Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter Maarleveld, GS1:

“Identificatie en informatie zijn succesfactoren van de toekomst”

Informatie speelt een steeds belangrijkere rol, ook in de etikettering van AGF. Naast dat de wetgeving rond traceability steeds verder wordt aangescherpt, ziet Pieter Maarleveld, directeur van GS1 Nederland, dat ook consumenten steeds vaker om informatie vragen van producten. Tijdens het 1st EU Forum Fresh Info Forum & Round Table in Rotterdam staat dit onderwerp op de agenda. Pieter Maarleveld vertelt over het belang van gestandaardiseerde informatie en digitalisering van van etiketinformatie.

"Informatie door de keten speelt een steeds belangrijkere rol en de ontwikkeling gaat snel," weet Pieter. Zeker voor een internationale sector als de AGF is het belangrijk dat er een standaard ontwikkeld wordt. Dat is waar GS1 zich mee bezig houdt; standaarden ontwikkelen voor productinformatie. GS1 spant zich hiervoor in op drie niveaus: nationaal, Europees en mondiaal. Op nationaal niveau werken de nationale afdelingen aan de implementatie van de standaarden. "Want je hebt niets aan een standaard, als die niet gebruikt wordt."

Moeilijk proces
Op Europees niveau werkt GS1 aan standaardisatie van het vastleggen van etiketinformatie . Een niveau hoger werkt GS1 aan het ultieme doel: een wereldwijde standaard. Het valt nog niet mee om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Pieter vergelijkt dit met de standaardisatie van de barcode.

"Onze roots liggen bij de barcodes. Het heeft toen ook een aantal jaren geduurd voordat binnen Europa iedereen overtuigd was en de Amerikaanse standaard overgenomen kon worden. Uiteindelijk streven we ook nu naar een wereldwijde standaard, maar we hebben nog een aardige weg te gaan."

De ontwikkelingen rond informatie-uitwisseling gaan snel. Oorspronkelijk ging het om bilaterale afspraken tussen een retailer en de teler. "Het belang van standaardisatie wordt steeds groter. Als een teler voor verschillende klanten dezelfde informatie in een iets ander format moet aanleveren, is een standaard de oplossing."

Strengere regelgeving
Daarnaast worden de regels strenger. "Nu moet men met traceability een schakel vooruit en achteruit kunnen kijken in de keten. Dat betekent dat een bedrijf moet kunnen aantonen waar een product vandaan komt en aan wie het product verkocht is. Ik voorzie dat dit in de toekomst een grotere rol zal gaan spelen en de informatie van de hele keten beschikbaar moet zijn." Eén document of database waarin de hele route van teler tot consument te volgen is.

Op 13 december wordt nieuwe EU -wetgeving van kracht. Vanaf die datum moet de etiketinformatie die op een product staat ook in webshops beschikbaar zijn. "In het verleden was het voldoende om die informatie op het etiket te vermelden, vanaf 13 december moet die informatie ook bij de producten in de webshops beschikbaar zijn." Om aan die eis te kunnen voldoen is in de afgelopen twee jaar hard gewerkt aan het digitaliseren van deze informatie in de GS1 Data Source datapool , waar nu van 60.000 producten de etiketinformatie is verzameld.

"Identificatie en informatie zijn de succesfactoren voor bedrijven om efficiënt en betrouwbaar te kunnen opereren. Daarnaast is vers voor de retail een belangrijke productgroep waarop de supermarkten zich kunnen onderscheiden. Een retailer zei eens tegen mij: je koopt niet alleen het product, maar ook de informatie."

Meldt je hier aan om Pieter Maarleveld en andere sprekers tijdens het EU Fresh Info te beluisteren: www.frugicom.nl/EUforum

Freshplaza is mediapartner van het event