RWS past inhaalverbod vrachtverkeer aan

Rijkswaterstaat (RWS) past het inhaalverbod voor vrachtverkeer op de Nederlandse snelwegen aan. Vanaf 3 november 2014 worden de eerste borden geplaatst, te beginnen met de A27. Door toenemend vrachtverkeer en uitbreiding van het wegennet wordt het inhaalverbod voor vrachtauto's op verschillende trajecten aangepast. Medio december 2014 zijn alle borden geplaatst.

Op snelwegen die de afgelopen jaren zijn verbreed van twee tot meer rijstroken per richting, zullen de bestaande inhaalverboden worden opgeheven. Op snelwegen met twee keer twee rijstroken blijft de situatie in grote lijnen ongewijzigd, al betreft het soms andere trajecten of andere tijdvensters. In een aantal gevallen worden inhaalverboden die nu tijdens de spitstijden gelden, omgezet in een dagvenster (van 06.00 tot 19.00 u).

Vier varianten

Op dit moment geldt op ongeveer de helft van het aantal snelwegen met twee rijstroken een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit aantal blijft nagenoeg gelijk, wel betreft het soms andere trajecten:
  • Op een aantal trajecten waar vrachtwagens nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd. Dit is bijvoorbeeld het geval op de A16 van knooppunt Galder tot de Belgische grens (v.v.).
  • Op wegen met veel vrachtverkeer waar het inhaalverbod tot colonnevorming leidt en ander verkeer moeilijk kan in- en uitvoegen, wordt het inhaalverbod opgeheven. Bijvoorbeeld op de A15 van knooppunt Gorinchem – Papendrecht (v.v.).
  • Op sommige trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spitsperioden toegenomen. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag. Bijvoorbeeld op de A7 van Purmerend – Wognum (v.v.).
  • Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer zo'n vijf kilometer onderbroken. Vrachtwagens kunnen dan inhalen, dat voorkomt colonnevorming. Bijvoorbeeld op de A28: Van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Hattemerbroek (v.v.) geldt een inhaalverbod, behalve tussen Elspeet en Epe (v.v.).
De tijdvensters blijven hetzelfde, namelijk:
  • spitsperiode (06.00 - 10.00 uur en 15.00 - 19.00 uur)
  • dagvenster (06.00 uur - 19.00 uur).
De aanpassingen zijn een gevolg van een Tweede Kamermotie uit 2011 van de VVD, die opriep tot het invoeren van een algemeen inhaalverbod voor vrachtauto's op alle Nederlandse snelwegen. TLN keerde zich tegen dit voorstel en pleitte voor dynamische toepassing van inhaalverboden. In plaats van een algemeen inhaalverbod zouden inhaalverboden afhankelijk van de verkeerssituatie moeten gelden. Dus alleen dan wanneer er daadwerkelijk effect is op de verkeersdoorstroming. Minister Schultz startte daarop een onderzoek naar tijden en plaatsen waar de huidige inhaalverboden aanpassing behoeven vanwege doorstroming en veiligheid. TLN is hierbij betrokken geweest. Door alle aanpassingen zal het aantal kilometer snelweg met een inhaalverbod met ca. 8% afnemen. De totale omvang van de inhaalverboden (aantal km x uur) neemt met ongeveer 2% af. Alhoewel TLN liever op alle 2x2-snelwegen dynamische inhaalverboden had gezien, is dit resultaat toch acceptabel.

Communicatie

Rijkswaterstaat verspreidt flyers bij grotere truckstops, die ook gericht zijn op buitenlandse chauffeurs. Meer informatie en een kaart van de nieuwe situatie is te vinden op www.rijkswaterstaat.nl/inhaalverbodvrachtverkeer.


bron: TLN

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.