Ketensamenwerking Tozer Seeds en Van Nature

Oogst eerste Flower Sprout van Nederlandse bodem feestelijk gevierd



Tholen - Bij teler Eelco van Putten uit Dirksland werd gisteren de eerste oogst van Flower Sprout op Nederlandse bodem gevierd. De nieuwe groente, een kruising tussen spruiten en boerenkool is veredeld door Tozer Seeds, dat voor de teelt en vermarkting in Nederland een exclusieve samenwerking is gestart met telers- coöperatie Van Nature.



Naast de pers en collega-telers waren ook de verkopers van de handelsbedrijven Combilo, Haluco, Levarht en Scherpenhuizen present bij de introductie van de grootste noviteit in de vollegrondsgroenten in jaren.



Marketing manager Robin Bartels van Tozer Seeds vertelde dat de Flower Sprout het resultaat is van vijftien jaar veredelingswerk. De inspiratie achter het idee voor Flower Sprout kwam uit het verlangen om een spruit te creëren met een mildere smaak, die veelzijdig is en er goed uit ziet. Het resultaat is een gloednieuwe groente, die er uit ziet als een kleine kool met groene, gerafelde blaadjes en paarse strepen. Na kort afspoelen kunnen de Flower Sprouts gestoomd, gewokt, gekookt, geblancheerd of in de magnetron gedaan worden. "De smaak is niet te vergelijken met kool of spruiten. Het is een nieuwe smaak, die de mensen nog niet kennen."


Robin Bartels van Tozer Seeds

Sinds 2010 wordt de Flower Sprout vermarkt, de eerste twee jaar exclusief bij Marks & Spencer, waarna de groente ook elders beschikbaar kwam, en wordt verkocht door Waitrose en Asda. Robin Bartels sprak de wens uit dat de nieuwe groente bij alle grote Nederlandse retailers beschikbaar kwam en een vaste plaats in het schap zou verdienen. De teelt verloopt van november tot en met april. Dat het een natuurproduct is en blijft, bleek ook in Dirksland, waar door een lastig groeiseizoen de productie van de Flower Sprout nog wat achterbleef. Deze week wordt, wat later dan verwacht, het seizoen voorzichtig opgestart.


De mannen die het product gaan verkopen...

Mark Versluis van Van Nature vertelde dat er goed bij de aangesloten handelsbedrijven is geïnventariseerd bij welke klanten in welke landen de behoefte naar het nieuwe product aanwezig is. Bij de marktbenadering wordt gekozen voor een brede, maar selectieve benadering van afnemers. Waar vorig jaar nog maar een kleine halve hectare voor het nieuwe gewas was ingeruimd, telt het Flower Sprout-areaal van Eelco van Putten nu al ruim 4,5 hectare, gebaseerd op de interesse van de handelsbedrijven. Het overgrote deel van de afzet is vastgelegd en de beschikbaarheid voor de vrije handel zal beperkt zijn. Onder meer door middel van sociale media zullen de consumentenreacties nauwlettend worden gevolgd. Momenteel wordt de branding verder wordt uitgerold, met onder mer de ontwikkeling van nieuwe etiketten voor klanten.


Eelco van Putten

Aanstaande zaterdag staat Eelco van Putten zelf in de Markthal om bij de stand van Vers van de Teler uitleg te geven over het product. De teler uit Dirksland sprak van een missie om "iedere spruit aan de spruit te krijgen." Naast groene spruiten heeft hij ook paarse spruiten staan. Eelco kan dankzij rupsbanden zelfs na de zwaarste regenval (120 mm op 13-10-2013) de spruiten oogsten.


Paarse spruiten

Ook levert hij de spruiten in een unieke magnetronverpakking. De spruiten worden geschoond, gesorteerd en verpakt op een moderne locatie. "De teler noemde de Flower Sprout weliswaar lastig om te telen, maar roemde de kwaliteit en sublieme houdbaarheid van het product.


Johan Joosen, Wilfred Gaïkhorst, Arne Gorissen (Scherpenhuizen) en Eelco van Putten genieten van de gerechten met Flower Sprout


www.flower-sprout.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven