"Kun Han: "Geef een Chinees nooit een klein presentje"

Fruithandelaren leren do's en dont's van zaken doen in China

Tholen - Sinds juli werkt Kun Han als ambassadrice voor de Nederlandse groenten- en fruitsector in China. Ze studeerde landbouw in China en Wageningen en loopt mee in verschillende markttoegangsdossiers, die betrekking hebben op China. In haar presentatie voor de leden van het comité Fruithandel ging ze in op de do's en dont's van zaken doen met Chinezen. Een mooi moment nu de Chinese markt open is voor de peren, al zijn de exporteurs hier natuurlijk al veel langer mee aan de gang.


Kun Han

In haar presentatie gaf Kun Han aan dat Chinese exporteurs steeds meer betrokken raken bij de import. E-commerce in China wordt steeds populairder, zeker bij de jongere generatie. Ook vertelde ze dat de Nederlandse producten in China een goed imago hebben. De zachtheid van de Conference-peer wordt als uniek ervaren, maar wel hebben Chinezen moeite met de gebronsde uitstraling. Bij bezoeken in Nederland gaf Kun Han als tip om de hele productieketen te demonstreren van de boomgaarden tot de oogst, verpakking en inspecties.

Verder gaf ze aan dat groente- en fruitwinkels in metropolen als Shanghai steeds populairder worden. Inmiddels is de eerste beurs in China al gehouden in de stad Suifenhe (provincie Heilongjiang, Noordoost-China) voor Russische inkopers. Ze adviseerde de fruithandelaren deel te nemen aan Chinese beurzen en seminars. Een voorbeeld hierbij is Nieuw-Zeeland, dat eregast is van de Bejing Fruit & Vegetable Exhibiton om het fruit dat voor export is toegestaan te promoten. De Nieuw-Zeelandse Envy-appelen werden al in een six-pack (met een verwijzing naar de iPhone 6 van Apple) gepromoot via een bekende Chinese TV-show.

Een duidelijke 'do' in het zaken doen is de focus op de gezondheidseffecten, bij voorkeur gebruikmakend van vergelijkingen. Bewezen onderzoeksresultaten van universiteiten en onderzoeksinstituten doen het erg goed. Verder adviseerde Kun Han, die betrokken was bij de ontwikkeling van de leaflet van de Conference-peren, om in de marketing in te spelen op het familiegevoel. Een klein beetje overdrijven is in China gewoon geaccepteerd. Chinezen zijn dol op aantrekkelijke foto's en ze gaf de handelaren dan ook als tip om hier gebruik van te maken. Het letterlijk vertalen van Europees promotiemateriaal naar het Chinees, behoort duidelijk tot de don'ts.


Inspelen op het familiegevoel

Het geven van een klein presentje als een pen met logo - zoals in Nederland heel gebruikelijk is - wordt door de Chinezen niet gewaardeerd. Hij zal zich niet serieus genomen voelen, zo vertelde Kun Han. Niet helemaal verwonderlijk, maar wel goed om te weten: gesprekken over politieke kwesties (Taiwan / Tibet) doen het niet goed in China en gevoelige grappen over voedselschandalen zijn helemaal uit den boze.

Voor meer informatie:
Kun Han

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.