuwe en professionele manier vermarkten."

In het kader van een nieuw businessplan waarbij de coöperatie op zoek moet naar meer financiële armslag werd gezocht naar mogelijkheden om de eigen financiële inbreng van de coöperatie te vergroten zonder de coöperanten hierop aan te spreken. Dat resulteerde in de verkoop van het Meiveld aan de 'Meiveld Koeling NV'. Deze verkoop werd mede ingegeven door het feit dat Veiling Haspengouw reeds enkele jaren te kampen heeft met een overcapaciteit: een frigoruimte.

www.veilinghaspengouw.be