Volgens Lain Jager, CEO van Zespri, kan een andere manier van levering op de internationale markt de rendementen voor Nieuw-Zeelandse kiwitelers verhogen. Het gebruik van meer reefer scheepvaart en 'off-shore' installaties is daarvoor noodzakelijk.
FOT-model
"Momenteel gebruiken we twee modellen," zegt Lain. "In Europa verzenden we fruit naar Zeebrugge, waar we onze eigen voorraad opslaan. Wanneer klanten fruit bestellen, laden we hun vrachtwagen vol en kunnen ze meteen door naar de retailer. Hierdoor hebben wij controle over de kwaliteit van het fruit," aldus Jager. Dit is het FOT-model.
Direct naar importeur
Het tweede model is dat fruit wordt vervoerd in containers en terecht komt bij importeurs die in het bezit zijn van opslagruimte en de goederen verdelen over andere importeurs en/of retailers. Zespri heeft op deze wijze geen controle over de kwaliteit van het fruit en dit is volgens Jager niet ideaal, met name vanuit commercieel oogpunt. Zespri's is namelijk de enige die de in Nieuw-Zeeland geteelde kiwi's mag exporteren, met uitzondering van Australië, en heeft daarom voordeel als het alles in 'eigen handen' houdt. Zespri treedt daarbij niet op als eigenaar van 'off-shore' installaties, maar als leaser van de distributie- en opslagcentra.