Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fernando González, CEO van Naranjas Torres

"Citrusseizoen begint met dezelfde moeilijkheden als vorig jaar"

Na een zeer droog jaar met hoge temperaturen aan het einde van de zomer en begin van de herfst "kende de start van het citrusseizoen dezelfde moeilijkheden als vorig jaar," zegt Fernando González, CEO van Naranjas Torres.



"De eerste P23 en Oronules clementines hadden een goede prijs, hoewel de hoge temperaturen de verspreiding van vliegjes, die het fruit laten rotten, bevorderden. We zullen moeten wachten op temperaturen van maximaal 13 °C tot deze vliegjes zullen verdwijnen. Bovendien heeft citrus minimaal drie nachten met temperaturen tussen de 12 en 13 °C nodig voor de ontwikkeling van caroteen."



Het aanhoudende zomerweer van dit jaar zal waarschijnlijk resulteren in nieuwe gevallen van gebarsten schil bij sinaasappelen, een probleem dat de sector vorig seizoen gek maakte. "We hopen dat het seizoen niet zo lastig wordt als vorig jaar. Voorlopig zullen we af moeten wachten," zegt González. 

Naranjas Torres, een familiebedrijf
In 1940 trad de familie Torres de fruitsector binnen, maar pas in 1960 opende het bedrijf zijn eigen faciliteiten en breidde het uit naar grote Spaanse markten, met kantoren in Madrid, Barcelona, Zaragoza, Bilbao en Asturias.



In 2002 opende Naranjas Torres een eigen pakstation in Almenara. Dit was ook het jaar waarin het bedrijf werd uitgeroepen tot beste bedrijf in Valencia. Torres heeft een totaal oppervlak van 24.000 m² voor de ontvangst, opslag, behandeling, verpakking en verscheping van sinaasappelen en clementines met een eigen transportvloot. 

De optimale rijping voor een geweldige smaak
"Al vanaf het begin heeft Naranjas Torres zich gericht op de binnenlandse markt en het leveren van een product dat opvalt door zijn goede smaak. En dit hebben we bereikt met ons merk," zegt Fernando. 



"Dit is de reden waarom onze producten vaak later op de markt komen dan die van onze concurrenten. We beginnen niet met oogsten voordat het fruit de juiste rijping bereikt, zelfs als dit betekent dat de verkoop vertraging oploopt."



Het clementineseizoen is goed op gang. Naranjas Torres is bijna klaar met zijn Oronules en Clemenpons en zal volgende week beginnen met Clemenules. Later zullen rassen zoals Clemenvilla, Nadorcott, Afourer en Ortanique volgen. 



"Net als bij sinaasappelen werken we alleen met rassen met een dunne schil, die zoetheid, smaak en kwaliteit waarborgen. Het is de bedoeling dat consumenten de verandering van ras gedurende het seizoen niet merken," aldus de CEO.



De consumptie van clementines is de afgelopen jaren volgens González toegenomen, voornamelijk omdat ze zo makkelijk te pellen zijn. "Vroeger hadden we maar een korte periode clementines, maar de vraag is gestegen en we hebben het seizoen proberen uit te breiden met vroegere en latere rassen. Tegenwoordig zijn er Spaanse clementines beschikbaar tot in mei."



In de huidige geglobaliseerde wereld kan de concurrentie vanuit derdewereldlanden, zoals Marokko en Egypte, een serieuze bedreiging vormen voor het behouden van goede prijzen, omdat ze grote volumes naar de Europese markt exporteren. 

"Gelukkig worden we niet getroffen door dit probleem, omdat we ons alleen op de binnenlandse markt richten. Spanje kent een lange traditie in de consumptie van sinaasappelen en clementines en consumenten kunnen de kwaliteit van Spaanse citrus onderscheiden. Daarom ondervinden we geen concurrentie uit andere landen."


Het merk Torres wordt verkocht op de traditionele markt (60%) en door supermarktketens (40%). De verpakking wordt afgestemd op de verschillende eisen van cliënten, van trays of houten kratten tot kartonnen en herbruikbare plastic dozen.

Voor meer informatie: 
www.naranjastorres.com


Publicatiedatum: