Op snelwegen die de afgelopen jaren zijn verbreed van twee tot meer rijstroken per richting, zullen de bestaande inhaalverboden worden opgeheven. Op snelwegen met twee keer twee rijstroken blijft de situatie in grote lijnen ongewijzigd, al betreft het soms andere trajecten of andere tijdvensters. In een aantal gevallen worden inhaalverboden die nu tijdens de spitstijden gelden, omgezet in een dagvenster (van 06.00 tot 19.00 u).
Vier varianten
Op dit moment geldt op ongeveer de helft van het aantal snelwegen met twee rijstroken een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit aantal blijft nagenoeg gelijk, wel betreft het soms andere trajecten:- Op een aantal trajecten waar vrachtwagens nu mogen inhalen, wordt vanwege sterk toegenomen drukte een inhaalverbod ingevoerd. Dit is bijvoorbeeld het geval op de A16 van knooppunt Galder tot de Belgische grens (v.v.).
- Op wegen met veel vrachtverkeer waar het inhaalverbod tot colonnevorming leidt en ander verkeer moeilijk kan in- en uitvoegen, wordt het inhaalverbod opgeheven. Bijvoorbeeld op de A15 van knooppunt Gorinchem – Papendrecht (v.v.).
- Op sommige trajecten is het vrachtverkeer ook buiten de spitsperioden toegenomen. Daar wordt het inhaalverbod uitgebreid van de spitsperiode naar de hele dag. Bijvoorbeeld op de A7 van Purmerend – Wognum (v.v.).
- Op trajecten langer dan 30 kilometer wordt het inhaalverbod voor vrachtverkeer zo'n vijf kilometer onderbroken. Vrachtwagens kunnen dan inhalen, dat voorkomt colonnevorming. Bijvoorbeeld op de A28: Van knooppunt Hoevelaken tot knooppunt Hattemerbroek (v.v.) geldt een inhaalverbod, behalve tussen Elspeet en Epe (v.v.).
- spitsperiode (06.00 - 10.00 uur en 15.00 - 19.00 uur)
- dagvenster (06.00 uur - 19.00 uur).
Communicatie
Rijkswaterstaat verspreidt flyers bij grotere truckstops, die ook gericht zijn op buitenlandse chauffeurs. Meer informatie en een kaart van de nieuwe situatie is te vinden op www.rijkswaterstaat.nl/inhaalverbodvrachtverkeer.bron: TLN