VLAM en Belgische AGF'ers bezoeken World Food Kazachstan
Drukte op de VLAM-stand
Over Kazachstan, een sterk ontwikkelende markt
Kazachstan is een opkomende economie met een groeiende middenklasse, grotendeels dankzij de olie- en gasvoorraden en andere natuurlijke rijkdommen waarover het land beschikt. Kazachstan is lid van de vrijhandelsunie met Rusland en Wit-Rusland, maar heeft de Russische boycot van augustus 2014 niet overgenomen. Voor varkensvlees geldt er jammer genoeg een sanitaire 'stop' die al sinds februari van kracht is. Er was nochtans vanuit deze sector initieel vrij veel interesse.
VLAM-stand bundelt vier sectoren
Nadat Rusland de grenzen sloot, zocht VLAM samen met de exporteurs naar nieuwe opportuniteiten. Kazachstan werd geselecteerd als een van de markten met potentieel. De beursdeelname aan AgroWorld/World Food Kazachstan stond reeds op de planning, maar VLAM opende opnieuw de inschrijvingen om extra bedrijven de kans te geven deel te nemen aan deze vakbeurs. Dat resulteerde in een forse VLAM-stand, met vijf sierteeltexporteurs, vier bedrijven uit de groente- en fruitsector, twee zuivelbedrijven en een leverancier van kippenvlees.
Peren in de kijker
Extra steun vanuit FIT
FIT, Flanders Investment and Trade, organiseerde parallel met de beurs een groepszakenreis. Voor de negen ingeschreven VLAM-bedrijven vonden de zakengesprekken op de stand plaats. Zo was er veel activiteit op de stand, wat ervoor zorgde dat VLAM de prijs voor 'meeste actieve beursparticipatie' kreeg van de organisator.
Voorafgaand organiseerde FIT ook een zakenreis in buurland Oezbekistan. Hiervoor schreven er zes VLAM-bedrijven in. De koppeling van beide initiatieven door FIT en VLAM was een meerwaarde. De acties versterkten elkaar en de gesprekken over de sectoren heen zorgden voor een brede kijk op de export naar dit land.
Ook de sierteeltsector was aanwezig
Verssector wint terrein op World Food Kazachstan
Twee jaar geleden was VLAM al aanwezig op World Food Kazachstan met de sector groenten en fruit. De beurs was toen nog een stuk kleiner en er was veel minder vers product. Dit keer waren er meer Europese leveranciers, wat natuurlijk ook maakt dat de beurs aan belang wint voor de verssector. Vooral de Poolse en Duitse deelnames waren opvallend. Ook in de retail vond men deze keer regelmatig Belgisch product, waar er twee jaar geleden enkel via onze noorderburen producten te vinden waren.
Hoe pakt VLAM een prospectie aan?
Het was de derde keer dat VLAM een gezamenlijk beursinitiatief voor verschillende sectoren plande in een prospectiemarkt. Na Azerbeidzjan en Oezbekistan waren we opnieuw present in Centraal-Aziƫ. Tijdens dergelijke beursdeelnames gaan we uit van een basisstand, die voor de deelnemers kosteloos blijft. Eenmaal een markt geprospecteerd op deze manier is het de bedoeling dat bedrijven aangeven of bijkomende sector inspanningen op deze markt gewenst zijn.
Suggesties voor bijkomende horizontale initiatieven kunnen steeds doorgegeven worden via export@vlam.be.