ING Economisch Bureau: Roerig jaar AGF Groothandel

Grote oogst en boycot drukken handelsomzet

Het jaar 2014 zal de boeken in gaan als een roerig jaar voor de handel in aardappelen, groente en fruit (AGF). Een gunstig groeiseizoen en de Russische boycot vestigden de aandacht op de Europese overcapaciteit in verschillende deelmarkten. Door druk op de prijsvorming krimpt de omzet van de groothandel en blijft de exportwaarde achter bij 2013. Kennis van de consument biedt groothandelaren houvast in hun gesprekken met retailers. Interessant is dat prijs en gezondheid belangrijker zijn geworden als aankoopcriterium voor consumenten.

"Kennis van de consument is voor groothandels in AGF van belang om vanuit hun assortiment de juiste mix tussen bulk en toegevoegde waarde producten te kunnen leveren," stelt Dirk Mulder, ING Sectormanager Food & Retail. "Door in te springen op de voorkeuren van de consument van nu met relevante informatie over onder andere gezondheid en duurzaamheid kan de sector zijn positie in de keten versterken," aldus Mulder.

Lagere prijzen zetten handelsomzet onder druk
Door het overwegend warmere weer waren de groeiomstandigheden voor veel soorten groente en fruit tijdens 2014 relatief gunstig. Dit zorgt ten opzichte van vorig jaar voor een groter aanbod en dalende prijzen in de handel en in de winkel. Die ontwikkeling doet zich voor in Nederland (figuur 1) maar ook in de ons omringende landen. Voor verschillende producten, zoals appels en peren, komt daar het effect van het wegvallen van Rusland als afzetmarkt nog bovenop. Door die combinatie van factoren komt de omzet van de AGF-groothandel naar verwachting lager uit dan een jaar eerder. De ontwikkeling van de handelsbetrekkingen tussen Europa en Rusland en het weerbeeld zijn ook in 2015 van grote invloed op de omzet van de AGF-groothandel.

Factor gezondheid belangrijker voor consument
Demografische trends als de opkomst van nieuwe generaties en de vergrijzing zijn een stimulans voor producten gericht op gemak en gezondheid. Verder heeft de toegenomen behoefte aan transparantie in de voedselketen tot een groei van het aantal keurmerken geleid. Het is echter de vraag of de consument baat heeft bij al die verschillende labels. Bij het boodschappen doen blijft prijs de factor waar de grootste groep consumenten in eerste instantie op let. Ten opzichte van 2010 heeft gezondheid echter aan belang gewonnen. Inmiddels let ruim een kwart (26%) van de consumenten in de eerste plaats op de gezondheid van een product alvorens het te kopen. AGF-handelaren die, al dan niet in samenwerking met telers en retailers, op de consumententrends weten in te springen, vergroten hun toegevoegde waarde en claimen daarmee ook een sterkere positie in de keten.

Klik hier voor het complete rapport

 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.