Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Klanten vragen Asda en Tesco om meer Fairtrade-bananen
Consumenten en actievoerders in het Verenigd Koninkrijk doen een beroep op Asda en Tesco. Ze willen bewijs dat bananentelers in de derde wereld niet hebben te lijden onder de prijsoorlogen van supermarkten en proberen de verkoop van Fairtrade-bananen te verhogen. Dit bewijst dat de verkopers vaste prijzen ontvangen voor hun productie. Bananen zijn het meest favoriete fruit in het Verenigd Koninkrijk. Toch zijn er maar weinig bananentelers die leveren aan het Verenigd Koninkrijk en kunnen rondkomen van de omzet. Slechts een op de drie bananen in het Verenigd Koninkrijk is Fairtrade. Bij Tesco en Asda hebben slechts tien procent van de verkochte bananen een Fairtrade-label.
De kosten van de productie zijn verdubbeld, terwijl de prijs, die Britse supermarkten vragen voor hun bananen, bijna is gehalveerd in de afgelopen 10 jaar. Meer dan acht op de tien consumenten wil meer voor bananen betalen als het zeker is dat de telers eerlijke bedragen ontvangen en willen hiervan ook bewijs zien, bijvoorbeeld via een Fairtrade-label. In Colombia is er onderzoek gedaan en het blijkt dat 96% van de telers veel verbetering merkt sinds hun plantages Fairtrade gecertificeerd zijn. Het is daarom nodig dat consumenten winkels als Asda en Tesco overhalen om te werken met meer Fairtrade-contracten voor telers.