Ondanks de meerprijs voor lokaal product is het geen goed idee om zomaar een kas weg te zetten en de lokale markt te gaan bevoorraden. Dat werd wel duidelijk uit het verhaal van Florian Wolz van Frankengemüse en Anton Offenberger van Gemüseerzeugerringes Knoblauchsland. Frankengemüse vermarkt sinds 1975 de productie van 385 hectare open teelt en 30 hectare kasteelt. De twee afzetcoöperaties hebben een sterke positie in de regionale afzet, maar werken daar ook voor. "Marketing is belangrijk. We zijn actief op facebook, op internet en met verkoopdisplays in de winkel. We willen de klant het product laten herkennen en moeten daarvoor werken", aldus Wolz.
In de ochtend werden verder nog twee groentenproducenten bezocht: Scherzer Gemüse, de grootste kasteler (17 ha) van het gebied en Boss Fritz, teler van witlof, kasaardbeien en vollegrondsijsbergsla. Ook zij richten zich op de regionale productie, maar dat is niet altijd mogelijk.
Morgen, tijdens een uitgebreide fotoreportage van de reis, meer over hun activiteiten.