Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitzonderingen voor AGF bij online publicatie etiketinformatie

De nieuwe etiketwetgeving is voor veel leveranciers uit de AGF-sector reden om GS1 Data Source in te zetten voor het uitwisselen van artikelgegevens met retailers. De afgelopen maanden is echter duidelijk geworden dat bij zowel leveranciers als retailers veel verwarring bestaat. Welke artikelgegevens moeten webwinkels vanaf 14 december nu wel en niet online publiceren? Voor onbewerkte verse groenten en fruit blijken een aantal belangrijke uitzonderingen te bestaan.



Steeds meer bedrijven in de aardappelen-, groenten- en fruitsector (AGF) gebruiken GS1 Data Source voor het uitwisselen van artikelstamdata. Handelsbedrijven die rechtstreeks leveren aan Nederlandse retailers waren merendeels al aangesloten op deze datapool met artikelstamdata, maar zij krijgen nu steeds meer navolging. Een belangrijke impuls hiervoor vormt de Europese guideline voor stamdata van groente- en fruitartikelen. "Onze handelsbedrijven zijn sterk internationaal georiënteerd en leveren aan retailers in heel Europa. Dankzij de guideline die we samen met GS1 Europe hebben opgesteld, kunnen ze GS1 Data Source straks ook gebruiken voor het uitwisselen van artikelstamdata met supermarktketens in bijvoorbeeld Duitsland", vertelt voorzitter Hans van Luijk van Frug I Com, de organisatie die de digitalisering van de AGF-keten bevordert en AGF-leveranciers op weg helpt bij de implementatie van GS1 Data Source.

De Europese guideline is in concept gereed. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan een update, waarin ook alle wettelijke eisen voor etiketinformatie zijn opgenomen. Het delen van artikelgegevens en andere AGF-gerelateerde onderwerpen komen uitgebreid aan bod tijdens het eerste EU Fresh Info Forum & Round Table dat Frug I Com op 3 en 4 december samen met GS1 Europe in Rotterdam organiseert.

Nieuwe wetgeving

De nieuwe wetgeving voor etiketinformatie in de EU gaat van kracht op 14 december. Onderdeel daarvan is de verplichting voor webwinkels om de etiketinformatie van levensmiddelen online aan consumenten beschikbaar te stellen. Dit geldt dus ook voor de etiketinformatie die nu al vermeld staat op AGF-artikelen. De oproep van Nederlandse retailers om daarvoor gebruik te maken van GS1 Data Source, draagt zeker bij aan het toenemend gebruik van deze datapool. "Om de uitwisseling van artikelgegevens te automatiseren zullen AGF-leveranciers hun IT-systemen moeten aanpassen. Dat doen ze misschien niet voor één retailer, maar wel als er meer daarom vragen. Nu de bedrijven uit onze sector ook de etiketinformatie moeten leveren, helpt GS1 Data Source om de impact daarvan op hun bedrijfsvoering te beperken", aldus Van Luijk, die erop wijst dat leveranciers die niet hun IT-systemen willen of kunnen aanpassen, gebruik kunnen maken van de webportal van GS1 Data Source.

Onduidelijkheid bij AGF-leveranciers
De afgelopen maanden is onder AGF-leveranciers de nodige onduidelijkheid ontstaan over de vraag welke gegevens ze nu wel en niet aan retailers moeten leveren. Aanleiding zijn de brieven die zij van retailers hebben ontvangen. Daarin wordt in algemene bewoordingen verwezen naar de nieuwe wetgeving waarin staat dat onder meer de ingrediëntendeclaratie en houdbaarheidsdatum voortaan online gepubliceerd moet worden.

In de brieven wordt echter voorbijgegaan aan het feit dat voor de meeste AGF-artikelen uitzonderingen zijn gemaakt. "Het gaat veelal om verse groenten en fruit die onbewerkt in de schappen belanden. De informatiebehoefte is duidelijk anders dan bij andere levensmiddelen. Verpakkingen zijn van oudsher transparant en de consument ziet wat er wordt aangekocht", verklaart Nicolette Quaedvlieg van het GroentenFruit Huis, de brancheorganisatie die voor telers en handelsbedrijven als kenniscentrum op het gebied van voedselveiligheid en kwaliteit fungeert. Dit verklaart deels de uitzonderingspositie voor onbewerkte groenten en fruit.

Geen ingrediëntendeclaratie

De onduidelijkheid heeft geleid tot veel vragen die terecht komen bij het GroentenFruit Huis. De meeste antwoorden staan op het Groenten en Fruit Portaal, waar zowel handelsbedrijven als retailers per product en type verpakking kunnen terugvinden wat de etiketteringseisen zijn. Beleidsmedewerker Nicolette Quaedvlieg stelt dat de impact voor de meeste AGF-leveranciers behoorlijk meevalt. "Anders dan veel leveranciers uit de brieven opmaken, hoeven ze voor onbewerkte groenten en fruit geen ingrediëntendeclaratie, geen houdbaarheidsdatum, maar wel allergenen aan te leveren. Alleen selderij is echter relevant als allergeen en moet dus als zodanig worden aangeduid. Daarnaast zijn onbewerkte groenten en fruit ook uitgezonderd van de verplichting voor online vermelding van de voedingswaardedeclaratie die vanaf december 2016 geldt. In feite bestonden de meeste uitzonderingen al in de huidige wetgeving, maar helaas is hierover nu toch weer onduidelijkheid ontstaan."

Land(en) van oorsprong
De uitzonderingen betekenen niet dat leveranciers van onbewerkte groenten en fruit helemaal geen additionele informatie hoeven aan te leveren. Zo moeten nog wel het land van oorsprong, klasse-indeling en eventueel ook de maatsortering worden doorgegeven. Tevens is het voor een bepaald aantal producten zoals appels, peren, tafeldruiven en sinaasappels verplicht om ook het ras of de variëteit aan te leveren.

Deze additionele informatie leidt tot veel praktische vragen bij online verkoop door retailers. Wat doe je als bijvoorbeeld bij de overgang van seizoenen het land van oorsprong of het ras van een product verandert? In een supermarkt staat dit op het etiket of wordt simpelweg een ander bordje opgehangen als de ene partij is uitverkocht en de andere partij in het schap wordt gelegd. Online is dat moment echter lastig te bepalen. Quaedvlieg: "Er zal altijd een overgangsperiode zijn waarin je op internet producten met het verschillende landen van herkomst of rassen naast elkaar moet aanbieden. Het meest praktisch is om in de webwinkel beide landen of rassen te noemen en vervolgens bij aflevering de juiste en volledige informatie te verstrekken. Dergelijke praktisch zaken worden op dit moment nog verder besproken in werkgroepen in Brussel."

Voedingswaarde
Ook al is het niet verplicht, toch stellen een aantal retailers als bovenwettelijk eis dat hun leveranciers ook de voedingswaarde van onbewerkte groenten en fruit moeten gaan vermelden. Quaedvlieg verwacht niet dat leveranciers daarvoor zelf metingen aan hun producten gaan verrichten. Ze zullen terugvallen op de Nederlandse Voedingsmiddelentabel (NEVO) waarin gemiddelde waarden zijn opgenomen. "Maar het blijft natuurlijk gaan over natuurlijke producten. Het suikergehalte van een appel aan de linkerkant van een boom kan al flink verschillen met dat van een appel aan de rechterkant", verklaart Quaedvlieg.

Etiketinformatie
Frug I Com verwacht dat AGF-leveranciers die nu al gebruik maken van GS1 Data Source, op tijd klaar zijn om vanaf 14 december alle etiketinformatie aan te leveren. De leveranciers hebben nog meer stappen gezet om de communicatie in de keten te standaardiseren. Zo heeft een groot deel van de verpakkers en verzenders in Nederland de KCB-code vervangen door het GS1 Global Location Number (GLN-code). "Daarmee lopen wij voorop in Europa", vertelt de voorzitter van Frug I Com.
"Om artikelgegevens inclusief etiketinformatie nog beter op orde te krijgen, roep ik leveranciers en retailers op om actief aan de slag te gaan met het nieuwe Europese AGF-profiel voor GS1 Data Source. Ons doel is dat de IT-systemen van zowel leveranciers als retailers straks aangepast zijn, zodat alle specifieke kenmerken van AGF-artikelen digitaal uitgewisseld kunnen worden.

Internationale conferentie
Van Luijk nodigt retailers en leveranciers uit om over deze en veel andere kwesties met elkaar van gedachten te wisselen tijdens het eerste EU Fresh Info Forum & Round Table, dat op 3 en 4 december in Rotterdam door Frug I Com en GS1 Europe wordt georganiseerd.

Dit gratis toegankelijke evenement trekt deelnemers van vier continenten, en omvat bijdragen van bedrijven zoals EDEKA, Metro, Levahrt, Van Nature, Royal Fruitmasters, GroentenFruithuis, Frug I Com, GS1 en Wageningen UR. De adoptie door de Europese retail van de Europese AGF-guidelines omtrent GLN, GTIN en GDSN (GS1 Data Source) is een van de centrale thema's. Van Luijk: "Wij hopen middels dit congres de implementatie van GS1-standaarden in de AGF een flinke impuls te geven."

Meer informatie:
Website: rug I Com.
Publicatiedatum: