vegIMPACT:

Hogere groentenopbrengsten en betere marktkansen voor kleine Indonesische telers

In Indonesië wordt niet genoeg groente verbouwd om alle 250 miljoen Indonesiërs dagelijks van voldoende nutriënten en vitaminen te voorzien. Veel groente en fruit wordt uit andere Aziatische landen en Australië geïmporteerd. Om de voedselvoorziening in Indonesië te verbeteren werken Wageningen UR en Fresh Dynamics Asia sinds 2012 samen in het door de Nederland gefinancierde programma vegIMPACT. De doelen zijn onder andere het verhogen van de groenteproductie, de verbetering van de kwaliteit en het verlagen van de kostprijs van groente. Hiervoor wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van Nederlandse producten, kennis en technieken, waaronder verbeterde groenterassen. Een lokaal team van Fresh Dynamics Asia adviseurs, samen met onderzoekers van Wageningen UR, ondersteunt kleine boeren in Indonesië o.a. op teelt-technisch en marketing gebied, maar ook in het versterken van coöperaties.



Uiteindelijk moet vegIMPACT leiden tot een verbetering van de voedselzekerheid in Indonesië en verhoging van het inkomen van Indonesische boeren. Hiervoor worden ruim 10.000 boeren getraind in verbeterde teeltmethoden, inclusief het gebruik van betere groenterassen. Tevens worden 10 Product Markt Combinaties ontwikkeld en wordt er gewerkt aan de verbetering van de arbeidsomstandigheden tijdens en na de teelt. Hiervoor werken Fresh Dynamics Asia en Wageningen UR in Indonesië samen met IVEGRI, het Indonesische Proefstation voor de groenteteelt, lokale overheden en een reeks van Indonesische handelaren, supermarkten, groente- en fruitverwerkers en transporteurs.

Een Product Markt Combinaties (PMC) is een proefproject, dat op kleine schaal wordt uitgevoerd met geselecteerde ketenpartners van een specifiek groenteproduct, inclusief de telers. Deze ketenpartijen – ondersteund door vegIMPACT – produceren groente volgens specifieke kwaliteits- en leveringseisen van de markt. Een PMC bevat vernieuwende onderdelen, waarmee uiteindelijk meer groente wordt geproduceerd of een hogere markt prijs wordt gerealiseerd. Innovaties in PMC's kunnen variëren van het gebruik van een verbeterd (hybride) groente ras, verminderd gebruik van bestrijdingsmiddelen tot en met de verpakking of de introductie van een merknaam plus verbeterde marketing. Ketenpartners, inclusief handelaren, maken vooraf afspraken over samenwerking, wie wat gaat betalen en voor welke markt ze gaan produceren: de traditionele groothandelsmarkten, lokale of internationale supermarkten of exportmarkten. In alle PMC's is er veel aandacht voor het versterken van de onderlinge samenwerking van de overwegend kleine boeren, omdat ze alleen als groep interessant zijn om aan de handel en moderne retail te leveren. De Indonesische keten adviseurs van Fresh Dynamics Asia faciliteren de PMC's.



In totaal worden 10 PMC's uitgevoerd met sjalotten, rode peper, paprika, aardappelen, vleestomaten, broccoli, wortel en andere nog te selecteren groenten. In een PMC worden boeren, handelaren, pakhuispersoneel, winkelpersoneel en andere ketenpartners getraind om de groenten in optimale conditie op de markt te kunnen verkopen. Na afloop van een PMC wordt er gezamenlijk geëvalueerd op de toegevoegde waarde en of er mogelijkheden zijn voor opschaling en vergroting van de afzet.

Een voorbeeld van een vegIMPACT PMC project, ondersteund door Fresh Dynamics Asia en Rijk Zwaan, is de PMC "vleestomaten" in Batu op Oost-Java. Tomaat is een belangrijk product in Indonesië, maar als gevolg van bodemziekten, veel regen en hoge temperaturen zijn er veel problemen met ziekten en plagen, met als gevolg lage opbrengsten en een slechte kwaliteit. In deze PMC is gekozen voor vleestomaten dat een betrekkelijk nieuw product is in Indonesië en beter houdbaar is dan gewone tomaten. De vleestomaten zijn geënt op een tegen bodemziekten resistente onderstam en ze worden geteeld onder goedkope plastic overkappingen waardoor kleine boeren jaar rond tomaten kunnen telen. Na de oogst worden de tomaten gesorteerd en verpakt in een speciaal ontwikkelde consumentenverpakking en vervolgens verkocht in supermarkten in Surabaya.

Een ander voorbeeld van een succesvolle PMC is "wortel" in West Java. Momenteel worden in Indonesië veel wortelen geïmporteerd uit Australië en China. Bejo heeft jarenlang wortelrassen vergeleken onder Indonesische omstandigheden en vegIMPACT ondersteunt in de PMC groepen boeren en handelaren bij het succesvol telen en vermarkten van het als beste geteste wortelras. Uiteindelijk is de bedoeling dat Indonesische boeren dezelfde kwaliteit wortelen en opbrengsten bereiken als in China en deze voor een lucratieve prijs kunnen verkopen: "…..import kwaliteit wortelen, geteeld in Indonesië..…" wordt als marketing slogan gebruikt.

Voor meer informatie over het concept van Product Markt Combinaties:

Fresh Dynamics Asia
in Nederland:
Marcel Stallen
info@freshdynamics.biz

in Indonesië:
Marijn van der Laan
Fresh Dynamics Indonesia
info@vegimpact.com.

Voor algemene informatie over vegIMPACT :
Huib Hengsdijk


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven