Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Carlo Porro: "Binnenlandse vraag gigantisch toegenomen"

Agricola Famosa: 8.500 hectare meloenen, areaal groeit 20% per jaar

Brazilië heeft in 2014 grotere volumes meloenen naar Europa verscheept, maar dit was niet genoeg om de vraag te dekken. "Zowel in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk als Noord-Europa steeg de vraag door het warme najaar", vertelt eigenaar Carlo Porro van Agricola Famosa, de grootste producent van (water)meloenen in Brazilië.

Het bedrijf uit de noordoostelijke gemeente Icapui heeft een areaal van 8.500 hectare meloenen en exporteert naar alle belangrijke wereldmarkten en voorziet 171 steden in de binnenlandse markt van meloenen. Volgens Carlo wordt de binnenlandse markt alleen maar belangrijker. "Brazilianen betalen vaak meer dan Europeanen en er zijn minder betalingsproblemen."

"De binnenlandse markt verandert. Zeven jaar geleden kocht men de tweede klas meloenen op, maar nu de economie het beter doet en de koopkracht stijgt met 30 miljoen nieuwe 'middenklassers', is men op zoek naar kwalitatief beter fruit, omdat men in staat is om er nu voor te betalen", vertelt Carlo Porro. "Brazilië is geen goedkoop land. De prijs van een meloen ligt rond de 3 dollar, maar de prijs van een premium meloen kan in een supermarkt in Sao Paulo oplopen tot 10 dollar."



De groei van de binnenlandse markt komt ook in uiting bij de verkoopvolumes van Agricola Famosa. In 2010 verscheepte de producent nog 100.000 ton meloenen naar Europa en verkocht het 30.000 ton op de binnenlandse markt. Dit jaar zal meer dan 140.000 ton worden geëxporteerd naar de Europese markt en wordt er 120.000 ton op de binnenlandse markt verkocht. Volgens Carlo is de grootste vraag nog altijd naar gele meloenen, maar winnen ook de Galia, Cantaloupe en watermeloenen terrein.

Uitdagingen zijn er ook voor de Braziliaanse producenten. Dezelfde opwarming van de aarde die de zomerfruitconsumptie in Europa stimuleert, zorgt ook voor droogte in de belangrijkste productieregio's. Omdat Carlo niet verwacht dat dit probleem kleiner wordt, koopt hij veel bedrijven in andere regio's op met een grotere water-beschikbaarheid. Momenteel telt het areaal van Agricola Famosa 8.500 hectare en het areaal groeit gemiddeld met 20% per jaar.

Daarnaast gaat de Braziliaanse economie vanwege de lage olieprijzen en hoge overheidsuitgaven door een lastige periode. Toch blijft Carlo veel vertrouwen in zijn land houden. "We hebben meer dan 200 miljoen inwoners en ik verwacht niet dat de toenemende fruitconsumptie stil zal vallen. Anderhalf jaar geleden kochten we zes faciliteiten in Sao Paulo om onze producten direct te verkopen en drie maanden terug hebben we er nog eens zestien om aan de vraag te kunnen voldoen."

Vroeg de Braziliaanse markt altijd al om grotere maten, in Europa ziet Carlo dezelfde trend naar grotere maten. "Deze zijn meestal lekkerder en zoeter en dat beginnen de Europeanen zich te realiseren." Naast meloenen teelt Agricola Famosa ook premium bananen en papaja's. De verkoop van de papaja's in Europa noemt hij een succesnummer.

Voor meer informatie:
Carlo Porro
Marketing Director
AGRÍCOLA FAMOSA

T:+ 55 84 3324 5038+ 55 84 3324 5038
[email protected]

You'll need Skype CreditFree via Skype