eerste EU Fresh Info Forum

Het belang van standaardisatie en de macht van een tweet

Tholen - Woensdag was de aftrap van het eerste EU Fresh Info Forum waar nagedacht werd over de mogelijkheden van ICT toepassingen voor de AGF-handel; van papierloze export tot efficiëntere samenwerking door gebruik van data. Een breed onderwerp en dus een (over-)vol programma met 14 sprekers. Big Data, ICT-oplossingen en barcodes niet interessant voor een handelaar? Het Forum bewijst het tegendeel.


bekijk hier de fotoreportage van het EU Fresh Info Forum.

Hoe zou de wereld er bijvoorbeeld uitzien als voor export geen papieren meer nodig zijn, maar de nodige documenten digitaal ingevuld kunnen worden? Theo Hesselink van de World Customs Organization vertelt over het werk van de organisatie en de wereldhandel. Ondanks de crisis is de handel wereldwijd sinds 2009 gegroeid. Al in 1997 verklaarden de G7 dat standaardisatie nodig is omdat de verschillen tussen landen de handel belemmert. Ook de Wereld Handelsorganisatie (WTO) zet in op standaardisatie om de handel te bevorderen. Wereldwijd zijn er meer dan 100 landen bezig met het implementeren van een standaard. "Can information kill paper? Yes it can!" De kwaliteit van de data is echter wel belangrijk. Toen bijvoorbeeld het containerschip de MSC Napoli in 2007 voor de kust van Engeland aan de grond liep, bleek dat vrijwel alle containers zwaarder waren dan op de papieren stond.

Schouw Informatisering maakte een impressie van de dag.

Papierloze wereldhandel
In Nederland is het Ministerie van Economische Zaken op verschillende vlakken met data bezig. De NVWA werkt aan een papierloze invoer en uitvoer. Dat vermindert de administratieve druk waardoor de overheid efficiënter kan werken en het systeem minder fraudegevoelig wordt. Voor een handelsland als Nederland staat als een paal boven water dat dit voordelen heeft voor de handelaren. Zo is bijvoorbeeld voor de export naar Shanghai en de Verenigde Staten in voor veel producten geen papieren certificaat nodig. Het belang van een standaard voor internationale handel werd onderstreept door Tom Quets van Capespan. Op het zuidelijk halfrond loopt de digitalisatie en standaardisatie in sommige landen achter, maar in bijvoorbeeld Zuid-Afrika speelt dit minder doordat het land lange tijd een exportmonopolie had.

Daarnaast maakt het ministerie zoveel mogelijk data openbaar. Deze data kan verwerkt worden in een overzicht voor telers met bijvoorbeeld welk gewas in welk jaar op welk deel van het land verbouwt werd.


Jens Kugl vertelt over hoe de Duitse retailer data gebruikt om consumenten te informeren. Bekijk hier de fotoreportage van het EU Fresh Info Forum.

Speeddocking, consumenteninformatie en gadgets
Maar er zijn ook praktische voorbeelden die databases gebruiken en inzetten. Edward Heijnen ligt dit toe met het speeddocking. Door data te analyseren kunnen een retailer en logistieke dienstverlener efficiënter samenwerken. Uit de data blijkt namelijk dat een vrachtwagen die volgens de papieren op tijd arriveert moet wachten voordat de vracht gelost wordt. Door dit inzichtelijk te maken kan de oorzaak van de wachttijd aangepakt worden. Met dat doel is de speeddocking competitie opgezet die in verschillende Europese landen gevoerd wordt. Jens Kugl van de Duitse retailer Metro licht toe dat de consument ook om steeds meer informatie vraagt. Informatie uit de keten kan op verschillende manieren georganiseerd worden. Metro gebruikt een systeem waarbij elke schakel in de keten informatie in een database samenvoegt, waar de consument bij kan door een QR-code te scannen.

Via initiatieven als Foodloop en Lovemysalad.com worden nieuwe media ingezet om de afvalberg te verkleinen en de consumptie van groenten te vergroten. Nicole Koenderick van de WUR legt uit dat met informatie menu's aangepast kunnen worden. Op basis van je voorkeuren kunnen verschillende devices helpen met keuzes maken of werk uit handen nemen, bijvoorbeeld door een slimme koelkast die boodschappen besteld. Dat is een ontwikkeling die in de komende jaren nog verder door zal gaan, verwacht Ben van Lier. Uiteindelijk kan dat zo ver gaan dat de apparaten onderling communiceren en autonoom beslissingen nemen.


Sandjai Bhulai van de VU over 'social listening'. bekijk hier de fotoreportage van het EU Fresh Info Forum.

De macht van een tweet?
Interessant is ook het project van Sandjai Bhulai van de VU. Via 'social listening' krijgt hij inzicht in de trending topics op Twitter. Daarvoor heeft de universiteit een systeem ontwikkeld waarin alle tweets verzameld worden op basis van steekwoorden en woordcombinaties. Vervolgens wordt inzichtelijk wat en hoeveel een onderwerp op Twitter besproken wordt. Een project dat onderzocht wordt is de Big Bang Broccoli campagne. Bhulai illustreert dit met een voorbeeld: op een bepaald moment piekte het aantal tweets over bloemkool. Mogelijke oorzaak? Een tweet van deze website over de slechte situatie op de bloemkoolmarkt, waarna het aantal tweets sterk steeg. Het was een andere tweet van deze website over het grote aanbod van bloemkool twee weken later dat de dalende trend inzette.

Aan het einde van de dag ging iedereen van boord van de SS Rotterdam, om de dag af te sluiten met een 'running diner' en netwerkborrel in de Markthal. Vandaag praten de bezoekers verder in rondetafelgesprekken, discussies en workshops over het belang van ICT voor de AGF-handel.

bekijk hier de fotoreportage van het EU Fresh Info Forum.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven