Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eduardo Ledesma, Association of Banana Exporters of Ecuador:

"Braziliaans Chiquita mogelijk bedreiging bananensector Ecuador"

Dat Chiquita in Braziliaanse handen viel, kan de Ecuadoriaanse bananensector bedreigen. Tijdens het elfde International Banan Forum sprak Eduardo Ledesma, voorzitter van de Association of Banana Exporters of Ecuador, zijn zorgen uit over de overname.

"Dit kan in de toekomst een bedreiging vormen als ze investeren in de Braziliaanse bananenproductie. Brazilianen zijn agressieve handelaren, maar ze hebben fruit van mindere kwaliteit en ik betwijfel of de grond en de arbeidsomstandigheden ideaal zijn voor de bananenteelt," aldus Eduardo Ledesma.

In Brazilië wordt vooral het Prataras geteeld. Dit ras vertegenwoordigt 50% van de geconsumeerde bananen in Brazilië. "Veel mensen buiten Brazilië kennen het ras niet eens. Het is een typisch tropische banaan die vooral in Brazilië geteeld wordt en heeft enkele eigenschappen die het ras onderscheiden van de Cavendish. Het ras is makkelijker verteerbaar, heeft een iets langere houdbaarheid en oxideert minder snel na bewerking," legt Heider L. Cabral van het Braziliaanse bedrijf Abanorte uit.

Kan Chiquita de Prata banaan succesvol maken op de internationale markt? "Ik denk dat de Prata niet kan concurreren met de Cavendish, tenzij de prijs significant lager is en de consument bereidt is minder te betalen voor een banaan met een mindere smaak," betoogt Eduardo Ledesma

Het Forum werd bezocht door 60 bedrijven en naast de overname van Chiquita stonden ook andere onderwerpen op de agenda. Bijvoorbeeld de groeiende bananenmarkt in China voor Ecuadoriaanse bananen, en groei in de Verenigde Staten en Guatemala.

Publicatiedatum: