Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Turbulente appelmarkt gesprek van de beurs

Fotoreportage Interpoma Bolzano

Afgelopen week werd in Bolzaono de Interpoma georganiseerd. De beurs was van donderdag 20 tot zaterdag 22 november en er waren ruim 400 exposanten uit 20 landen op deze appelbeurs present.


Vanaf linksboven met de klok mee: Martijn Meeuwse van Ribbstyle, Esther van Kerkhof en Gert Brouwer van Greefa, het team van Stas Belgium en Johan Muis van Salco


De appelsector sprak tijdens het evenement over de uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd. "We moeten Europa uit", was de mening van Helwig Schawartau van Agrarmarkt Informationsgesellschaft (AMI). "Op dit moment worden er per jaar tussen de 10 en 12 miljoen ton appelen geteeld in Europa. Dit volume neemt toe, vooral in Oost-Europa, terwijl de Europese markten verzadigd zijn en de Russische markt voor Europees fruit is gesloten. Volgens Schawartau moet het vizier gericht worden op Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Aziƫ en hebben ook de clubrassen toekomst.

Klik hier voor de fotoreportage van onze collega's van FreshPlaza

Volgens hoogleraar Gottfried Tappeiner van de Universiteit van Innsbruck moeten de marketingspecialisten zich concentreren op het consumptiepatroon en moeten de appels de concurrentie aan met de snacks.Steve Lutz uit Washington van CMI uit Washington hield een inleiding over de uitdagingen van de Amerikaanse appelmarkt. Sinds 1997 is het aantal appeltelers fors gedaald en ook het teeltareaal met een kwart gekrompen, terwijl de productievolumes op hetzelfde niveau zijn gebleven. Desondanks blijven clubrassen als Honey Crisp, Pink Lady en Ambrosia populair.

www.interpoma.it