Discounters scoren punten op kwaliteit
Minder vertrouwen hebben de consumenten daarentegen in de informatie van levens-middelproducenten. Bijna één vierde (23 procent) twijfelt erover of de informatie over kwaliteit en herkomst helemaal overeenstemt met de werkelijkheid. Bekritiseerd wordt ook de begrijpelijkheid van productbeschrijvingen. Bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde personen weet ook na het lezen niet welke inhoudsstoffen het levens-middel daadwerkelijk bevat en of deze gezond zijn. Dit heeft ook gevolgen: 38 procent van de personen ziet van de aankoop af wanneer hem of haar niet duidelijk is waar het levensmiddel uit bestaat.
In z'n totaliteit genomen wordt het onderwerp voeding belangrijker voor mensen. Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde personen gaf aan dat zij informatie over levensmiddelen in het nieuws zeer serieus nemen en dat zij daarna eventueel hun eetgewoontes veranderen.
Voor het representatieve onderzoek werden 1.000 mensen tussen 18 en 85 jaar ondervraagd.