In het kader van het project worden er Thermo King CT15-units op 10 normale opleggers met een lengte van 13,6 meter en op vijf citytrailers met een lengte van 10,5 meter geïnstalleerd. Delhaize heeft een lange geschiedenis in de levering van verse, gezonde voedingsproducten en is toonaangevend op het gebied van innovatieve en duurzame oplossingen. De laatste jaren heeft Delhaize dan ook sterk gewerkt aan het duurzamer maken van zijn activiteiten om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.
De retailer is op zoek gegaan naar een koeltechniek waarmee het zijn voetafdruk tijdens het vervoer van producten van distributiecentra naar winkels kan verkleinen. Bovendien wil Delhaize graag buiten de spits met stille leveringen werken. Na zorgvuldig onderzoek heeft het management van Delhaize een partnership met Gradius gesloten, de Belgische dealer van Thermo King, met het oog op het gebruik van CryoTech-units in een aantal koelwagens.
Strategie is minder uitstoot
"We streven ernaar om ons bedrijf duurzamer te maken in alles wat we doen," vertelt Mark Verleye, Senior Vice President Purchase and Supply Chain bij Delhaize. "Die strategie houdt onder meer in dat de uitstoot van broeikasgassen die verband houdt met ons bedrijf in 2020 twintig procent lager moet zijn dan in 2008. Wij hopen dat de CryoTech-technologie van Thermo King ons daarbij zal helpen."De CryoTech-oplossing helpt Delhaize zowel in het behalen van de bedrijfsambities als de milieudoelstellingen. Zo gaat de stille werking van de units, die makkelijk de PIEK-norm haalt, niet ten koste van minder koeling. Bovendien wordt er geen HFK gefluoreerd koudemiddel gebruikt en geen nieuwe CO2 uitgestoten. Uit ramingen blijkt dat de met CryoTech uitgeruste Delhaize-opleggers tijdens distributieronden maar 25 procent van de totale energie van een gewone koelkast van hetzelfde formaat verbruiken en 75 procent minder uitstoot produceren.
"De CryoTech-serie van Thermo King is voor de retailbranche de koeloplossing die niet alleen de lading optimaal beschermt, maar die ook uitermate zuinig is, een kleine impact op het milieu heeft en weinig lawaai maakt," aldus Dwight Gibson, Vice President bij Thermo King Europa, het Midden-Oosten en Afrika. "Dankzij de prestaties van CryoTech zal er door Delhaize minder voedsel worden weggegooid en zullen de vervoerde producten langer houdbaar blijven."
bron: Thermo King