Na een zeer droog jaar met hoge temperaturen aan het einde van de zomer en begin van de herfst "kende de start van het citrusseizoen dezelfde moeilijkheden als vorig jaar," zegt Fernando González, CEO van Naranjas Torres.
Het aanhoudende zomerweer van dit jaar zal waarschijnlijk resulteren in nieuwe gevallen van gebarsten schil bij sinaasappelen, een probleem dat de sector vorig seizoen gek maakte. "We hopen dat het seizoen niet zo lastig wordt als vorig jaar. Voorlopig zullen we af moeten wachten," zegt González.
Naranjas Torres, een familiebedrijf
In 1940 trad de familie Torres de fruitsector binnen, maar pas in 1960 opende het bedrijf zijn eigen faciliteiten en breidde het uit naar grote Spaanse markten, met kantoren in Madrid, Barcelona, Zaragoza, Bilbao en Asturias.
In 2002 opende Naranjas Torres een eigen pakstation in Almenara. Dit was ook het jaar waarin het bedrijf werd uitgeroepen tot beste bedrijf in Valencia. Torres heeft een totaal oppervlak van 24.000 m² voor de ontvangst, opslag, behandeling, verpakking en verscheping van sinaasappelen en clementines met een eigen transportvloot.
De optimale rijping voor een geweldige smaak
"Al vanaf het begin heeft Naranjas Torres zich gericht op de binnenlandse markt en het leveren van een product dat opvalt door zijn goede smaak. En dit hebben we bereikt met ons merk," zegt Fernando.
"Dit is de reden waarom onze producten vaak later op de markt komen dan die van onze concurrenten. We beginnen niet met oogsten voordat het fruit de juiste rijping bereikt, zelfs als dit betekent dat de verkoop vertraging oploopt."
Het clementineseizoen is goed op gang. Naranjas Torres is bijna klaar met zijn Oronules en Clemenpons en zal volgende week beginnen met Clemenules. Later zullen rassen zoals Clemenvilla, Nadorcott, Afourer en Ortanique volgen.
"Net als bij sinaasappelen werken we alleen met rassen met een dunne schil, die zoetheid, smaak en kwaliteit waarborgen. Het is de bedoeling dat consumenten de verandering van ras gedurende het seizoen niet merken," aldus de CEO.
De consumptie van clementines is de afgelopen jaren volgens González toegenomen, voornamelijk omdat ze zo makkelijk te pellen zijn. "Vroeger hadden we maar een korte periode clementines, maar de vraag is gestegen en we hebben het seizoen proberen uit te breiden met vroegere en latere rassen. Tegenwoordig zijn er Spaanse clementines beschikbaar tot in mei."
In de huidige geglobaliseerde wereld kan de concurrentie vanuit derdewereldlanden, zoals Marokko en Egypte, een serieuze bedreiging vormen voor het behouden van goede prijzen, omdat ze grote volumes naar de Europese markt exporteren.
"Gelukkig worden we niet getroffen door dit probleem, omdat we ons alleen op de binnenlandse markt richten. Spanje kent een lange traditie in de consumptie van sinaasappelen en clementines en consumenten kunnen de kwaliteit van Spaanse citrus onderscheiden. Daarom ondervinden we geen concurrentie uit andere landen."
Het merk Torres wordt verkocht op de traditionele markt (60%) en door supermarktketens (40%). De verpakking wordt afgestemd op de verschillende eisen van cliënten, van trays of houten kratten tot kartonnen en herbruikbare plastic dozen.