Vijgenconsumptie in Europa groeit

Drie weken geleden startte het vijgenseizoen voor het Israelische Avniv Export. Dat viel samen met het eind van de Turkse oogst. CEO Niva Ben Zion: `In de winter zijn Israelische vijgen erg in trek. Ze vullen het gat tussen de Turkse en de Braziliaanse oogst. De oogst duurt meestal van oktober tot januari, afhankelijk van het weer.`



Dit seizoen biedt het bedrijf maar 2 soorten aan: de Braziliaanse Brown Turkey en de Cyprussoort Autumn Honey. `Alle 2 donker, erg smakelijk en beter te bewaren dan in de zomer`, zegt Ben Zion.



Volgens Ben Zion lijkt de consumptie exponentieel te groeien voor de kerst in Scandinavië, Engeland en Duitsland. Volgens mij heeft dat ermee te maken, dat de vijgen worden gebruikt voor salades, schotels of marmelade. Het is een aparte smaak, de consumptie groeit, want mensen zijn meer gewend aan buitenlandse aroma´s.`



Avniv Export werkt met vaste prijzen. ' We spelen niet met de prijs. Ik praat met de teler om uit te vinden, wat hij wil. Dan stel ik de prijs aan de klant voor. Ik onderhandel met de teler.´Volgens Ben Zion is de vraag altijd groter dan het aanbod.

Toen het bedrijf in 2009 begon met vijgenexport, werd de focus eerst gericht op de Engelse markt. Die is, volgens Ben Zion, de vooruitstrevendste op het gebied van buitenlandse levensmiddelen.

Niva Ben Zion
telefoon +972 2 9941047
mobiel +972 52 4399800
Skype niva.ben.zion


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.