Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Piet Colruyt over voedselverspilling:

"Retail kan niet alle fouten van de keten oplossen"

In een interview in De Tijd wordt Piet Colruyt, bestuurder en aandeelhouder van Colruyt gevraagd of hij zich aangesproken voelt door de campagne over voedsel-verspilling? Colruyt: 'Bij de retailer gaat 2,5 tot 3 procent verloren. Bij de consument 30 tot 35 procent. We gooien ontzettend veel weg uit onze koelkast, maar ook de horeca en de grootkeukens verspillen tonnen voedsel. Vooral de consument moet worden gesensibiliseerd. De supermarktdirecteur minder."

Colruyt: 'Natuurlijk hebben supermarkten een verantwoordelijkheid. Omdat ze zo groot zijn, kunnen ze het consumentengedrag beïnvloeden. Colruyt is in België een grote speler maar internationaal piepklein. Het ketenoverleg moet internationaal gebeuren. De retailer krijgt vaak de zwartepiet toegespeeld en moet alles maar oplossen wat er de hele keten voor hem - van leveranciers en subleveranciers - fout loopt. De werkelijkheid is veel ingewikkelder. Ik hoor vaak eenvoudige oplossingen voor complexe problemen. Waarom telen jullie geen wortelen in serres op jullie platte daken om ze daarna beneden in de winkel te verkopen? Omdat zoiets duur en zelfs onecologisch is. Ik ben voorstander van korte voedselketens, maar niet als geloofsbelijdenis."

Klik hier voor het volledige interview van De Tijd
Publicatiedatum: