Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inspiratiesessie van Boerenbond, Unizo, VLAM en LAVA

Haal meer uit je AGF-afdeling

Telers van groenten en fruit kunnen nog zoveel inspanning leveren om de beste producten aan te bieden… als ze verwaarloosd worden in de winkel wil de consument ze niet meer. Daarom trakteerden Boerenbond, Unizo, VLAM en Lava hen op een 'Inspiration Session'. Een honderdtal deelnemers kregen er praktische tips om van hun groente- en fruitrayon een succesverhaal te maken.

Of het nu gaat over een supermarkt of speciaalzaak… de troeven versheid, klantvriendelijkheid en vakkennis zijn de sleutel voor een succesvolle groente- en fruitafdeling. De moderne consument verwacht daarbij een totaalbeleving tijdens zijn winkelbezoek.


Beste Groentevakman 2014', categorie zelfstandige supermarktuitbater: Alvo uit Kortessem


20 jaar Flandria
Kwaliteitsvolle Belgische groenten & fruit zijn het resultaat van de gedrevenheid en de beroepsfierheid van onze tuinders. Sinds 1995 zijn die kwaliteitsproducten herkenbaar aan het Flandria-label. 'In de voorbije 20 jaar heeft het keurmerk een grote evolutie gekend', getuigt Raf De Blaiser, kwaliteitsverantwoordelijke bij LAVA. 'Flandria is intussen uitgegroeid tot een van de grootste Europese keurmerken met 66 verschillende producten en een productie van maar liefst 600 miljoen kg per jaar'.

De winkelier, essentiële schakel tussen producent en consument
De groente- en fruitsector waardeert de zorg van de rayonverantwoordelijken om de producten optimaal aan te bieden en lanceerde daarom in 2013 de wedstrijd 'Beste Groentevakman'. Ook dit jaar stelden er zich enkele pareltjes voor in de tweede editie van de wedstrijd. De initiatiefnemers willen echter niet enkel die winkels belonen die al fier kunnen zijn op een tiptop versrayon. Het is immers belangrijk ook de andere winkeliers te inspireren om meer uit hun groente- en fruitafdeling te halen. Daarom werden alle groentevakmannen uitgenodigd voor deze eerste Inspiration Session. Een honderdtal deelnemers kregen er concrete tips van enkele specialisten. Zo konden ze meteen aan de slag bij thuiskomst.

Do's en don'ts bij vermarkting

'De consument van nu is minder merk- en winkelgebonden dan vroeger. Als winkelier kan je niet de windrichting bepalen, maar we kunnen wel onze zeilen bijsturen'. Met die maatschappelijke trend steekt Jan Prinsen, directeur van het Belgian Fresh Food Institute, van wal. Dankzij zijn jarenlange ervaring in de groente- en fruitsector kan hij meteen ook enkele praktische tips geven.

Als absolute basisvoorwaarde voor een succesvolle groente- en fruitrayon benadrukt hij een kwalitatief en ruim versaanbod. 'Koop dagelijks vers in en haal onfris product uit de rayon. Bestel product volgens het weer dat verwacht wordt, niet volgens het weer van de dag zelf', benadrukt hij. 'En laat je niet verleiden om mindere kwaliteit aan te bieden, ook niet voor promotieacties. Start de verkoop van seizoensproducten niet te vroeg en stop tijdig. En benadruk je ruime assortiment door te spelen met veel kleur. Blijf tot slot goed op de hoogte van de marktprijzen', besluit hij.


Raf de Blaiser, Jan Prinsen en Wim Hamaekers

Verleid alle zintuigen en speel in op trends

Hoe beïnvloed je het winkelgedrag van je (potentiële) klanten en hoe maximaliseer je als winkelier de impact op de consument? Wim Hamaekers, managing partner bij marketings- en consumentenonderzoeksbureau Haystack geeft tips op maat van het publiek: 'Met de juiste winkelopstelling kan je de interesse van je klanten 'vangen'. Zet daarom de producten op de juiste plaats en creëer een duidelijke huisstijl. Het looptempo kan je afremmen door dwarse elementen tussen de lange wandelpaden te plaatsen. Je moet de consument ook verleiden', gaat Hamaekers verder. 'Spreek alle zintuigen aan en gebruik creatieve materialen die de aandacht trekken. Mooie presentaties met speelse kleuren aan de winkelingang of aantrekkelijke promoties zijn blikvangers die de klant zin geven om naar binnen te gaan. De versheid moet de klant als het ware tegemoet komen. Tracht een marktsfeer te creëren met leuke korven, mandjes met proevertjes… Ook impulsaankopen kan je stimuleren. Verleid de klant bijvoorbeeld met aantrekkelijke producten als snoeptomaatjes op weg naar de kassa. Inspireer hem ook. Nieuwe producten kan je in de kijker zetten en ook met culinair advies kan je scoren,' besluit Hamaekers.

'Van bij ons' als verkoopargument
De consument krijgt een goed gevoel als hij lokale producten koopt. Ze zijn vers, hebben weinig voedselkilometers op de teller en voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen. Bovendien steunt men er de lokale economie mee. 'We mogen gerust wat chauvinistischer zijn en Belgische producten een prominentere plaats geven in de winkels', bepleit Peter Bartels, paprikateler van Veiling BelOrta. Hoe help je hem in die keuze? Een tip van Hamaekers: 'Lokaal geteelde producten zijn een trend. Visualiseer daarom opvallend de producten 'van bij ons'. Dat kan bijvoorbeeld met leuke icoontjes, zodat de klant ze leert kennen en herkennen.'

www.groentevakman.be
Publicatiedatum: