Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chantal de Rijk, Jan Linders:

“Consumenten willen wel betalen voor kwaliteit”

Tholen - Klanten willen wel degelijk extra betalen voor kwaliteitsproducten, ook in vers. Dat vertelde Chantal de Rijk-Bex van Jan Linders gisteren tijdens de Monsanto Breeding Proof. Aan de hand van drie producten schetste ze het belang van de kwaliteit, de regionaliteit en de prijs van versproducten.

Lees hier meer over de Breeding Proof

Ze begon 21 jaar geleden als receptioniste en inmiddels is Chantal de Rijk-Bex directeur commercie/marketing bij Jan Linders. De supermarkt werd de afgelopen vijf jaar uitgeroepen tot supermarkt met het beste vers-assortiment en dat hangt ongetwijfeld samen met de keuze die het bedrijf vijf jaar geleden maakte. Jan Linders besloot niet meer alleen "Echt lekker voordelig", te willen zijn, wat tot die tijd de slogan was. "Dan ben je net als iedereen en daar zijn we te klein voor. We willen onze grootte, 57 winkels, juist gebruiken als kracht.." Inmiddels onderscheidt de supermarkt zich met een focus op kinderen (d.m.v. gezonde spaaracties) en vijftigplussers (bijv. verhogen winkelcomfort). Ook ligt er een focus op eenpersoons-huishoudens. Zo worden er in vers geen multi-buy aanbiedingen, maar alleen van-voor-acties gehouden. Naast het feit dat Jan Linders aandacht besteedt aan de 1-persoonshuishoudens, wil het bedrijf hiermee ook voedselverspilling tegengaan.

 
Jan Linders zoekt continu naar nieuwe producten en ondernemers die hun product omgeving willen testen. "Producten met toegevoegde waarde, waarmee we iets extra's, iets unieks kunnen bieden aan de klanten"

In haar presentatie vertelde Chantal meer over het vers-beleid van Jan Linders. De supermarktketen is lid van Superunie en een deel van het assortiment wordt gezamenlijk ingekocht. "Met een landelijk marktaandeel van 1% kunnen we als Jan Linders nooit zulke scherpe tarieven bereiken", verklaart Chantal. De supermarkt heeft volgens haar echter nog genoeg vrijheid om onderscheidende producten in het assortiment op te nemen. "Producten waarvan wij vinden dat ze het verschil maken." Voor Chantal zijn daarin drie zaken van belang: kwaliteit, prijs en regio. "Mijn voorkeur ligt in de eigen regio, maar als elders een beter of lekkerder product gemaakt wordt, gaan we daarvoor. En qua prijs? Er moet een balans zijn tussen de prijs en de kwaliteit."

Sonata aardbeien
Aan de hand van drie producten schetst Chantal de keuzes die bij Jan Linders gemaakt worden. Jan Linders heeft een duurzame samenwerking met een teeltbedrijf uit de regio voor de Sonata aardbeien. "Die liggen bij ons in de schappen voor 2,99. Wij kiezen bewust niet voor de Elsanta's, die voor een lagere prijs aangeboden worden, maar hiermee kunnen wij ons onderscheiden", vindt Chantal. "Suiker is niet nodig bij de Sonata's. Ze smaken van nature heerlijk zoet. De consument is bereid meer te betalen voor die kwaliteit." In de supermarkt zijn geen andere aardbeien te vinden. "Als een klant per ongeluk de verkeerde aardbeien mee zou nemen, is hij teleurgesteld in het product. Meer keuze is hierin niet per se goed voor de kwaliteit en de omloopsnelheid", vindt Chantal. Anders is de situatie bij tomaten, waar de Amuse-tomaten van Bert van de Brand van Freshvalley in het brede assortiment ligt. "De klant is bereid te betalen voor die onderscheidende kwaliteit." De producten worden ook met acties in de winkel onder de aandacht gebracht.

Weer anders is de situatie in paprika. Een stoplichtverpakking paprika wordt voor Jan Linders gevuld met gele, rode en oranje paprika's uit de regio. Duurder dan een stoplicht met groen, bevestigt Chantal, maar toch ligt de verpakking niet voor een hogere prijs in de winkel. "We willen niet aan de klant extra geld vragen voor iets waar wij voor kiezen."

Lees hier meer over de Breeding Proof